Teslu je ťažké kopírovať, pretože nerobí „katalógové inžinierstvo“, hovorí Musk

0

Elon Musk nedávno porovnal spoločnosť Tesla s tradičnými automobilkami, pričom uviedol, že s nimi majú spoločné asi iba 10 %. A to aj kvôli vlastným inováciám a až „absurdnej“ vertikálnej integrácii.

Musk uvádza, že Tesla disponuje veľkým množstvom vlastných výrobných technológií. Veľa vecí si totiž vyrába interne a k tomu je potrebné navrhnúť a urobiť stroje, ktoré ich vyrobia. A to podľa neho sťažuje kopírovanie Tesly, pretože v jej prípade nemôžu robiť iné spoločnosti, ako to Musk nazýva, „katalógové inžinierstvo“.

Mnohé súčiastky, komponenty, zariadenia či systémy Tesly totiž nie je možné jednoducho objednať prostredníctvom katalógu dodávateľa, tak ako to bežne robia tradičné automobilky. „My vyrobíme stroj, ktorý vyrobí stroj, ktorý vyrobí stroj,“ dodáva Elon Musk.

Šéf Tesly tiež hovorí, že interne robia šialené množstvo strojných zariadení. A to preto, aby mohli napredovať, aj keď nie sú dostupné stroje, ktoré potrebujú. Vyrábajú pritom v rámci áut oveľa viac ako ostatní „OEM výrobcovia“, ktorí využívajú tradičnú dodávateľskú základňu, v rámci ktorej majú vykonávať spomínané „katalógové inžinierstvo“.

A to podľa neho potom vedie k zatáraným a rovnakým produktom. Tradičné automobilky tak majú „dediť pôvodné komponenty“, vrátane pôvodných obmedzení a nákladových štruktúr. Preto ak je potrebné vyrobiť nové „prísady“ a komponenty, je nutné urobiť tiež stroj na ich výrobu. Vďaka tomu môže byť Tesla „rádovo“ viac vertikálne integrovaná ako iné automobilky.

Nie je to len o výrobe

A vertikálna integrácia spoločnosti Tesla sa podľa jej šéfa netýka len výroby. Tesla má totiž vlastnú predajnú, distribučnú a servisnú sieť. Naproti tomu bežné automobilky podľa Muska nič z toho skutočne nevlastnia. „Len zhromažďujú diely z dodávateľského reťazca a potom ich odovzdajú svojej základni predajcov,“ dodáva.

Tesla = minimálne 12 startupov

Musk tiež uvádza, že Tesla navrhuje a vyrába napríklad vlastnú výkonovú elektroniku, motory či nabíjačky. Podľa neho si ľudia dostatočne dobre neuvedomujú, že Tesla je vlastne celou reťazou startupov, pravdepodobne viac ako dvanástich.

Zdroje: Tesla via Evannex; titulná ilustračná fotografia: Maurizio Pesce/Flickr (CC BY 2.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla má byť v oblasti elektronických systémov 6 rokov pred Toyotou a VW
Nemci priznávajú, že v oblasti elektromobility a softvéru zaspali dobu
Čínske e-mobility startupy sa neboja Tesly. „Je ako Apple, vzdeláva trh“

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár