Elon Musk a jeho spoločnosť The Boring Company demonštrovali vo svojom skúšobnom tuneli v Kalifornii podzemný dopravný systém Loop, ktorý má vyriešiť dopravné problémy v mestách.
Sú tomu už 2 roky, čo Elon Musk frustrovaný z dopravnej zápchy cez Twitter napísal, že založí tunelovaciu spoločnosť The Boring Company, ktorá umožní rýchlu, lacnú a bezemisnú prepravu v podzemných tuneloch. No a pred niekoľkými hodinami predstavil výsledky jej práce v rámci skúšobných jázd v testovacom tuneli.
Zjednodušenie pôvodného konceptu
Tunel sa nachádza pri sídle ďalšej Muskovej spoločnosti SpaceX. Meria 1,8 km, pričom vstup a výstup vozidiel do tunela zabezpečuje podzemný výťah. Pôvodný systém mal zahŕňať platformu na prevoz vozidiel na báze „skateboardu“ či špeciálne elektrické „mikrobusy“ s podvozkom z Tesly Model X.
Len autonómne elektromobily s „pomocnými“ kolieskami
Spoločnosť The Boring Company však tento systém výrazne zjednodušila. Na prepravu v tuneli budú slúžiť vlastné alebo zapožičané elektromobily s autonómnym riadením. Tie budú musieť byť vybavené dodatočnými vysúvateľnými vodiacimi kolieskami, vďaka ktorým bude vozidlo jazdiť po trati vymedzenej obrubníkmi.
Menej ako 1 $
Zdá sa, že vozidlá Tesla budú môcť byť už od výroby vybavené spomínanými kolieskami. Avšak systém bude môcť byť namontovaný na hocaký elektromobil, ktorý spĺňa požiadavky pre jazdu v podzemnom tuneli. A to za 200 až 300 $. Vozidlo si bude možné aj požičať. Cena za jazdu dopravným tunelom The Boring Company môže vyjsť podľa Muska v zdieľanom vozidle aj na menej ako 1 $.
The Boring Company Loop system pic.twitter.com/xVpDHzZKXB
— The Boring Company (@boringcompany) 19. decembra 2018
Podľa Megan Guess z Ars Technica, ktorá absolvovala demonštračnú jazdu na Tesle Model X, išlo vozidlo v tuneli rýchlosťou niečo málo cez 70 km/h. Elon Musk pritom hovorí, že v rámci komerčného riešenia budú môcť jazdiť elektromobily rýchlosťou 160 km/h.
Zrýchlenie a zlacnenie výstavby tunelov
Hlavným zámerom spoločnosti The Boring Company bolo ale vyvinutie technológie, ktorá by znížila čas a náklady na výstavbu podzemných tunelov. Kvôli tomu sa rozhodli na začiatok zdokonaliť existujúce tunelovacie mašiny, tzv. TBM. Neskôr plánujú využívať vlastné zariadenie.
Až 15-násobne rýchlejšie
Elon Musk hovorí v tejto súvislosti o 3-násobnom zvýšení rýchlosti vyvrtávania. To by spoločne s automatizovanou výstavbou segmentov tunela zo vzniknutého odpadu malo viesť až k 15-násobnému zrýchleniu výstavby, v porovnaní s bežnými riešeniami. K nižším nákladom a vyššej rýchlosti výstavby prispieva určite aj menší potrebný priemer tunela, a to 3,7 m (vnútorný rozmer), resp. 4,3 m (vonkajší rozmer).
Skúšobný tunel za 10 miliónov
Dôsledkom spomínaného by samozrejme takáto výstavba výrazne zlacnela. Elon Musk povedal, že celkovo preinvestovali v rámci The Boring Company 40 miliónov $, pričom výstavba testovacieho tunela vyšla na 10 miliónov $. Dodal, že 29 km obojsmerný komerčný systém, ktorý vybudujú v Chicagu, by mal stáť 1 miliardu $ Menšie projekty by sa mohli „zmestiť“ do 100 miliónov $.
Podľa Muska pritom môže stáť vybudovanie 1 míle (1,61 km) tunela v husto obývaných mestách bežnými metódami až 1 miliardu $.
Zdroje: Ars Technica, Teslarati, The Boring Company (vrátane titulnej fotografie cez Ars Technica)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tunelovacia mašina Elona Muska sa ovláda cez gamepad od Xbox
Elon Musk ukázal výrobu inovatívnych stavebných blokov Boring Co.
Elon Musk postaví v Chicagu svoj rýchly, lacný a ekologický dopravný systém Loop