Toyota ide v šľapajách Tesly. Sprístupňuje svoje „elektrifikačné“ patenty

3

Automobilka Toyota aktuálne oznamuje, že poskytne vyše 23 000 svojich patentov, ktoré sa týkajú technológií pre elektrifikáciu vozidiel. A to podobne ako Tesla, bezplatne.

Bezplatným sprístupnením svojich patentov, ktoré sa vzťahujú na oblasť elektromobility, chce Toyota podporiť urýchlenie elektrifikácie dopravy. Tým chce podľa vlastných slov napomôcť k plneniu klimatických cieľov na strane vlád a emisných noriem na strane výrobcov vozidiel.

Výkonný viceprezident Toyoty, Šigeki Teraši, hovorí že podnetom pre tento konkrétny krok bol aj vysoký dopyt po informáciách ohľadom ich „elektrických“ systémov. A to zo strany spoločností, ktoré chápu potrebu popularizácie technológií elektrifikovaných vozidiel.

„Voľné“ patenty

Bezplatné patenty Toyoty sa týkajú najmä technológií, ktoré sú použité v rámci jej hybridných vozidiel. Tie sú podľa japonskej automobilky nápomocné pri zvyšovaní výkonu, zmenšovaní rozmerov a znižovaní nákladov. Ich využiteľnosť je pritom možná v rámci rôznych druhov vozidiel, a to hybridných, plug-in hybridných či poháňaných palivovými článkami.

Voľných patentov Toyoty je celkovo okolo 23 740. 8 060 sa týka palivových článkov,  2 590 elektromotorov, 2 020 riadiacich jednotiek, 7 550 riadenia systémov, 1 320 prevodovky a 2 200 systémov nabíjania. Tie automobilka nadobudla počas vyše 20-ročného vývoja elektrifikovaných vozidiel.

Spoplatnené poradenstvo

Toyota bude k svojim technológiám pre elektrifikáciu poskytovať aj poradenstvo, aby mohli tretie strany dosiahnuť čo najlepšie parametre, ktoré sa vzťahujú k spotrebe, výkonu a tichej prevádzke. Táto služba však bude spoplatnená na základe zmluvných podmienok.

Mohlo by sa tak zdať, že zo strany Toyoty ide skôr o premyslený marketing, ktorý by jej mal zabezpečiť príjmy navyše. Ochrana životného prostredia by teda nemusela byť hlavnou motiváciou spomínaných aktivít japonskej automobilky.

Svoje patenty už dávnejšie sprístupnila aj Tesla. Tá v tejto súvislosti okrem iného uviedla, že si uvedomila, že nedokáže vybudovať dostatočne rýchlo potrebné množstvo elektromobilov, aby odvrátila “uhlíkovú krízu”.

Zdroj (vrátane titulnej fotografie): Toyota

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elon Musk pripomína, že patenty Tesly sú dostupné pre všetkých
Toyota a Tesla spolupracovali pred 8 rokmi na vývoji elektromobilu RAV4 EV
Portfólio Toyoty má byť kompletne elektrifikované do roku 2025

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Sprístupnenie patentov týkajúcich sa hybrid, prípadne plugin hybrid je už v tomto štádiu vývoja čistých elektromobilov len hodenou návnadou pre hlúpe firmy, ktoré sa toho chytia. Vyvíjať a vyrábať hybridy považujem už za zbytočné a len spomaľuje pokrok. Lenže Toyota a mnohé iné automobilky investovali veľa prostriedkov do vývoja a teraz by chceli aspoň časť dostať späť. Čože sa tak zrazu rozhodli ľudstvu sprístupniť svoje 20 ročné tajomstvá keď už na ne nie je nik zvedavý? Je to len obchodná taktika. Tie dôležité patenty si nechajú pre seba.

  2. Automobilky pod tlakom emisných noriem siahajú po najjednoduchšom kroku znižovania emisii a to po výrobe elektromobilov. Nemajú čas na vývoj inej alternatívy a ak niekto tvrdí, že výroba dnešných batérií je eko tak klame. Toyota si je toho už dávno vedomá a preto používa v autách najmodernejšie efektívne spaľovacie motory v kombinácii s malými batériami, ktoré využíva na rekuperáciu – najväčšiu výhodu elektrických vozidiel. Ak by sa do emisných noriem započítavala aj výroba vozidla s batériou a nie iba jeho prevádzka, tak by trend naberal úplne iný smer.
    Ak toyota skutočne všetky tieto patenty poskytla, myslím si, že to určite zamieša kartami a automobilky veľmi radi siahnu po hybridnom riešení, ktoré je dnes oveľa viac eko ako elektromobil.

    • Co sa tyka eko prevadzky hybridu, o tom samozrejme niet pochyb. Ale co naklady na prevadzku. Spotrebitel plati servisne naklady na spalovaci motor, t.j. vymeny oleja, remene, rozvody, filtre, trisky, kataluzator… plus servisne naklady na elektro. Cena hybridu, pripadne pluginhybridu je porovnatelna s elektromobilmi, pricom prevadzka elektromibilu je teda omnoho nizsia, ako hybridov. Ja osobne by som uprednostnil cisty elektromobil.

Pridajte komentár