Nórski motoristickí novinári vykonali rozsiahli test „zimného“ dojazdu až 29 elektromobilov pri teplotách výrazne pod bodom mrazu. Medzi nimi boli aj 3 modely od Tesly či 12 modelov od čínskych výrobcov.
Zaujímavé je, že na tento test dojazdu upozornila spoločnosť Tesla. Ale niet divu, veď podľa webu Motor.no, ktorý stojí za týmto testom, dosiahla Tesla Model S rekordný dojazdom v zime. Prekonala pritom doterajšieho lídra v rámci pravidelne opakovaných testov nórskeho webu, Teslu Model 3 (521 km), ktorá tentokrát nebola medzi testovanými vozidlami.
Podmienky testu
29 testovaných elektromobilov absolvovalo tú istú trasu pri teplotách, ktoré sa väčšinou pohybovali v rozmedzí -5 až -10 °C. Vozidlá, ktoré zvládli zájsť ďalej do hôr, však čelili aj teplotám -19 °C. Jazdilo sa pritom povolenou rýchlosťou v „eko-režime“ (zrejme aby sa čo najviac eliminovalo prudké zrýchľovanie) pri vypnutých „asistenčných systémoch vodiča, autopilotoch a adaptívnych tempomatoch“, a to až do úplného zastavenia.
Výsledky testu dojazdu
Ako sme už uviedli, najväčší dojazd v teste dosiahla Tesla Model S („štandardná“ verzia) – 530 km. Bola pritom dokonca trošku znevýhodnená, keďže kvôli nešpecifikovaným technickým problémom bola nabitá na 98 % (ostatné vozidlá na 100 %). Tesla Model X Plaid s výkonom cez 1 000 koní skončila druhá (444 km) a tretia priečka patrí modelom Nio ET7 a BMW i4 eDrive40 (zhodne po 434 km).
Model | Dojazd WLTP (km) | Dojazd v teste (km) | Rozdiel |
Tesla Model S | 634 | 530 | −16,40% |
Mercedes EQE 300 | 614 | 409 | −33,39% |
BMW i7 xDrive60 | 595 | 424 | −28,74% |
NIO ET7 | 580 | 434 | −25,17% |
BMW i4 eDrive40 | 565 | 434 | −23,19% |
Tesla Model X Plaid | 543 | 444 | −18,23% |
Nissan Ariya 2WD | 533 | 400 | −24,95% |
Volkswagen ID.5 Pro | 526 | 378 | −28,14% |
Byd Han | 521 | 406 | −22,07% |
Hongqi E-HS9 prototype | 515 | 389 | −24,47% |
Škoda Enyaq Coupe RS | 510 | 338 | −33,73% |
Toyota BZ4X 2WD | 503 | 323 | −35,79% |
Voyah Free | 501 | 391 | −21,96% |
Hongqi E-HS9 | 465 | 303 | −34,84% |
Kia Niro EV | 460 | 343 | −25,43% |
Tesla Model Y 2WD | 455 | 337 | −25,93% |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 | 345 | −24,01% |
Mercedes EQB 250 | 452 | 334 | −26,11% |
MG ZS LR | 440 | 352 | −20,00% |
JAC e-JS4 | 433 | 323 | −25,40% |
BMW iX1 | 428 | 337 | −21,26% |
Renault Megane | 428 | 318 | −25,70% |
MG 4 | 425 | 338 | −20,47% |
Kia EV6 GT | 424 | 349 | −17,69% |
BYD Atto 3 | 420 | 311 | −25,95% |
Volkswagen ID. Buzz | 408 | 310 | −24,02% |
MG 5 | 380 | 313 | −17,63% |
MG Marvel R | 370 | 308 | −16,76% |
Maxus Euniq6 | 354 | 317 | −10,45% |
Zdroj údajov: Motor.no
Rozdiel medzi „papierovým“ a dosiahnutým dojazdom
Možno ešte zaujímavejším ukazovateľom ako je samotný dojazd elektromobilov, je porovnanie oficiálne uvádzaného „papierového“ dojazdu podľa laboratórneho cyklu WLTP a dosiahnutého dojazdu. V tomto smere prekvapilo čínske SUV Maxus Euniq 6, ktorého dosiahnutý dojazd počas mrazu sa od uvádzaného WLTP dojazdu líšil len o 10,45 %. Druhý bol v tomto smere líder v oblasti celkového dojazdu – Tesla Model S (16,40 %).
Dobrými výsledkami sa môžu pochváliť napr. aj modely MG Marvel R – 16,76 %, MG 5 (17,63 %), Kia EV6 GT (17,69 %) či Tesla Model X Plaid (18,23 %). Základná Tesla Model Y dosiahla hodnotu, ktorá je zdá sa niekde na úrovni priemeru (25,93 %).
Naopak, najväčší rozdiel medzi dosiahnutým „zimným“ dojazdom a hodnotou WLTP bol oznámený v prípade Toyoty bZ4X 2WD (35,79 %). Web Motor.no pritom dodal, že Toyota odmietla poskytnúť do testu verziu AWD, ktorá má mať v tomto smere ešte väčšie problémy (tie majú Japonci aktuálne odstraňovať). A rovnaký postoj zaujalo Subaru s modelom Solterra, ktorý je dvojičkou bZ4X.
A moc nepresvedčili ani modely Hongqi e-HS9 (34,84 %), Škoda Enyaq Coupe RS iV (33,73 %) či Mercedes-Benz EQE 300 (33,39 %).
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dojazd elektromobilov v zime vs. v lete: Porovnávací test viacerých modelov od WhatCar
Porovnanie dojazdu Tesly Model Y LR pri „ideálnej“ a „nízkej“ teplote v rámci Bjornovho testu
Aký vplyv na spotrebu elektromobilu môže mať strešný box, nosič s bicyklami či karavan?
3 komentáre
Dobré vedieť !!! Zaujímalo by ma však aj to, aké typy batérií jednotlivé autá mali, a ako sa na zimnom dojazde podieľal management batérií !
tak, tak a este velkost baterii. neverim ze by to malo linearny charakter, ale cim vacsja bateria tym vacsie straty
Rád Vás čítam, ale v poslednom čase u Vás pribúda článkov , kde sa dá veľa zlepšiť….
Napríklad zoradiť tabuľku podľa výsledku testu (čo je „mimochodom“ hlavnou témou článku) a nie podľa WLTP.
Alebo je v tom zámer a chcte čitateľov naučiť používať „sedliacky rozum“ 🙂
Koment ku komentom vyššie :
Ako spotrebiteľovi mi je srdečne jedno , čo za baterku to má – je to pre mňa zbytočná krabička zaberajúca miesto ukrajujúc mi obrovskú porciu z užitočnej hmotnosti vozidla.
Skôr ma zaujíma pomer :
živiteľ rodiny – priestor/komfort
šetrílek – cena/dojazd
trúd – zrýchlenie/maximálka
macho – farba/typ karosérie
…