Kontroverzný volant „yoke“ od Tesly zvyšuje bezpečnosť, tvrdí automobilový expert

5

Ako už vieme, vynovené vlajkové lode značky Tesla, Model S a Model X, dostali aj úplne nový volant yoke s netradičným tvarom. A ten sa stretol s kontroverznými reakciami. Z časti je to vecou zvyku. No a aktuálne sa objavil zaujímavý názor, že tvar volantu eliminuje nebezpečné návyky. Taktiež je tu náznak, že Tesla vypočula želanie viacerých zákazníkov ohľadom klaksónu.

Vynovené elektromobily Tesla Model S a Model X spočiatku zaujali aj netradičným volantom „yoke“. Vtedy sa zdalo, že pôjde o voliteľnú položku k bežnému volantu. Napokon sa však ukázalo, že yoke je jedinou možnosťou.

To sa stretlo u mnohých záujemcov s nevôľou, pričom sa riešila aj otázka legálnosti takého volantu. Napr. podľa európskeho predpisu EHK OSN č. 79 je však volant v poriadku, keďže „predpisy týkajúce sa mechanizmu riadenia nestanovujú žiadny tvar ani veľkosť volantu.“

Veľa kritiky aj zmena názoru

Legálnosť je jedna vec, používateľská skúsenosť druhá. Potom ako Tesla začala dodávať svoje prvé elektromobily vybavené volantom yoke, začínala sa objavovať kritika netradičného volantu od prvých „recenzentov“.

A medzi nimi bol aj známy „technologický“ youtuber Marques Brownlee. Ten kontroverzný volant označil za veľkú chybu inak takmer dokonalého auta. Na Brownleeho kritiku, ktorá sa týkala aj nechcených dotykov na funkčné dotykové plochy volantu, reagoval aj Elon Musk, ktorý na margo celej recenzie uviedol, že ide o dobrú recenziu a uznal kritiku ako férovú.

A ohľadom interfacu dodal, že s každou ďalšou aktualizáciou softvéru sa intuícia vozidla zlepší. Dotykové „tlačidlá“ na volante sa dôsledkom toho majú používať menej a menej a vozidlo má časom vedieť, kedy ignorovať nechcené náhodné stlačenie kapacitných tlačidiel.

Po najazdení 11 000 km na svojej Tesle však Brownlee zmenil názor. Uviedol totiž, že keby mal možnosť výberu konvenčného volantu, tak by ju nevyužil. A dodal, že si vyvinul svalovú pamäť, vďaka čomu už náhodne nestláča kapacitné tlačidlá na volante. Vyjadril sa tiež k funkcii automatického výberu smeru jazdy pri prechode z parkovacieho režimu. Tá bola podľa neho presná na 90 %, čo má byť dobrý základ k tomu, aby sa z nej stala „celkom intuitívna funkcia“.

Vypočula Tesla zákazníkov?

Volant yoke si však od mnohých vyslúžil kritiku aj za netradičné riešenie klaksónu. A to prostredníctvom malej dotykovej plochy. Zdá sa však, že Tesla mohla vypočuť želanie mnohých zákazníkov a už pripravuje aktualizáciu, ktorá prinesie bežné riešenie aktivácie klaksónu, resp. „trúbenia“.

To naznačuje testovacie vozidlo, na ktoré upozornil používateľ siete Reddit – todd2fst4u. Na volante tohto vozidla sa totiž nachádza odkaz „airbagový klaksón dostupný v rámci (softvéru) SW-352573“.

Yoke eliminuje nebezpečný zlozvyk

No a aktuálne sa tiež objavil zaujímavý postreh, ktorý má súvis s tvarom volantu yoke. Stojí za ním expert na automobilové interiéry Carl Crittenden. Ten v rámci videa Sandyho Munra uviedol, že netradičný volant zvyšuje bezpečnosť, upozornil web Teslarati.

A to tým, že volant je nutné držať v pozícii „9. a 3. hodina, resp. „trištvrte na tri“. Pri takomto úchope by totiž na rozdiel od v minulosti odporúčaného a častokrát zaužívaného držania „10. a 2. hodina“, resp. „o desať dve“ (ktoré mnohých učili v autoškole), nemalo hroziť zranenie vyvolané aktivovaným airbagom, ktorý má potenciál zlomiť ruky pri držaní volantu v jeho hornej časti. A „aktualizovaná“ poloha by tiež mala zabezpečiť rýchlejšie reakcie vodiča, napr. v prípade núdzovej situácie.

Yoke či bežný volant, je to jedno. Podstatné je, že novšie odporúčania hovoria o pozícii rúk na volante „trištvrte na tri“. A to okrem iných autorít odporúča podľa Teslarati napr. aj Americký národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA).

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nové Tesly Model S a X automaticky zvolia smer jazdy a „vyhodia“ smerovku
Vynovené vlajkové lode od Tesly sa dočkali aj významného zvýšenia rýchlosti nabíjania
Elektromobily Tesla po stránke bezpečnosti vychádzajú z reálnych scenárov a nie len zo štandardizovaných crash testov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

    • Títo internetoví experti a iní youtuberi svojimi názormi, ktoré vynášajú bez riadneho overenia si vecí a sú iba názorom jednotlivca, pomýlia milióny ľudí. Púšťajú do sveta svoje rýchlo kvasené expertízy, hlavne len aby vyvolali pozornosť a zarobili ťažké tisíce. Robia sa múdrejší ako špecialisti z výroby napr. od Tesly, ktorá si svoje produkty dôsledne testuje a až potom uplatňuje vo výrobe. Keď si milí experti po dôkladnom overení, ako sa veci majú, napr. ako tu v článku po najazdení 11 tis. km uvedomia, že tliachali hlúposti, je už neskoro – fáma je na svete a žije si svojím životom. Piloti formuly 1 majú podobné volanty a ešte som nepočul, že by sa niektorý sťažoval.

      • Celkom pravda, ale pri tej F1 je to trošku inak. Ten tvar volantu je možno rovnaký, či podobný, ale ten rozdiel medzi potrebným počtom otáčok volantu pri F1 a klasickom vozidle je priepastný. Osobne sa mi tiež ten „yoke“ príliš nepáčil, ale teraz tomu prichádzam celkom na chuť. Len by mohli asi technicky poriešiť ten počet potrebných otáčok „yoke“volantom.

      • Ako môže niekto porovnávať F1 s autom na bežnú prevádzku? Sleduj počet otáčok volantu vs. uhol natočenia kolies a pochopíš. BMW spravilo kus dobrej roboty na tomto systéme, kedy je počet otáčok volantu variabilný, pri otáčaní sa na mieste je posilovač riadenia „mäkší“ tzn. že sa ľahšie otáča a aj počet otáčok volantu z jednej strany na druhú je menší ako u iných vozidiel rovnakého druhu. Pri jazde na diaľnici vo vyšších rýchlostiach je riadenie tuhšie. Mohli by sa na tom systéme trochu v Tesle priživiť..

Pridajte komentár