Tesla až „smiešne“ zaostáva za BYD v Číne, myslí si slávny investor. Iní oponujú

10

Slávny „miliardársky“ investor Charlie Munger, ktorý je „pravou rukou“ najuznávanejšieho investora tejto doby, Warrena Buffetta, nedávno uviedol, prečo uprednostňuje investovanie do čínskej automobilky BYD pred Teslou. Jeho vyhlásenie pritom obletelo svet. Mnohí s ním však nesúhlasia.

99-ročný Charlie Munger je okrem iného aj podpredsedom známeho multimiliardového konglomerátu Berkshire Hathaway, ktorý pred rokmi investoval do čínskej automobilky BYD. A nedávno sa Munger v rozhovore pre CNBC vyjadril (video zverejnil Sawyer Merritt), prečo uprednostňuje investovanie do BYD pred Teslou.

Podľa slávneho investora „je to jednoduché“: Tesla minulý rok dvakrát znížila ceny v Číne (poznámka redakcie: predtým ceny viackrát výrazne zvýšila), zatiaľ čo BYD svoje ceny zvýšil. BYD má v Číne taký náskok pred Teslou, že je to až smiešne. Ak by ste spočítali všetky výrobné priestory, ktoré má BYD v Číne na výrobu automobilov, predstavovalo by to veľké percento všetkých pozemkov na ostrove Manhattan.“

Čo na to investori Tesly?

Spomínané vyhlásenie sa následne dočkalo mnohých reakcií, pričom sa vyjadrili aj investori spoločnosti Tesla. Napríklad profesionálny investor a investičný manažér Bradford Ferguson uviedol, že spoločnosť BYD potrebovala 18 plne elektrických modelov, aby dosiahla svoje predajné čísla, kým Tesla štyri (poznámka redakcie: BYD predal minulý rok 1,8 mil. áut do zásuvky, z toho 911 000 elektromobilov, zatiaľ čo Tesla predala 1,31 mil. elektromobilov).

To podľa Fergusona svedčí o nedostatočnom škálovaní. Naopak škálovateľnosť v prípade spoločnosti Tesla prináša oveľa nižšie náklady a podstatne vyšší zisk na 1 predané vozidlo (poznámka redakcie: podľa analýzy od Reuters dosiahla Tesla v Q3/2022 čistý zisk na auto 9 574 $, kým BYD 1 550 $).

Ferguson ďalej píše, že BYD používa spoločnú platformu pre svoje elektromobily a plug-in hybridy (PHEV), čo znamená technologické kompromisy a horšie produkty ako v prípade platformy navrhnutej špeciálne pre batériové elektromobily/BEV [poznámka redakcie: najnovšie 3 modely od BYD (z 18) už používajú špecializovanú platformu pre BEV]. A dodáva, že stratégia mnohých modelov (18 BEV a 18 PHEV) obmedzuje škálovanie, zvyšuje náklady a znižuje zisky.

Vyjadrenie Charlieho Mungera tiež komentovala známa „Tesla Bull“ Cathie Wood, ktorá je šéfkou investičnej správcovskej spoločnosti Ark Invest. A to slovami:

„Charlie Munger a mnohí ľudia na Wall Street nechápu, že zníženie nákladov spojených s technologickými inováciami, v prípade spoločnosti Tesla sa to týka batérií a pohonných jednotiek (poznámka redakcie: a určite aj produkcie karosérií), spôsobí prudký nárast jednotkového dopytu a zdiskredituje keynesiánsky model/model Phillipsovej krivky od Fed.“ 

Budeme mať čo sledovať

My na záver dodávame, že spoločnosť BYD si určite zaslúži rešpekt a uznanie, najmä keď sa pozrieme na jej až šialené tempo rastu. V porovnaní s Teslou je však priemerná cena predaného vozidla podstatne nižšia, pričom BYD má v ponuke aj „cenovo dostupné“ elektromobily z nižších segmentov. Lacnejšie vozidlá si pritom vo všeobecnosti ľahšie nájdu svojich zákazníkov a majú aj nižšie marže. Každopádne obe spoločnosti sa chystajú expandovať v nižších segmentoch či v rámci produkcie vlastných batérií.

Takže bude veľmi zaujímavé sledovať „súboj“ BYD a Tesly. Sme pritom zvedaví aj na to, ako sa dokáže BYD presadiť na „západných“ trhoch (kde dominuje Tesla), keďže zatiaľ drvivá väčšina jej vozidiel sa predáva na domácom čínskom trhu. Potenciál spoločnosti BYD sa pritom zdá byť zaujímavý aj v rámci veľkých „rozvojových“ krajín (kde sú zákazníci ďaleko citlivejší na ceny), ktoré môžu byť pre Teslu z hľadiska masovejšieho predaja v dohľadnej dobe pomerne veľkou výzvou.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
BYD Seagull je najlacnejší e-model druhého najväčšieho výrobcu elektromobilov na svete
Tesla zarábala na autách násobne viac ako tradičné či čínske automobilky, ukazuje analýza
Čínske elektromobily BYD Atto 3, Han a Tang dostali prvé „európske“ cenovky
Investície Tesly do výskumu, vývoja a reklamy v porovnaní s inými automobilkami

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Je to ako s našimi politikmi. Všetci majú svoju pravdu, a cítia sa ako majstri sveta, ale výsledky sú chabé. Tak nech aspoň tie automobilky súperením prinesú viac úžitku, a dúfajme aj lepšie ceny!

    • Porovnávať tieto automobilky s našimi politikmi je mimoriadne odvážne.

      V skutočnosti sú to dve špičkové firmy s výrazným náskokom od zbytku pelotónu, na výrazne najväčšom, najvyspelejšom a najkonkurenčnejšom čínskom trhu na svete s BEV. Len pre predstavu, čínsky trh je väčší, ako nasledujúce tri trhy dokopy! Ceny sú zhruba polovičné oproti EU a USA! Tomu nedokážu konkurovať ani autá vyrábane v Turecku a Maroku pre EU a v Mexiku pre USA. Ak to niekto bude mylne vysvetľovať lacnou pracovnou silou v Číne. BYD zaplavil svetový trh s elektrickými autobusmi. Tento rok to začne aj s autami v EU. Ako dopadla táto zrážka v Číne? Trhový podiel EU automobiliek v BEV padol na tragických 15%. Ochutnávku máme v podobe MG4 a môžeme konštatovať že na tento model žiadna EU automobilka nemá k dispozícii adekvátnu odpoveď. Podobných modelov áut, pripravených pre zaplavenie EU majú desiatky…

      • Áno, úmyselne som sa odvážne zmienil o našich politikoch! 🙂 IK, som rád, že nasledovala vecná argumentácia a ako to vidíš ty, a nie, o tom čo si myslíš o inom diskutérovi s odvážnym porovnaním!

        • rozumieme sa EURO PAN…

          Ešte pridám postreh. Aktuálne dianie v BEV nechápu vo všeobecnosti novinári. To sa aj dá očakávať. A politici nápodobne… Ale že to nedávajú analytici je prúser. Samozrejme následne príde poučenie z krízového vývoja, keď šéfovia krachujúcich automobiliek budú žobrať štátne peniaze na záchranu. Tentokrát však majú štáty kvalitne vyluxované účty.

        • Akciová cena Peugeot e208 od 33890€.
          Akciová cena Peugeot e2008 od 35590€.
          Akciová cena CITROËN ë-C4 od 35590€.31 990 €

          MG4 v Nemecku €28,420. A toto auto je výrazne lepšie, ako EU BEV nepodarky postavené na spaľovacích platformách.

          • IK, tú cenu 28.420,– som videl v článku z 20.09.2022. Na aktuálnych stránkach mgmotor.eu nie je žiadny cenník! Sú už skúsenosti z prevádzky MG4 ?

          • Na YouTube sa už množia čínske a európske recenzie, ako od novinárov, tak aj od majiteľov.
            Jedna z top je podľa mňa od carwow:
            The MG 4 is the BEST car I’ve driven all year!

            Alebo ukážka crsash testu:
            Euro NCAP Crash & Safety Tests of MG 4 Electric 2022

Pridajte komentár