Elon Musk povozil prvých ľudí vo svojom podzemnom dopravnom tuneli

0

Elon Musk a jeho spoločnosť The Boring Company demonštrovali vo svojom skúšobnom tuneli v Kalifornii podzemný dopravný systém Loop, ktorý má vyriešiť dopravné problémy v mestách.

Sú tomu už 2 roky, čo Elon Musk frustrovaný z dopravnej zápchy cez Twitter napísal, že založí tunelovaciu spoločnosť The Boring Company, ktorá umožní rýchlu, lacnú a bezemisnú prepravu v podzemných tuneloch. No a pred niekoľkými hodinami predstavil výsledky jej práce v rámci skúšobných jázd v testovacom tuneli.

Zjednodušenie pôvodného konceptu

Tunel sa nachádza pri sídle ďalšej Muskovej spoločnosti SpaceX. Meria 1,8 km, pričom vstup a výstup vozidiel do tunela zabezpečuje podzemný výťah. Pôvodný systém mal zahŕňať platformu na prevoz vozidiel na báze „skateboardu“ či špeciálne elektrické „mikrobusy“ s podvozkom z Tesly Model X. 

Len autonómne elektromobily s „pomocnými“ kolieskami

Spoločnosť The Boring Company však tento systém výrazne zjednodušila. Na prepravu v tuneli budú slúžiť vlastné alebo zapožičané elektromobily s autonómnym riadením. Tie budú musieť byť vybavené dodatočnými vysúvateľnými vodiacimi kolieskami, vďaka ktorým bude vozidlo jazdiť po trati vymedzenej obrubníkmi.

Menej ako 1 $

Zdá sa, že vozidlá Tesla budú môcť byť už od výroby vybavené spomínanými kolieskami. Avšak systém bude môcť byť namontovaný na hocaký elektromobil, ktorý spĺňa požiadavky pre jazdu v podzemnom tuneli. A to za 200 až 300 $. Vozidlo si bude možné aj požičať. Cena za jazdu dopravným tunelom The Boring Company môže vyjsť podľa Muska v zdieľanom vozidle aj na menej ako 1 $.

Podľa Megan Guess z Ars Technica, ktorá absolvovala demonštračnú jazdu na Tesle Model X, išlo vozidlo v tuneli rýchlosťou niečo málo cez 70 km/h. Elon Musk pritom hovorí, že v rámci komerčného riešenia budú môcť jazdiť elektromobily rýchlosťou 160 km/h.

Zrýchlenie a zlacnenie výstavby tunelov

Hlavným zámerom spoločnosti The Boring Company bolo ale vyvinutie technológie, ktorá by znížila čas a náklady na výstavbu podzemných tunelov. Kvôli tomu sa rozhodli na začiatok zdokonaliť existujúce tunelovacie mašiny, tzv. TBM. Neskôr plánujú využívať vlastné zariadenie.

Až 15-násobne rýchlejšie

Elon Musk hovorí v tejto súvislosti o 3-násobnom zvýšení rýchlosti vyvrtávania. To by spoločne s automatizovanou výstavbou segmentov tunela zo vzniknutého odpadu malo viesť až k 15-násobnému zrýchleniu výstavby, v porovnaní s bežnými riešeniami. K nižším nákladom a vyššej rýchlosti výstavby prispieva určite aj menší potrebný priemer tunela, a to 3,7 m (vnútorný rozmer), resp. 4,3 m (vonkajší rozmer).

Skúšobný tunel za 10 miliónov

Dôsledkom spomínaného by samozrejme takáto výstavba výrazne zlacnela. Elon Musk povedal, že celkovo preinvestovali v rámci The Boring Company 40 miliónov $, pričom výstavba testovacieho tunela vyšla na 10 miliónov $. Dodal, že 29 km obojsmerný komerčný systém, ktorý vybudujú v Chicagu, by mal stáť 1 miliardu $ Menšie projekty by sa mohli „zmestiť“ do 100 miliónov $.

Podľa Muska pritom môže stáť vybudovanie 1 míle (1,61 km) tunela v husto obývaných mestách bežnými metódami až 1 miliardu $.

Zdroje: Ars Technica, Teslarati, The Boring Company (vrátane titulnej fotografie cez Ars Technica)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tunelovacia mašina Elona Muska sa ovláda cez gamepad od Xbox
Elon Musk ukázal výrobu inovatívnych stavebných blokov Boring Co.
Elon Musk postaví v Chicagu svoj rýchly, lacný a ekologický dopravný systém Loop

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár