Toyota oznámila svoju 11,5-miliardovú batériovú stratégiu. Vyvíja 3 typy batérií

10

Najväčšia automobilka z hľadiska objemu výroby, ktorou je Toyota, dlhú dobu v podstate ignorovala batériové elektromobily. Musí však reagovať na trendy, pričom si uvedomuje dôležitosť batériových technológií. Aktuálne pritom oznámila svoju batériovú stratégiu v rámci horizontu 2030.

Toyota uvádza, že v prípade vývoja batérií pre elektromobily a plug-in hybridy sa zameriava na kapacitu, životnosť, odolnosť a výrobné náklady. Pracuje pritom aj na solid-state batériách, ktoré sa považujú za ďalšiu generáciu batérií a do ktorých sa vkladajú veľké nádeje v súvislosti s energetickou hustotou, rýchlosťou nabíjania či bezpečnosťou.

Technologický šéf japonskej automobilky Masahiko Maeda v rámci „batériového“ brífingu uviedol, že spočiatku sa snažia znížiť náklady na batérie o minimálne 30 %, a to prostredníctvom vývoja materiálov a štruktúr. Následne sa majú zamerať na zníženie spotreby energie vozidla o 30 %, a to počnúc chystaným elektrickým SUV Toyota bZ4X. Cieľom je pritom v rámci druhej polovice tohto 10-ročia znížiť náklady na batériu jedného vozidla o 50 % v porovnaní s modelom bZ4X.

Toyota má v pláne pracovať na vývoji 3 typov batérií, a to nikel-metal hydridových („Ni-MH“ – používa vo svojich hybridoch), li-ion s tekutým elektrolytom a li-ion s elektrolytom v pevnom skupenstve (tzv. solid-state batérie). V prípade konvenčným li-ion batérií sa chce zamerať na „evolúciu ich materiálov a štrukturálne inovácie“.

Solid-state batérie

Neskôr by mali štafetu prebrať solid-state batérie, na ktorých Toyota pracuje už niekoľko rokov. Tie boli podľa Maedu otestované v rámci vozidla minulý rok, pričom získané poznatky sa snažia zúročiť v rámci ďalšieho vývoja.

Od týchto batérií očakávajú vyšší výkon, avšak zistili, že problémom je ich krátka životnosť. Preto je potrebné pokračovať vo vývoji a zamerať sa hlavne na materiály pevného elektrolytu. Identifikácia najzávažnejšieho problému pritom mala Toyotu priblížiť ku komercializácii týchto batérií.

Tej sa však zrejme tak skoro nedočkáme, keďže solid-state batérie by mali byť predstavené v druhej polovici tohto desaťročia, pričom ďalšou otázkou je, kedy budú pripravené na hromadnú výrobu.

Toyota tiež uvádza, že v súčasnosti uvažuje o zabezpečení batérií s celkovou kapacitou 180 GWh (zrejme do roku 2030). Predpokladá však, že by mohla ísť aj nad rámec tejto hodnoty, a to na 200 alebo viac GWh, ak sa budú batériové elektromobily rozširovať viac, ako sa očakáva.

Časť batérií chce japonský gigant vyrábať vo vlastnej réžii, zvyšok v spolupráci s partnermi. V rámci svojich batériových plánov pritom očakáva investície vo výške okolo 11,5 miliardy €.

Zdroj: Toyota

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Toyota predstavila svoj prvý „globálny“ elektromobil – SUV bZ4X
Toyota a Kjótska univerzita testujú „F-Ion“ batérie pre dojazd 1 000 km
Koncern VW predstavil batériovú stratégiu. „Unifikovaná“ batéria má priniesť cenovo dostupné elektromobily

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

    • hmm,neverte tomu,,sledujem toyotu aj lexus dlhe ropky a oni o solid state bateriach basnia minimalne od roku 2010… a do bz4x ajtak budu cpat baterie od lg chem alebo sk inovation… to je smutny osud najvacsej automobilky sveta,ktora chcela prerazit mur hlavou a nevsimla si,ze ini (tesla,atd) ho davno preskocili…..

        • ano? tak nam teda povedzte,kolko tych solid state baterii vyrobili za tych 11 rokov vyskumu? ani do hybridov si nevyrabaju baterie sami.. nikde som netvrdil,ze som vyskumnik na baterie,,len hodnotim realne vysledky, mozno by vam nabuduce pomohlo skusit opakovane precitat napisany text..resp. ostat ticho

  1. Toyota už vidí koniec hybridov a snaží sa stihnúť vlak čistých elektromobilov, asi ten už asi zmeškala. Vkladá nádeje do vodíka, ale to je problematická nádej. Zelený vodík, ktorý jediný má zmysel ako alternatíva k čistým elektromobilom je drahý, lebo sa vyrába zo zelenej elektriny a vody. Zelenú elektrinu je oveľa ekonomickejšie a ekologickejšie priamo vložiť do batérie a tých 9 litrov vody, ktoré sú potrebné na výrobu jedného kg vodíka už tiež v dobe globálneho sucha asi v mega množstvách nebude možné získať.

    • obavam sa,ze tie palivove clanky od toyoty je viac marketing ako realny plan… uz aj hyundai ich predbehol vo vyrobe osobakov a nakladakov na vodik…

      • Kam zmizla voda? Čistej sladkej vody je celosvetovo nedostatok, panujú suchá a jednotliví spotrebitelia, napríklad poľnohospodári (zavlažovanie), obce, mestá a priemysel v Nemecku uzatvárajú dohody o kvótach, ktoré ten-ktorý spotrebiteľ môže čerpať. Nikto nedostáva toľko, koľko by ideálne potreboval.

    • Ľudia ktorí budú rozhodovať o budúcnosti dopravy v EÚ sa bud ešte nenarodil, alebo ešte nechodia do školy. Takže dohadovať sa o budúcnosti pohonu osobnej dopravy je ako veštenie z krystalovej gule a o to viac že v poslednom čase je to o politickej propagande a nie o prirodzenom evolucnom vybere. Aj napriek tomu môj osobný názor je ze druhá polovica 21. storočia bude patriť vodíku. Technológie na výrobu lacného a dostatočného množstva mame aj v podobe jadrových reaktorov tretej generácie. A k tomu názoru o vode radšej nemám nič co povedať, ten je iba smiešny.

Pridajte komentár