Na adresu automobilky Toyota pribúda kritika ohľadom jej klimatickej politiky a tempa prechodu smerom k elektromobilite. A to aj zo strany niektorých veľkých investorov či súčasných majiteľov vozidiel tejto japonskej značky. Dokonca vznikla už aj petícia s cieľom zastaviť lobing Toyoty proti ambicióznym klimatickým opatreniam. Čo hovorí na túto kritiku samotná automobilka?
Najväčšia automobilka na svete pred vyše 20 rokmi naštartovala technológiu hybridných áut. Nezachytila však trend pokročilej elektrifikácie a zdá sa, že zaostáva v oblasti batériových elektromobilov, ktoré by sa mali stať lídrami trhu v nie príliš vzdialenej budúcnosti.
A to môže byť dôvod, prečo sa Toyota snaží spochybňovať rôzne klimatické opatrenia, súčasťou ktorých je aj podpora elektromobilov. Tento postoj prekáža mnohým, a preto vznikla aj petícia s názvom „Toyota poháňa klimatickú krízu“.
Jej cieľom je prostredníctvom tlaku verejnosti prinútiť spoločnosť Toyota, aby prestala lobovať proti klimatickým opatreniam. Opiera sa pritom aj o zistenia štúdie think tank InfluenceMap, na základe ktorých je Toyota tretia medzi spoločnosťami, ktoré lobujú proti ambicióznym zákonom o klíme a čistote ovzdušia. Pred ňou sú pritom len ropné giganty ExxonMobil a Chevron.
V petícii, ktorá má zatiaľ vyše 110 000 signatárov (z toho má byť podľa Teslarati cez 10 000 majiteľov áut značky Toyota), sa tiež uvádza, že na základe verejného tlaku sa minulý rok Toyota stiahla zo súdneho procesu v Kalifornii, ktorého cieľom bolo zablokovať tamojšie klimatické opatrenia. Takže petície tohto typu majú podľa iniciátorov zmysel.
Ako pripomenul web Teslarati, Toyota tiež podporovala snahy bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa zrušiť „štandardy palivovej účinnosti“ vozidiel a šéf Toyoty spochybňoval okrem iného aj plán zákazu predaja spaľovacích áut v domovskom Japonsku.
Iniciátori spomínanej petície upozornili aj na „vyhrážky“ Toyoty vo Veľkej Británii, ktoré sa týkali zrušenia výrobných kapacít japonskej automobilky na ostrovoch, a to kvôli plánom tamojšej vlády ohľadom zákazu predaja spaľovacích áut v krajine. V petícii sa tiež spomína, že Toyota v rámci lobingu proti klimatickým opatreniam zneužíva svoju „zelenú“ povesť, získanú v minulosti vďaka hybridom, pričom autori petície sa odvolávajú na správy z New York Times a The Guardian.
Obavy majú aj investori
V petícii sa taktiež spomína, že Toyota mala šancu ovládnuť trh so „zelenými“ vozidlami, zaspala však a teraz lobuje proti predpisom, ktoré podporujú zavádzanie elektromobilov. A petícia upozorňuje aj na to, že sa na politiku Toyoty začínajú sťažovať aj niektorí jej investori.
Iniciátori petície pritom mohli mať na mysli aj 5 veľkých investorov s aktívami v celkovej hodnote okolo 500 mld. USD, ktorí vyjadrili znepokojenie ohľadom smerovania Toyoty minulý rok. A to z hľadiska konkurencieschopnosti v oblasti elektromobility.
Medzi týmito investormi bol aj dánsky penzijný fond AkademikerPension, ktorý sa nedávno v rámci výročného valného zhromaždenia Toyoty pýtal na súvisiace záležitosti a zároveň požiadal Toyotu, aby nebojkotovala opatrenia podporujúce prechod k batériovým elektromobilom, o čom informovala agentúra Reuters.
Toyota pritom uviedla, že „zákazníci musia mať na výber“. Podľa AkademikerPension to však bola reakcia, ktorej cieľom bolo sa vyhnúť odpovedi na otázku ohľadom lobingu za spomalenie prechodu k autám bez spaľovacích motorov. Japonská automobilka tiež uviedla, že hybridy majú zmysel na trhoch, kde nie je infraštruktúra dostatočne dobre pripravená na rýchlejší prechod k batériovým elektromobilom. A dodala, že skúma využiteľnosť „zelených“ palív pre autá so spaľovacím motorom, vrátane vodíka.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Toyota ukázala 16 koncepčných elektromobilov. Do roku 2030 chystá 30 batériových modelov
Vodíkové spaľovacie motory podľa Hondy nedávajú zmysel. Toyota má iný názor
Toyota oznámila svoju 11,5-miliardovú batériovú stratégiu. Vyvíja 3 typy batérií
5 komentárov
To bude rachot, keď taký gigant ako Toyota krachne. Trhová kapitalizácia je cca 238 mld. EUR. Kto ju kúpi? Kúpna cena môže byť podstatne nižšia ako trhová kapitalizácia. Tesla?
Ani Nokia si asi nikdy nepředstavovala, že tady jednou s námi nebude. Toyota bude další na řadě, tím jejím odporem k EV, lobbováním a několika hybridy, které nebudou ničím výjimečné.
su to smradi (a to som kupil toyotu 3x, lexus 1x),, vkuse propagovali aka je toyota vynimocna,ze ju netreba dobijat,,,,a zrazu bude treba…to je velmi zly a kratkomysliaci marketing..
Ako sa to hovorí? Píliť konár, na ktorom sedím?
Rýchlosť elektrifikácie áut má svoje optimálne tempo, neviem však, či niekto z nás vie povedať aké je?! ….