Toyota predstavila svoj prvý globálny elektromobil bZ4X

12

Tak sme sa konečne dočkali prvého globálneho elektromobilu značky Toyota, Toyota bZ4X, ktorý je zároveň prvým modelom „novej podznačky bZ“ a prvým modelom postaveným na novej platforme e-TNGA určenej pre elektromobily. Ide o kompaktné SUV podobných rozmerov ako model RAV4, avšak s väčším rázvorom náprav.

Keď už je reč o rozmeroch, tie sú v prípade elektrického SUV Toyota bZ4X nasledovné: 4 690 x 1 860 x 1 650 x 2 850 (dĺžka x šírka x výška x rázvor). Batožinový priestor disponuje objemom 452 l, keď sú operadlá zadných sedadiel vo vzpriamenej polohe. Polomer otáčania vozidla dosahuje 5,7 m.

Pohonné jednotky

Toyota bZ4X bude k dispozícii s pohonom prednej nápravy (FWD) aj oboch náprav (AWD). „Predokolka“ je vybavená elektromotorom s výkonom 150 kW a poskytuje krútiaci moment 265 Nm, vďaka čomu vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 8,4 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 160 km/h.

„Štvorkolka“ je vybavená dvoma elektromotormi s výkonom po 80 kW a poskytuje krútiaci moment 336 Nm, vďaka čomu vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,7 s a takisto dosiahne maximálnu rýchlosť 160 km/h.

Batéria a dojazd

Toyota bZ4X bude dostupná s jedinou verziou batérie, ktorá má kapacitu 71,4 kWh. Dojazd FWD variantu Toyota odhaduje na cca 500 km a v prípade AWD variantu na cca 460 km podľa cyklu WLTP. Tieto, ako aj ostatné spomínané údaje sú orientačné, nakoľko vozidlo ešte nebolo homologizované.

Nabíjací systém podporuje DC nabíjanie max. výkonom 150 kW cez CCS2, pričom batéria sa má na 80 % kapacity nabiť cca za 30 min. Palubná nabíjačka má výkon 6,6 kW, Toyota však informuje, že od 4. kvartálu 2022 bude k dispozícii trojfázová palubná nabíjačka s výkonom 11 kW.

Batériový systém zahŕňa aj vodné chladenie a vozidlo disponuje tepelným čerpadlom. Toyota tiež uvádza, že batéria modelu bZ4X bola vyvíjaná s cieľom, aby si zachovala 90 % pôvodnej kapacity po 10 rokoch používania, resp. po nájazde 240 000 km. V tejto súvislosti sme preto zvedaví na záruku, ktorá zatiaľ nebola zverejnená. Je pritom možné, že to bude práve spomínaných 10 rokov alebo 240 000 km.

Solárna strecha a elektronické riadenie

Dojazd elektromobilu Toyota bZ4X môže byť podporený voliteľnou strechou s integrovanými solárnymi článkami, ktorá nabíja trakčný akumulátor a podľa japonského výrobcu má v priebehu roka zabezpečiť dojazd 1 800 km. Samozrejme v tomto prípade bude veľmi záležať od lokality a okolitých podmienok.

Toyota tiež informuje, že ich elektrická novinka bude prvým sériovo vyrábaným vozidlom značky so systémom elektronického riadenia One Motion Grip. Ten však bude v Európe dostupný neskôr. Popis systému One Motion Grip je pritom nasledovný:

„Tento elektronický systém bez potreby mechanického spojenia medzi volantom a prednými kolesami precízne upravuje uhol pneumatík podľa zámeru vodiča. Navyše prináša viac miesta na nohy a slobody pri výbere polohy za volantom, ako aj jednoduchšie nastupovanie a vystupovanie. Klasický volant nahrádza ovládací modul systému One Motion Grip, s ktorým je riadenie plynulejšie a jednoduchšie, keďže nevyžaduje prekladanie rúk pri otáčaní. Medzi krajnými polohami sa volant otočí len o 150 stupňov.“

Európska premiéra modelu Toyota bZ4X sa uskutoční 2. decembra a následne bude možné vozidlo rezervovať. Ceny ani dátum spustenia dodávok vozidiel zákazníkom zatiaľ nepoznáme.

Zdroj: Toyota

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Toyota oznámila svoju 11,5-miliardovú batériovú stratégiu. Vyvíja 3 typy batérií
Toyota uvádza na domáci trh mini-elektromobil C+pod za 13 000 €
Investori automobilky Toyota kritizujú postoj jej šéfa k elektromobilite

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

12 komentárov

    • jedine co je nadpriemer je polomer otacania… kapacita baterie priemer, vykon rwd priemer, awd tazky podpriemer. onboard ac charger 6kw je tazky podpriemer, batozinovy priestor na uvedenu dlzku vozidla podpriemer…ono to vyzera,,ze to zbuchali narychlo a napchali tam dostupne komponenty z plugin modelov co mali.. a kde ja ta 10 rokov slubovana solid stade bateria?? aspon sa potesia vo VW,ze nie su na tom tak zle,ze su este aj zaspatejsi babraci…

      • Tak, tak, Toyota nás týmto BEV veľmi sklamala !!! Je to taká „škvarka“ ak samotné typové označenie bZ4X, a cesta „do nikam“ ….

  1. Toto auto je defilé skostnatených postupov projektovania ICE áut. Iba omylom tam dali elektromotor a batériu…

    Predný náhon? Asi sa nepochvália rozložením hmotnosti na jednotlivé kolesá. Inak by každému došlo, že toto čudo naozaj nekupovať!

    Je smutné vidieť, aká neuskutočnená príťaž myslenia je dlhoročné konštruovanie ICE áut. Nevedia a nechcú sa preniesť do sveta BEV. Rozdiel medzi Teslou sa iba permanentne zväčšuje. Možno im znova bude stačiť vyrábať iba tkací stav…

  2. Pre mňa je bZ4X neskutočné sklamanie. Kde to preboha tá Toyota žije? Ako si vôbec môže dovoliť ignorovať všetko, čo sa okolo deje?
    Nerozumiem tomu. Konieckoncov nemusím rozumieť všetkému, všakže.
    Nerád kreslím čierne scenáre, ale ľahko môže nastať to, že im zákazníci vystavia konečný účet.
    A ten rozhodne nemusí byť moc priateľský…

  3. za mna dizajn perfektný, parametre solidne. snad aj cena bude okolo 35tisic. toyota si chce ocividne nadalej drzat povest spoľahlivosti a asi naozaj da nadstandardnu zaruku na bateriu.

      • Konecne sa prebudila aj Toyota. Je to naozaj prekvapive, ze tak dlho dokazali tvrdohlavo kracat proti muru.
        Inak celkom slusne nicim neurazajuce ani sokujuce EV.
        Samozrejme o celom uspechu rozhodne cena.
        Ak toto dokazu vyrobit a predat pri cene do 26k so ziskom, tak este nic nezmeskali. Ak nie, tak vlak je navzdy prec. A aj velka toyota bude musiet sklonit hlavu pred cinskymi, korejskymi i americkymi novo-automobilkami.

        • Elektrický jazdec on

          Toyota skláňať hlavu určite nikomu nebude 😀 U Toyoty nečakajte do budúcnosti žiadnu „elektromobilku“, ale skôr alternatívu a hlavne technologický, časom aj robotický koncern 😉

Pridajte komentár