Vyzerá to tak, že elektromobily Tesla by mohli vedieť poskytovať energiu zo svojich batérií spätne elektrickej sieti (V2G), čím by svojim majiteľom umožnili zarábať peniaze. Táto reverzná schopnosť môže byť tiež využiteľná v rámci napájania domácnosti pri výpadku elektriny, pri nabíjaní iných vozidiel, či napájaní ďalších elektrických zariadení.
Viaceré automobilky, napr. Nissan, VW, BMW, Honda či Mitsubishi, pracujú na systémoch Vehicle-to-Grid (V2G), v rámci ktorých majú vozidlá vybavené batériou s relevantnou kapacitou poskytovať uloženú energiu spätne do siete. A to môže byť užitočné z viacerých dôvodov.
Výpomoc nielen pre el. sieť
Tým najzásadnejším dôvodom je schopnosť vypomáhať elektrickej sieti napríklad v čase špičky, kedy sa použije energia z batérií na stabilizáciu siete. Pripojené vozidlá sa tiež môžu stať úložiskom energie z obnoviteľných zdrojov, najmä v čase nízkeho dopytu po el. energii.
Schopnosť elektromobilov poskytovať energiu z batérií môže byť užitočná napr. aj v prípade výpadku prúdu v rámci domácnosti, pri nabíjaní iných elektrických vozidiel či napájaní rôznych elektrických zariadení.
Tesla sa však do to tejto oblasti doteraz príliš nehrnula, aj keď v minulosti uviedla, že V2G sa raz stane témou dňa. Dnes už bývalý technologický šéf spoločnosti Tesla, JB Straubel, ešte v roku 2015 vyhlásil, že akonáhle ich flotilu bude tvoriť milión elektromobilov, mali by mať k dispozícii signifikantnú kontrolovateľnú kapacitu. Svoj miliónty elektromobil pritom Tesla vyrobila v marci.
V roku 2018 Elon Musk cez Twitter napísal, že možno stojí za to, prehodnotiť problematiku V2G. Odvtedy sa však v tejto veci nič neudialo, teda aspoň na oko. Elektrotechnik Marco Gaxiola, ktorý participoval pri reverznom inžinierstve palubnej nabíjačky Tesly Model 3, totiž zistil, že tá je pripravená na obojsmerné nabíjanie, informuje Electrek. Podľa neho to pritom znamená, že vozidlo je pripravené na V2G.
AKTUALIZÁCIA: Pred pár dňami sa objavila iná analýza palubnej nabíjačky Tesly, ktorá spochybňuje závery Marca Gaxiolu. Takže jeho vyjadrenia zrejme treba brať s rezervou, minimálne do „Battery Day“.
V2G nahráva aj „miliónová“ batéria
Mnohých isto napadne, že využívaním batérie v rámci služieb V2G dochádza k zaťažovaniu batérie nad rámec bežného nabíjania a vybíjania pre účely pohonu vozidla, čo urýchľuje jej degradáciu. A to je určite pravda. Ak však Tesla začne vo svojich vozidlách používať sľúbenú a v blízkom období očakávanú batériu novej generácie so životnosťou milión míľ (cca 1 600 000 km), tento problém sa stane zrejme irelevantným.
Veríme, že Tesla sa k tejto problematike vyjadrí čo najskôr. Ak naozaj ponúkne možnosť pripojenia svojich elektromobilov do systému V2G, s najväčšou pravdepodobnosťou sa o tom dozvieme na tzv. „Tesla Battery Day“. Ten sa podľa najnovších správ uskutoční najskôr budúci mesiac.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Virtuálna elektráreň Tesla sa v rámci svojich prvotných fáz osvedčila
Tesla Powerpack systém ušetril austrálskej univerzite 74 000 $ za 3 mesiace
Tesla vstupuje na britský energetický trh. Pomôže jej „nový“ produkt Autobidder
2 komentáre
Je to fakt dobrý nápad. Niekto môže namietať, že auto nemôže súčasne jazdiť aj slúžiť ako stacionárna baterka, alias ako úložisko energie.
Isteže nie, ale…
Ale ja napríklad najazdím 15 000 km za rok.
Pri priemernej rýchlosti 50 km/h je to 300 hodín.
300 hodín deleno 24 je 12,5 dňa.
Takže naše auto „kumulovane“ jazdí 12,5 dňa do roka, pričom rok má 365 dní.
Takže naše auto jazdí zhruba asi 1/30 (jednu tridsatinu) času. Zbytok času niekde postáva.
Záver: Je to fakt dobrý nápad.
Podotýkam pre všetkých „eko“ protestantov, že V2G je ekologická budúcnosť, ktorá umožní úplne vypnúť uhoľné (pripadne iné fosílne-spaľovacie) elektrárne, nasledované časom určite aj nukleárnymi, nakoľko tých bude menšia potreba, respektíve ich výkyvy v dopyte energie v čase sa stabilizuju = nebude nutné mať ich toľko a zároveň malé vodné, veterné a solárne elektrárne naberú úplne nový zmysel. Ďalší príklad ako nás elektromobilita posunie ekologicky vpred!