Elon Musk v rozhovore s uznávaným automobilovým odborníkom Sandym Munrom priznal, že Tesla môže mať v určitých fázach výroby problémy s udržaním štandardnej produkčnej kvality svojich elektromobilov. Uviedol pritom, kedy je ich najlepšie kupovať.
Sandy Munro, ktorý sa profesne venuje zvyšovaniu efektivity výroby automobilov, už rozobral pár elektromobilov Tesla v rámci reverzného inžinierstva. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že technologickou stránkou vozidiel kalifornskej značky bol vždy nadšený. S výrobnou kvalitou však nebol až tak spokojný.
Na účet prvého analyzovaného modelu Tesla, ktorým bol pôvodný Model 3, Munro povedal, že mu úrovňou spracovania pripomínala modely značky Kia z 90. rokov. A to nebola poklona. Potom si ho však Model 3 získal mnohými technologickými riešeniami aj jazdnými vlastnosťami.
Reverznému inžinierstvu podrobil aj „novinku“ Tesla Model Y, pričom taktiež vyzdvihol technickú stránku a dokonca pochválil kvalitu spracovania – uviedol obrovské zlepšenie v porovnaní so spomínaným Modelom 3. Jeho nadšenie z výrobnej kvality však potom opadlo v prípade vynoveného Modelu 3, od ktorého čakal viac. Ďalší Model 3, ktorý mal možnosť preskúmať krátko na to, bol po tejto stránke zas v poriadku.
Elon Musk o výrobnej kvalite
Zdá sa teda, že Tesla nedokáže v rámci svojho závodu vo Fremonte udržať konštantnú produkčnú kvalitu svojich elektromobilov. A to v rozhovore s Munrom v podstate potvrdil samotný Elon Musk, na čo upozornil portál Business Insider.
Šéf Tesly totiž povedal, že kamarátom, ktorí sa ho pýtajú, kedy by si mali kúpiť elektromobil Tesla, hovorí: „Buď si ju kúpte hneď na začiatku alebo keď výroba dosiahne ustálený stav.“ V tejto súvislosti dodal, že je „super ťažké“ udržať všetko v poriadku, najmä detaily, keď prudko zvyšujú produkciu a vertikálnu integráciu.
Ako príklad uviedol problémy s kvalitou laku, pretože v istej fáze zvyšovania produkcie sa ukázalo, že nanesená farba nemala dostatok času na to, aby správne zaschla. Potom Musk opäť uviedol, že urobiť prototypy je jednoduché a zábavné a že skutočne náročná je až objemová produkcia spoľahlivých produktov za prijateľnú cenu. A dodal: „Naša produkcia je peklo.“
Zdroj titulnej ilustračnej fotografia: Steve Jurvetson/Flickr
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla má byť najhoršia aj najlepšia v rámci „výrobnej“ kvality áut. Podľa toho kde
Tesla chystá kamerový systém pre kontrolu výrobnej kvality a má zvolať 158 000 áut
Reverzné inžinierstvo Tesly Model Y odhaľuje ďalšie vylepšenia oproti Modelu 3
6 komentárov
Kvalita je zrejme trvalý problém každej produkcie. Písal o to aj Arthur Hailey v slávnom románe Kolesá. Čo ma však viac zaujalo, je skromná zmienka o jazdných vlastnostiach vo vete: „Potom si ho však Model 3 získal mnohými technologickými riešeniami aj jazdnými vlastnosťami.“ Dôležité jazdné vlastnosti nebývajú súčasťou hodnotení nových BEV !!! Ako vidíte tento „nedostatok“ hodnotení Vy, pán Bakša?!
Dobrý večer,
nie som si istý, či rozumiem vašej otázke, takže vám žiaľ neviem odpovedať.
V hodnotení „klasických“ áut vždy mali a doteraz majú jazdné vlastnosti dôležité miesto. Pri popisoch parametrov a vlastností BEV sa prakticky nevyskytujú informácie o jazdných vlastnostiach, a to mi chýba!
Ja osobne som v rámci doterajších zdrojov nepostrehol, že by sa recenzenti elektromobilov nevenovali tejto téme.
Budem sledovať, či a aké hodnotenia jazdných vlastností budú v článkoch, a časom to znovu zhodnotím!
BEV majú výborné jazdné vlastnosti v celom spektre, okrem jednej. Hmotnosť! Tá je však dramaticky zlepšovaná. Každých desať rokov hmotnosť baterky klesne na polovicu, pri rovnakej uloženej energii).
Výhodou je podstatne ľahšie a jednoduchšie elektrické auto, okrem batérie.
Dnes sme pri najlepších malosériových článkoch 300-400kWh/kg. O desať rokov budeme pravdepodobne na 600-800kWh/kg.