Bude kontroverzný volant nových Tesiel „yoke“ legálny v Európe?

14

Nedávne predstavenie vynovených elektromobilov Tesla Model S a Model X prinieslo aj jedno veľké prekvapenie. A to volant v tvare U, ktorý spoločnosť Elona Muska nazýva „yoke“. Okamžite sa pritom vynorila otázka jeho legálnosti v rámci rôznych trhov. Ako je to v Európe?

Volant „yoke“, ktorý už pomerne onedlho nájdeme vo vynovených modeloch S a X, môže okrem iného pripomínať volant seriálového vozidla K.I.T.T. či ovládací prvok lietadiel. A podobným volantom sú vybavené aj prototypy modelov Tesla Cybertruck a Roadster 2.

Snaží sa nám tým Tesla naznačiť, že prichádza éra autonómnych vozidiel, a tak začala z volantu „uberať“? Kalifornská spoločnosť nám ukázala obrázok Model 3 bez volantu ešte v apríli 2019. Elon Musk vtedy uviedol, že vozidlá Tesla bez volantu majú začať schádzať z produkčných liniek do 2 rokov.

Toto sa s najväčšou pravdepodobnosťou nenaplní, keďže takéto vozidlá budú určené špeciálne pre službu Robotaxi, ktorá má od svojho spustenia zrejme ešte ďaleko. Aj napriek zjavným pokrokom Tesly v oblasti plne autonómneho riadenia.

Tak ako teda?

Ale späť k volantu „yoke“ a otázke jeho legálnosti. Nás samozrejme najviac zaujíma, či ho bude možné používať v rámci Európy. Aj túto otázku sa pritom snažil zodpovedať portál Sunday Times, ktorý zistil, že netradičný volant nebude problémom ani v EÚ, ani vo Veľkej Británii.

Britské ministerstvo dopravy totiž v tejto veci uviedlo nasledovné: „Predpisy týkajúce sa mechanizmu riadenia (predpis EHK OSN č. 79) nestanovujú žiadny tvar ani veľkosť volantu.“ EHK OSN je pritom Hospodárska komisia OSN pre Európu.

Zaujímavé tiež je, že na domácom trhu Tesly, v USA, je legálnosť volantu „yoke“ nateraz otázna. Americký národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) v tejto veci totiž na žiadosť Road and Track uviedol, že „v súčasnosti NHTSA nemôže určiť, či volant spĺňa federálne bezpečnostné normy pre motorové vozidlá.“ Úrad sa preto chystá osloviť Teslu, aby získal viac informácií.

Pre istotu opäť pripomíname, že vynovené elektromobily Tesla Model S a Model X budú s najväčšou pravdepodobnosťou dostupné aj s klasickým volantom, čo naznačuje obrázok, ktorý vypátral v zdrojovom kóde webu Tesly „Tesla Club 3„:

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nové Tesly Model S a X automaticky zvolia smer jazdy a „vyhodia“ smerovku
Nové Tesly Model S a X sa dočkali aj významného zvýšenia rýchlosti nabíjania
Bližšie k Robotaxi? Tesla zavádza funkciu pre zdieľanie svojich áut

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

14 komentárov

  1. Priama jazda s menšími pohybmi volantom okolo stredovej polohy asi nebude žiadny problém. Čo však, keď bude treba točiť o celú obrátku a viac! „Polovica“ volantu bude chýbať pri prechytávaní! Alebo to bude riešené premenlivým prevodom na 1/4 obrátky do prava a 1/4 obrátky do ľava ?!!!

  2. Na tvare toho volantu asi až tak nezáleží. Konieckoncov, pri skúšobnej jazde zrejme nebude problém si vyskúšať obidve verzie a následne sa rozhodnúť – tak toto mi vyhovuje a aj si to objednávam!
    Hádanka na všeobecné hlasovanie: Budú sa skôr dodávať do Európy Tesly s volantom K.I.T.T., alebo bude skôr na Slovensku Tesla showroom?

      • Tak ty sa spamätaj! Tu nie si na predvolebnej kampani. Mal by si navštíviť doktora Chocholouška.
        V poriadku určite nie si, niečo s tým rob, kým nie je neskoro!

    • Na volante záleží! Ten „polovolant“ sa určite bude pri celej obrátke v rukách inak správať, ale môže priniesť aj novú techniku 1/4 obrátky do prava a 1/4 obrátky do ľava! Ja by som dal prednosť showroomom a servisu! Polovolant počká!!! ….

Pridajte komentár