Nissan Leaf dokáže napájať domácnosť. Prečo nie Tesly?

7

Batérie Nissanu Leaf už dokážu napájať elektrinou japonské domácnosti. Táto funkcionalita (V2G) by sa pritom mala rozšíriť aj do „sveta“. Prečo takúto možnosť neposkytuje Tesla?

Nissan označuje spomínanú schopnosť napájania domácnosti elektrinou ako Vehicle-to-Home, resp. V2H (vo všeobecnosti V2G). Princíp je pritom jednoduchý. Batérie elektromobilu dokážu elektrickú energiu nielen prijímať a uskladňovať, ale ju aj spätne poskytovať sieti.

Môžu teda plniť rovnakú funkciu ako domáce batériové úložiská Tesla Powerwall. Tie pritom slúžia predovšetkým na ukladanie energie z obnoviteľných zdrojov, napríklad solárnej. Taktiež sa môžu využívať na znižovanie účtov za elektrinu. A to tým, že sa nabijú lacným nočným prúdom, pričom sa elektrina využije počas dňa, kedy je odber elektriny drahší.

Dobre poslúži aj ako záložný zdroj v prípade výpadku elektriny. A samozrejme nemôže zabudnúť ani na veľmi dôležitú schopnosť, ktorou je stabilizácia elektrickej siete. A to v prípade, že sa z nich vytvorí tzv. virtuálna elektráreň.

Nissan sa „naváža“ do Tesly

Šéf divízie elektrických vozidiel spoločnosti Nissan, Nic Thomas, sa pri príležitosti predstavenia elektromobilu Nissan Leaf e+ v Austrálii „obul“ do Tesly, a to kvôli jej tamojšej batériovej elektrárni. Tá je pritom najväčšou svojho druhu na svete, pričom za 1. rok prevádzky ušetrila 25 mil. € a pomohla so stabilizáciou problematickej miestnej siete. Poskytovaná elektrina pritom pochádza z obnoviteľných zdrojov.

Thomas však Tesle vyčíta, že obria batéria je „úplným plytvaním zdrojmi“. Podľa neho by mali byť radšej jej batériové články použité v rámci vozidiel, ktoré sú tiež batériami, pričom väčšinu času sú nečinné, uvádza The Driven. Nuž, budeme držať spoločnosti Nissan palce, aby sa jej podarilo zabezpečiť rovnako efektívny a funkčný systém za použitia batérií jej elektromobilov.

Prečo nie Tesla?

Prvý model od Tesly, Roadster, mal schopnosť poskytovať energiu z batérie „externým zariadeniam“. Ďalšie už nie. Elon Musk sa pritom minulý rok vyjadril, že by mohli túto funkciu (V2G) svojim elektromobilom prinavrátiť. Uplynulo však vyše roka a nič sa v tomto smere neudialo.

Tesla sa však ponáhľať zrejme nebude, pokiaľ k tomu nebude z nejakých dôvodov donútená. Veď časť jej biznisu tvoria aj domáce batériové úložiská Powerwall. Tie sú pritom navrhnuté špeciálne pre spomínaný spôsob využitia.

ZAJAZDI SI NA TESLE!

Jeden z čitateľov Charged napísal, že Tesla v súvislosti s využitím jej elektromobilov v rámci V2G argumentovala tým, že batériové články batériových úložísk musia mať inú chémiu ako tie vo vozidlách, aby bola zabezpečená potrebná životnosť, uvádza Evannex.

Priznáme sa, že toto vyjadrenie Tesly sme nezachytili, ale zmyslel do dáva. Na druhej strane by to ale znamenalo, že batériové články 2170 použité v batériových úložiskách nie sú rovnaké ako tie, čo sa požívajú v batériách Tesly Model 3. Nechce sa nám však veriť, že by si Tesla mohla aktuálne dovoliť vyrábať 2 verzie týchto článkov. Takže sa to mohlo teoreticky vzťahovať na staršie zariadenia Powerwall 1 a Powerpack 1.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Batériové úložiská Tesla Powerwall môžu majiteľom zarobiť až 1 000 $ ročne
BMW i3 môže majiteľom zarábať peniaze. Ako „dojná krava“
Virtuálna elektráreň Tesla znížila ceny elektriny o 20 % a ďalej expanduje

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

    • A čítať vieš, ty dilino?
      Prečítaj si to celé: Nissan Leaf dokáže napájať domácnosť. Prečo nie je Tesly?
      Ja ti to preložím – „Prečo to napájanie domácnosti nie je taktiež aj od Tesly?“
      Do you understand? Verstehen Sie? Rozumíš, ty vole?
      Viac jazykov bohužiaľ neovládam. A maďarsky – tak to už vôbec nie!

  1. Páni novinári vy ste to síce nezachytili ale ja hej. Rozdiel je v chémii batérie a množstve možných nabíjacích cyklov. Batéria v aute pri použití V2G rýchlejšie degraduje lebo cykluje každý deň a možno aj viac. Najlepšie je mať na každú aplikáciu zodpovedajúcu chémiu a nie univerzál. Nissan by sa mal venovať thermal managementu svojich Leafov a nie vynachádzaniu spôsobu ako svoje batérie zabiť ešte skôr. Ďalšia vec je aby sa nestalo že chcem odísť s autom a zrovna sa vybíja a je na 30% to je potom smola.

  2. Dovolím si reagovať (nie negovať, to je rozdiel).
    Všetko je vo vývoji. A čas ukáže, ktorý smer je ten „pravý“, ktorým sa treba uberať.
    Každý má totiž svoju pravdu, ale aj nepravdu.
    Tesla používa rovnaké batérie aj do úložísk aj do Tesly Model 3, a to veľmi úspešne. Takže v tej chémii zase až taký podstatný rozdiel nebude. Skutočne ide o thermomanagement, ktorý to musí celé „ustrážiť“, aby to nedegradovalo. Potom už problém nie je.
    Toto je teraz „technológia“ Tesly, extra úložiská a extra autá.
    Nissan sa vybral trošku inou cestou, ale aj tá sa predsa dá jednoducho ošetriť. Softvérovo, samozrejme.
    (Napr. príkaz: O 13.00 odchádzam preč a vtedy chcem mať batériu na 100% a láskavo nepredávaj el. energiu, aj keď je to práve teraz ekonomicky najvhodnejšie, OK?)
    Znova sa zopakujem, všetko je vo vývoji a časom sa fakt uvidí.
    Drobný príklad: Keď v 90 – tych rokoch boli vyvinuté videokazety, kto mohol tušiť, či sa ujme systém VHS alebo systém BETA (obojstranné nahrávanie ako na audiokazetách)? Na celej čiare sa presadil, ako je obecne známe, systém VHS. Mimochodom, stále ich mám doma plnú skriňu…

  3. Museli by meniť aj záručné podmienky a navyše auto za 100tis používať na tento účel je na zamyslenie. Mohla by sa využívať aj tak iba čiastočná kapacita lebo plánovať si kedy kam pôjdem. Ale v každom prípade Tesla poskytuje na baterku aj časovú garanciu a to pri takom vypaľovani baterky…

Pridajte komentár