Spoločnosť Tesla profituje aj z toho, že sa automobilkám nedarí predávať v rámci amerického trhu stanovené množstvo bezemisných vozidiel. Preto musia od Tesly nakupovať tzv. „ZEV kredity“, aby sa vyhli emisným pokutám. A aktuálne sme sa dozvedeli, o koľko si Tesla vďaka tomu polepšila za posledných 7 rokov. Ďalšie „emisné peniaze“ pritom môže očakávať aj z Európy.
„ZEV kredity“
Štát Kalifornia vyžaduje, aby výrobcovia automobilov predávali určitý počet automobilov s nulovými emisiami (tzv. ZEV). Na základe podielu na trhu majú stanovenú konkrétnu výšku „ZEV kreditov“, ktorú musia dosiahnuť predajom ZEV vozidiel. Ak sa im to nepodarí, dostanú pokutu. Tej sa však môžu vyhnúť, keď si kúpia potrebné kredity od výrobcov, ktorí ich majú nazvyš.
A takýmto výrobcom je práve Tesla, pre ktorú sa stali ZEV kredity pomerne významným zdrojom príjmov. Podobný kreditný systém pritom funguje aj na federálnej úrovni. Môžeme tak povedať, že spaľovacie vozidlá sa z časti podieľajú na financovaní misie spoločnosti Tesla.
O koľko si polepšila?
O tom, že si Tesla takto „privyrába“, sa vie už dlhé roky, avšak až teraz sme sa dozvedeli, o koľko si vďaka tomu polepšila za posledných 7 rokov. Na predaji ZEV kreditov Tesla zarobila najviac minulý rok, a to takmer 420 mil. $. Od roku 2012 do roku 2018 pritom takto získala takmer 2 miliardy $.
Príjmy aj vďaka európskym emisným normám
A na ZEV kreditoch zarába aj v tomto roku. V 1. kvartáli získala 216 mil. $. No a to nebude všetko. Okrem amerických „emisných peňazí“ sa Tesla môže tešiť aj na príjmy podobného druhu z „Európy“. S koncernom Fiat Chrysler (FCA) sa totiž dohodla, že ten bude môcť do svojej flotily zahrnúť elektromobily Tesla, ktoré sa predajú na európskom trhu.
A to samozrejme nie zadarmo. Financial Times uvádza, že si Tesla vďaka tomu prilepší celkovo o 1,8 miliardy €, vrátane ZEV kreditov pre americký trh. V súvislosti s americkým trhom pritom hovorca FCA Eric Mayne povedal, že kým nedosiahne dopyt po elektromobiloch úroveň regulačných požiadaviek, budú nakupovať ZEV kredity podľa potreby.
To vyznieva dosť zvláštne, nakoľko má FCA v ponuke jediný, aj to už zastaralý model – Fiat 500e, pričom Tesla trhá na americkom trhu predajné rekordy. Zaujímavosťou je, že ďalšia automobilka, ktorá priznala kupovanie kreditov od Tesly – GM, aktuálne vďaka svojim modelom Chevrolet Bolt a Volt plní stanovené predajné ZEV ciele, no napriek tomu si kupuje kredity navyše, a to ako poistku voči „budúcim regulačným neistotám“.
Zdroj: Bloomberg, titulná fotografia: Now You Known
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Automobilky budú musieť predávať v EÚ viac e-áut, aby splnili nové emisné ciele
Mohol to byť revolučný elektromobil. Údajne ho však „zabila“ ropná lobby
Pozor na falošné „elektromobily“, hovorí mimovládna organizácia
Jeden komentár
No toto je fakt úžasný paradox – spaľováky podporujú Teslu. Haha, dávno som sa tak dobre nepobavil…