Netradičný volant „yoke„, ktorým sú vybavené vynovené elektromobily Tesla Model S a Model X, vzbudil kontroverzné reakcie. A to nielen „na diaľku“ na základe fotografií a videí, ale napr. aj u prvých majiteľov a recenzentov. A jedným z nich bol aj obľúbený technologický youtuber Marques Brownlee, ktorý ale s odstupom času svoj negatívny názor zmenil.
Keď Tesla predstavila svoje vynovené vlajkové lode Model S a Model X s netradičným volantom „yoke“, brali sme to ako marketingový ťah, ktorý zvýši publicitu už tak zaujímavých elektromobilov. A to s tým, že zákazník bude mať na výber medzi volantom yoke a „klasikou“, čo naznačovala aj fotografia vynoveného interiéru s tradičným volantom, ktorá bola objavená v zdrojovom kóde webu spoločnosti Tesla.
Neskôr sa však Elon Musk vyjadril, že volant yoke, ktorý sa medzičasom stal kontroverzným, bude jedinou možnosťou minimálne pre ich top model Tesla Model S Plaid (ale zrejme aj pre ostatné verzie vlajkových lodí Tesla). Obhajoval to pritom aj tým, že volant prináša oveľa lepší výhľad na digitálnu prístrojovú dosku vodiča.
Známy „technologický“ youtuber Marques Brownlee bol pritom jedným z prvých, ktorí mali možnosť vyskúšať Teslu Model S Plaid s 3-motorovým pohonným ústrojenstvom, výkonom 760 kW, maximálnou rýchlosťou 322 km/h (po dodatočnom upgrade pneumatík), zrýchlením z 0 na 100 km/h za 2,1 s, dojazdom 628 km (EPA) a samozrejme volantom yoke.
- Zdroj: Tesla
- Zdroj: Tesla
Ako upozornil web Teslarati, Brownlee označil za veľkú chybu inak takmer dokonalého auta práve netradičný volant yoke. A podobné názory zazneli aj z úst ďalších známych recenzentov. Na Brownleeho kritiku, ktorá sa týkala aj nechcených dotykov na funkčné dotykové plochy volantu yoke, reagoval aj Elon Musk. Ten na margo celej recenzie uviedol, že ide o dobrú recenziu, pričom kritika je férová.
Ohľadom interfacu pritom dodal, že s každou ďalšou aktualizáciou softvéru sa intuícia vozidla zlepší. Dotykové „tlačidlá“ na volante sa dôsledkom toho majú používať menej a menej a vozidlo má časom vedieť, kedy ignorovať nechcené náhodné stlačenie kapacitných tlačidiel.
Zmena názoru
No a aktuálne Marques Brownlee zverejnil tweet, z ktorého vyplýva, že zmenil názor na volant svojej Tesly Model S Plaid. Po najazdení cca 11 000 km totiž napísal, že si na volant yoke zvykol tak, že keby mal možnosť výberu konvenčného volantu, tak by ju nevyužil.
A dodal, že si vyvinul svalovú pamäť, vďaka čomu už náhodne nestláča kapacitné tlačidlá na volante. Vyjadril sa tiež k funkcii automatického výberu smeru jazdy pri prechode z parkovacieho režimu. Tá je podľa neho aktuálne presná na 90 %, čo má byť dobrý základ k tomu, aby sa z nej stala „celkom intuitívna funkcia“.
Nuž, mohlo by sa teda zdať, že ide o vec zvyku. Aj keď Brownleeho názor je len maličkou vzorkou, na základe ktorej nemožno zovšeobecňovať, Tesla by zrejme neohrozila svoj top elektromobil volantom, ktorý by mal potenciál zapríčiniť jeho neúspech. Na druhej strane bolo nasadenie „yoke“ zrejme dosť odvážnym rozhodnutím a riskom, nakoľko čas vyhradený na skúšobné jazdy a redakčné testy asi nebude dostatočný na to, aby si vodiči po mnohých rokoch používania okrúhleho či oválneho volantu zvykli na „yoke“. Tesle však odvaha nikdy nechýbala.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Bude kontroverzný volant nových Tesiel „yoke“ legálny v Európe?
Nové Tesly Model S a X automaticky zvolia smer jazdy a „vyhodia“ smerovku
Tesly Model S a X sa dočkali „faceliftu“, nových verzií či futuristického interiéru
10 komentárov
len dalsie potvrdenie, ze youtuber = influencer = primitiv….
tak neviem ci musk nesadol este do auto s head displeyom…snad asi jedine auto za 100000 ktore to nema je tesla…samozrejme ze klasicky volant je bezpecnejsi ako hovadina ktora sa da len chytit na niektorych miestach.
nemozem si pomoct ake ten monitor v strede co ma len 3ka a y to je cista katastrofa. ked chcem pozriet kolko idem pozeram nie na cestu ale niekde dole a do prava. keby tam dali aspon premietanie na celne sklo tak som ticho ale musk to este nepozna. zial nechodi na autosalony.
Yoke volant nebude až taká hovadina, keď podobné volanty majú aj monoposty F1.
ale to blbcovi nevysvetlis 🙂
Monoposty majú nízky polomer otáčania. Nepotrebujú volantom otočiť niekoľko krát ako bežné auto napr pri parkovaní a podobne.
Všetci čo majú ten volant sa otočia všade, ako potrebujú, vrátane Brownleeho, ktorý sa so svojou kritikou unáhlil. Nie je známe, že by sa nejaká Tesla niekedy nedostala z parkoviska.
tom, ty uz to nejako dozijes s tvojou naftovou oktavkou, neboj…
Nechcel by som sa s tym volantom otacat na uzkej ceste, kde ho musim 3-4x naplno vytocit do kazdej strany. Alebo parkovat v meste cuvanim medzi dva auta na centimetre.
neboj sa, nebudes musiet, lebo este ani obciansky asi nemas, vzhladom na to ake trepes nezmysly… no a na Teslu S ty tak nikdy mat nebudes 😉