Novo vzniknutá „štátna“ turecká automobilka Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) sa špecializuje na elektromobily. Chystá 5 modelov, pričom aktuálne ukázala prvé 2 z nich – prototyp C-SUV („pracovný“ názov) a koncepčný sedan. Prvým produkčným vozidlom bude pritom SUV s dojazdom cez 500 km.
Za automobilkou TOGG stojí spoločný podnik 5 tureckých firiem, ktorý funguje pod záštitou tureckej vlády. Tvoria ho spoločnosti BMC – výrobca nákladných vozidiel a výzbroje, Anadolu Grubu – výrobca licenčných automobilov zahraničných značiek, Kiraca Holding – pôsobí aj v oblasti automobilového priemyslu, Turkcell – telekomunikačná spoločnosť a Zorlu – spoločnosť s tretím najväčším priemyselným a finančným podielom v krajine.
Turecké elektromobily TOGG vyrastú na vlastnej platforme, ktorá bola vyvinutá inžiniermi a konštruktérmi TOGG, a to špeciálne pre elektromobily, pričom je duševným vlastníctvom Turecka.
Finálny dizajn prvého modelu „TOGG C-SUV“ sa vyberal z pomedzi 18 návrhov od tureckých aj zahraničných dizajnérskych štúdií. Nakoniec vyhral projekt svetoznámeho štúdia Pininfarina, ktoré sa stalo strategickým partnerom automobilky TOGG pre oblasť dizajnu.
- Zdroj: TOGG
- Zdroj: TOGG
- Zdroj: TOGG
Interiér
Nielen exteriér, ale aj 5-miestny interiér nás presviedča o tom, že v prípade tureckého elektrického SUV ide o absolútnu modernu. Veď tu nájdeme množstvo displejov, minimum tlačidiel a hlasové ovládanie. Podľa výrobcu ponúkne najväčší rázvor, ako aj priestor nad hlavou a pre nohy (vzadu) vo svojej triede (tú zatiaľ nepoznáme).
Zadný pohon aj 4×4
TOGG C-SUV bude dostupné s jedným elektromotorom (výkon 200 k), ktorý poháňa zadnú nápravu, ako aj dvoma elektromotormi (výkon 400 k), ktoré poháňajú obe nápravy. Základná 1-motorová verzia zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,6 s, „4-kolke“ to potrvá len 4,8 s.
Dojazd a nabíjanie
Základná verzia vozidla ponúkne batériu, ktorá má podľa výrobcu zabezpečiť dojazd cez 300 km, pričom nepoznáme kapacitu batérie ani cyklus, podľa ktorého bol stanovený dojazd (zrejme len na základe interného testovania prototypu). „Vyššia“ verzia má zvládnuť na jedno nabitie 500+ km.
- Zdroj: TOGG
- Zdroj: TOGG
TOGG C-SUV sa má nabiť na 80 % za 30 min. O batériu sa podľa TOGG stará najmodernejší systém batériového manažmentu, ktorý spolupracuje s kvapalinovým chladením. Na batériu sa bude poskytovať 8-ročná záruka.
Výbava
Automobilka TOGG kladie dôraz aj na bezpečnosť, pričom uvádza, že jej prvý model dosiahne plný počet hviezdičiek v testoch Euro NCAP. A to aj vďaka bezpečnostnej výbave, ktorá zahŕňa napr. 7 airbagov, jazdných asistentov či ventilované kotúčové brzdy (údajne najlepšie v triede).
- Koncept TOGG „sedan“. Zdroj: TOGG
- Zdroj: TOGG
- Zdroj: TOGG
Vo výbave tiež nájdeme systém čiastočne autonómneho riadenia úrovne 2+ (neskôr 3 a viac), pripojenie na internet či systém aktualizácií na diaľku (OTA).
Cieľom tureckej automobilky je podľa Reuters výroba 175 000 vozidiel ročne. TOGG C-SUV sa dotane na trh v roku 2022. Jeho cenu zatiaľ nepoznáme.
Zdroj: TOGG
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prvý mexický elektromobil sa chystá do výroby. Má stáť 18 000 $
Kalashnikov predstavil ďalší elektromobil. Tentokrát retro-motocykel
Fínsky elektromobil s unikátnym pohonným systémom a dojazdom až 1 000 km
8 komentárov
10x by som netvrdil že okopírovali Škoda Kamiq
Je to od nich veľmi sympatické, že začali s elektroautami.
Ináč – Turci vôbec nie sú začiatočníci v automobilovom priemysle. Je tam napríklad „montovňa“ Suzuki, vyrába sa tam v licencii viacero áut, autobusov a náklaďákov západných značiek…
z turecka by som si ani topanky do truhly nekupil a nie e-auto…
Ale renomovanú značku by si si kúpil nie?
Žiaden konkrétny model však nemá v „rodnom liste“ uvedené, či bol zmontovaný alebo kompletne vyrobený v Británii, Nemecku, Maďarsku, Česko – Slovensku, Poľsku, v „materskej krajine“, alebo trebárs v Turecku.
Existuje zopár výnimiek, napríklad Subaru, ktoré sa „hrdí“ tým, že ich autá sú na 100 % vyrobené v Japonsku. Zodpovedá tomu kvalita, ale samozrejme aj cena…
Ešte jeden príklad, taký „vaginálny“. Očarí ťa krásna ženská a tiež sa ti nikdy neprizná, že nejaký čas „šľapala chodník“…
My vždy nekomu zavideme,a pochváliť my nemame čym,edine že urodnu zem zam zabetonovaly pod automobilky
Predtým sa tu písalo, že tieto turecké emobily sa budú predávať len v Turecku, takže čo my s tým máme?
Slovensko by mohlo založiť svoju vlastnú elektromobilku v Galante, Samsung odchádza, prípadne v Košiciach, USS sa už tiež pomaly balí – sociálne balíčky zabrali.