Nórsky motoristický portál Motor.no uskutočňuje každých 6 mesiacov rozsiahli test dojazdu desiatok elektromobilov na rovnakej trase. Ten aktuálny nazýva „letným“, pričom sa ho naraz zúčastnilo 32 modelov.
Testy dojazdu elektromobilov od Motor.no majú zaujímavú výpovednú hodnotu z hľadiska priameho porovnania mnohých elektromobilov, keďže vozidlá sú testované naraz. Tzn., že majú rovnaké podmienky. Ako pritom vieme, na dojazd elektrických vozidiel majú zásadný vplyv aj okolité poveternostné podmienky. A rozdiel v rámci toho istého vozidla počas mrazivých dní a optimálneho počasia sa môže rátať v desiatkach percent.
Aktuálny „letný test 2023“ prebiehal dá sa povedať za optimálnych poveternostných podmienok. Podľa nórskeho portálu bolo jasno, fúkal len slabý vietor a teplota dosahovala ideálnych 20 °C v nížinách, resp. 15 °C v horských oblastiach.
Elektromobily tak v rámci testu zavítali aj do hôr, pričom museli zdolať kopce a následne mohli rekuperovať energie pri ich zjazde. Vozidlá počas celého testu jazdili v normálnom režime povolenou rýchlosťou (poznámka: max. diaľničná rýchlosť v Nórsku je 80 až 110 km/h) v rámci rozmanitej trasy a vodiči mali za úlohu využívať rekuperáciu inteligentným spôsobom. A toto sú výsledky (jazdilo sa až do úplného vybitia):
Ako máme možnosť vidieť, spomedzi 32 testovaných modelov dosiahla najvyšší reálny dojazd za daných podmienok štandardná Tesla Model S s pohonom oboch náprav a cca 100-kWh batériou. Tá zvládla na jedno nabitie 672 km, čo je o 6 % viac ako v prípade "papierového" dojazdu na základe cyklu WLTP. Mimochodom, rozdiel medzi dosiahnutým dojazdom a oficiálnym dojazdom sa v prípade testovaných vozidiel pohyboval v rozsahu -13,7 % (Toyota bZ4X) až +13 % (Xpeng G9).
Okrem iných zaujal Polestar 2 RWD (2. miesto vďaka dojazdu 602 km), pretože ide o cenovo najdostupnejšie vozidlo z popredných priečok. Škoda pritom je, že testu sa nezúčastnila Tesla Model 3 Long Range, ktorá by teoreticky mohla mať ešte lepší pomer ceny a dojazdu. Čo sa týka cenovo dostupnejších modelov značky Tesla, vo výsledkoch nájdeme len základný Model Y (449 km) s kapacitne menšou batériou, ktorý nemohol konkurovať najlepším.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Test zimného dojazdu 29 elektromobilov „vyhrala“ s rekordom nová Tesla Model S
Je diaľnica pre elektromobily postrachom? Testy dojazdu 49 modelov pri rýchlosti 130 km/h
Čo ukázal ďalší veľký test „zimného“ dojazdu 28 elektromobilov?
ODBER NOVINIEK
16 komentárov
Test a tabuľku beriem! Mnohým bude užitočná! Mám však škodoradostnú otázku! Keď jazdili do úplného vybitia, kto jazdil za nimi s agregátom, aby baterky po dojazde na nulu znovu dobili ?!!! 🙂
Aj ked ti auto ukaze 0% stale vies na nom prejst cca 10-15 km co je na norsko postacujuce aby si nasiel nabijacku. Agregat nepotrebujes
Ahoj Andy! V texte sa píše: „A toto sú výsledky (jazdilo sa až do úplného vybitia):“, a nie, že vidím dojazd „0“ !!! Z toho nevyplýva, že zostal dojazd ako popisuješ, čo je inak logické! Preto som mal tú úštipačnú technickú poznámku! 🙂
Ak je kvôli testu potrebne ísť až „na doraz“, tak v takom prípade nie je problém po teste auto naložiť na odťahovacie vozidlo a odviesť. Pre 100% test sa to oplatí. Podobne aj keď sa Ti vybije batéria v mobile, musíš ho preniesť k zásuvke. Nič zvláštne. Bežne na aute nejazdíš na nulový dojazd. Ani so spaľovákom.
a je to podstatne?
No ale to je práve to, čo ma práve zaujíma! Čo z toho robili pri 32 autách v teste !!! 🙂
aj keby jazdili do uplneho vybitia, tak v Norsku su nabijacky doslova na kazdom kroku – takze staci aby poslali ako podporne vozidla take EV, co umoznuju V2L a nabijat z nich par minut vybite auto, aby malo dojazd aspon par kilometrov ku najblizsej nabijacke. Urcite to nenabijali smradlavym agregatom 🙂
No ale to je práve to, čo ma práve zaujíma! Čo z toho robili pri 32 autách v teste !!! Ja som na to zvedavýýýýýýýý !!!!
Podmienky testu (80 – 110 km/h na diaľnici) sú ako u nás mimo mesta. Ak by jazdili diaľnice/mimo mesta štýlom ako sa jazdí u nás dojazd by bol o 1/3 menší. Pri takomto jazdnom štýle bude mať aj ICE s malou nádržou (45 L) dojazd 1000 km 🙂 Opäť sa len ukazuje, že elektromobil je vhodný do mesta a blízkeho okolia. Na diaľnici stále zaostáva.
hmmmm, ty zaostavas nielen na dialnici…
Radšej na diaľnici, ako od narodenia… 🙂
Ale ste si to vyjasnili, chalani !!!! 🙂
Lebo v Norsku nemaju vyssiu povolenu rychlost 😀
Elektroauto zvláda spostrebu do rýchlosti 130 km/h bezproblémovo. Neviem, kde by som v Strenej Európe mohol ísť rýchlejšie. A o zrýchlení sa ani niet čo baviť v porovnaní so spomalenými spaľovákmi.
Samozrejme, kto jazdí 90% dialnice po Európe, nech si kúpi hybrid. Ale pre 80% ľudí (práca / škola / domov) je elektroauto ideálne a bezkonkurenčné nielen zrýchlením, tichom, minimálnym servisom… ale spotrebou a nákladmi na 100 km jazdy. Bezkonkurenčné.
Závisí od toho, čo si predstavujete pod pojmom zvláda bezproblémovo. Mal som možnosť otestovať v zime na trase BA – PP Kia EV6 a pri dodržiavaní predpísanej 130ky som sa dostal na dojazd 250 – 270 km. A to je relatívne úsporný elektromobil s väčším akumulátorom. Menšie, lacnejšie elektromobily zvládnu v takýchto podmienkach 150 – 200 km. Eleketromobil je vhodný do mesta a blízkeho okolia, na diaľnicu je vhodnejšie ICE.
No a hybrid je opäť určený hlavne do mesta, na diaľnici je skôr na obtiaž a spotrebu nezníži.
KIA EV 6 je športovo ladený emobil nešpecializovaný na dojazd, s tým sa nejaké diaľničné dojazdové rekordy – navyše v zime – nedajú čakať. Treba si vyskúšať Teslu S Long Range alebo M3 Long Range a potom sa ozvite.