Spoločnosť Tesla na svojom nedávnom podujatí Investor Day predstavila úplne nový proces produkcie „Unboxed“, ktorý má zabezpečiť lacnejšie elektromobily. Označuje ho pritom za „revolučný“. Čo si však o tom myslia odborníci?
Agentúra Reuters sa pýtala na tzv. „Tesla Unboxed Process“ viacerých expertov na automobilový priemysel s cieľom zistiť, či je naozaj taký revolučný, ako naznačuje spoločnosť Tesla. Ešte predtým si však v skratke vysvetlíme, o čo ide.
„Unboxed Process“ vyzerá v princípe veľmi jednoducho a môže sa zdať, že ide len o iný pohľad na výrobný proces. V rámci neho sa vozidlo delí na viacero hlavných častí, ktorým sa výrobca v priebehu produkcie venuje samostatne. A tie sa zmontujú až nakoniec.
Nedochádza tak napríklad k tomu, že niektoré časti sa namontujú, aby ich bolo možné nalakovať naraz spolu s ostatnými, potom sa zas odoberú, aby bolo možné namontovať iné, napr. vnútorné časti vozidla a následne sa opäť osadia časti, ktoré boli po nalakovaní demontované.
A aj keď sa to nemusí na prvý pohľad zdať, Tesla očakáva značný posun v rámci produkcie svojich elektromobilov novej generácie, ktoré sa budú vyrábať novou metódou. Veď predpokladá 44-% zlepšenie v oblasti nasadzovania operátorov výroby, 30-% zlepšenie z hľadiska „časopriestorovej“ efektívnosti, 50-% zníženie nákladov a vyše 40-% redukciu produkčnej stopy. A to tiež umožní rýchlejšiu výstavbu tovární spoločnosti Tesla.
Názory odborníkov
Sú však takí optimistickí ako Tesla aj odborníci na automobilový priemysel? Martin French, výkonný riaditeľ poradenskej spoločnosti Berylls, ktorá sa zameriava na prechod automobilového priemyslu na elektrickú a inteligentnú mobilitu, sa pre Reuters vyjadril, že keď Tesla predstavila „Unboxed Process“, tak bola vyhodená do vzduchu a zostrelená príručka výrobného systému spoločnosti Toyota. Mimochodom tento systém následne prebrali aj ostatní výrobcovia a už dlhé roky je štandardom.
Nemecký výskumník Jan-Philipp Büchler z Technickej univerzity v Dortmunde si myslí, že ide o naozaj revolučný proces produkcie. Podľa neho je to oveľa viac než len modulárna výroba. Prináša totiž „odstránenie štandardných krokov, vytvorenie nových pracovných modelov, zvýšenie rýchlosti či zredukovanie komplexity“.
Profesor z Massachusetts Institute of Technology a spoluautor knihy o výrobnom procese od spoločnosti Toyota, James Womack, považuje „Unboxed Process“ za „montážny proces“, kým Toyota podľa neho vyvinula „oveľa širší a komplexnejší systém riadenia výroby“.
A aktuálne nezávislý konzultant pre oblasť tzv. „štíhlej výroby“, Hide Oba, ktorý predtým pracoval pre Centrum podpory výrobného systému spoločnosti Toyota, zdá sa hľadal dôvody, prečo by nová metóda od Tesly nemala fungovať.
Veľké riziko vidí v „rigidite“ systému. Podľa neho nebude fungovať, ak nebude výroba úplne synchronizovaná. A dodáva, že takýmto spôsobom s najväčšou pravdepodobnosťou nebude možné vyrábať na tej istej linke rôzne modely. My však nevieme o tom, že by Tesla chcela vyrábať viacero modelov na rovnakej linke.
Nuž, uvidíme. Možno už koncom budúceho roka, kedy by teoreticky mohla byť spustená výroba úplne nového elektromobilu Tesla v úplne novej továrni Giga Mexico. To by však zrejme musela prebehnúť výstavba nového závodu bez akýchkoľvek komplikácií.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Pre Teslu už nie sú roboty dostatočne „inovatívne“. Nasadzuje „Giga press“
Tesla Cybertruck bude vyrobená z nového patentovaného kovu – zrejme nepriestrelného
Technológia výroby elektromobilov Tesla na spôsob hračkárskeho autíčka by mohla byť vo vývoji
10 komentárov
Nerozumiem úplne textu v prvom odstavci „Názory odborníkov“ Kto vyhodil do vzduchu a zostrelil príručku výrobného systému spoločnosti Toyota?! Samotná TOYOTA, alebo tí, čo ju od TOYOTY prevzali?!
nastastie Tesla nepotrebuje nazory „odbornikov“… a ja tiez nie…
Si priamy a úprimný, len neviem presne odborne vyjadriť čo …….
Tesla je inovativna firma, prichadza s novymi rieseniami. Zavadza nove postupy. Dalo by sa povedat, ze prave preto je taka uspesna..ze ide uplne mimo standard a zauzivany sposob myslenia…
A ked niekto operuje Toyotou a jej systemom vyroby, riadenia, ktory mimochodom je/bol super..ale nie pre tento segment do buducna.., tak len dava na vedomie, ze patri do Toyoty a nie do Tesly… A vsetci, ktori sa tejto oblasti trosku venujeme, citame a vidime aktualny stav na trhu s EV autami vidime, kam smeruje Tesla a kam Toyota 😀
pre vysvetlenie niektorym: Tesla = Aplle, Toyota = Nokia 😀 (a hovorim a mysleni pri MT)
Našťastie automotive sa nespráva ako telekomunikačný sektor a platia tam iné pravidlá.
Nová metóda môže byť síce revolučná z hľadiska výroby, nechcel by som však takéto vozidlo opravovať po nehode. Napohľad drobné nehody môžu spôsobiť totálnu škodu vozidla.
Je to výrazný technologický skok. Každý kto sa venuje produktivite a kvalite rozumie kľúčovému pojmu zníženie komplexnosti produktu, pri zachovaní vysokej sofistikovanosti produktu. Zjednodušene, je to geniálny produkt, geniálne vyrábaný. Ostatní šéfovia automobiliek sa musia cítiť ako preplatení hlupáci, alebo ako kapitán na Titaniku!
Ako skúška správnosti funguje ocenenie produktu trhom. Tesla Y je najpredávanejšie auto na svete. A teraz kto sa staví, že ho lacnejšia a menšia kópia nepredbehne? Ako to odkrojí market share dinosaurom? Tesla Y je dobrou nápovednou…
Model Y je predražené, nekvalitné SUV. Dobrý elektromobil, ale mizerný automobil. Časom ošiaľ menom Tesla opadne do zabudnutia.
Je to len Tvoj názor, alebo máš osobné skúsenosti Teslou Y ?
Stačí sa TMY pozrieť ako je spracovaná. Sme v 21. storočí a Tesla potrebuje montovať nevkusné zásterky za predné kolesá, pretože ma problém s lakovaním karosérie. Rovnako zadné bočné dvere potrebujú ochranné folié, toto sa nevidí ani na lacnej Dacii. A tých detailov je omnoho viac.