Tesla láme rekordy v trhovej hodnote. Dostala sa do elitného klubu „bilionárov“. Čo je za tým?

11

Spoločnosť Tesla aktuálne zažíva veľmi dobré obdobie na viacerých frontoch. A to sa významne podpísalo na raste jej akcií a celkovej trhovej hodnoty. Tá v ostatných dňoch dosahuje historické maximá, pričom po prvýkrát prekročila „magickú“ hranicu 1 bilióna $. Zaradila sa tak k pár „vyvoleným“.

Kým prejdeme na možné dôvody relatívne skokového rastu spoločnosti Tesla, uveďme si zopár „burzových“ čísel. Doterajšie rekordy v rámci trhovej hodnoty zaznamenala americká spoločnosť v januári tohto roka. Maximálna hodnota na jednu akciu vtedy dosiahla 900 $ (po splite), pričom maximum po zatvorení bolo 883 $.

Tieto hodnoty boli cca po 9 mesiacoch prekonané v piatok (maximum: 910 $, po zatvorení: 909,68 $) a následne počas pondelka bolo dosiahnuté maximum 1 045 $ a cena po zatvorení burzy 1 025 $. Vďaka tomu Tesla po prvýkrát prekročila trhovú hodnotu 1 bilión $, t.j. 1 000 miliárd $. Zaradila sa tak k malému počtu verejne obchodovaných spoločností ako Apple, Amazon, Microsoft a Alphabet („Google“), ktoré majú aktuálnu trhovú hodnotu cez 1 bln. $.

Čo sa týka spoločností, ktoré vyrábajú automobily, Tesla má aktuálne viac ako 4-násobne vyššiu trhovú hodnotu ako druhá Toyota. Napriek tomu, že vyrába viacnásobne menej áut ako japonská automobilka. Tu však treba povedať, že Tesla nie je len automobilkou, keďže sa venuje viacerým progresívnym oblastiam, pričom Elon Musk ju považuje za 12 startupov v kope. Aktuálne má ale jednoznačne najväčšiu váhu jej automobilová divízia, čo sa však môže časom zmeniť.

Trhová hodnota Tesly je aktuálne skôr ocenením dôvery v budúcnosť spoločnosti, pretože podniká v oblastiach s obrovským rastovým potenciálom. No a za terajším prudším rastom jej ocenenia je zrejme viacero faktorov, ktoré sa objavili v krátkom časovom období.

Rekordné predaje aj hospodárske výsledky

Začiatkom mesiaca Tesla oznámila rekordnú výrobu a dodávky svojich elektromobilov v rámci 3. kvartálu, napriek všeobecným veľkým problémom v globálnom automobilovom reťazci. Následne oznámila kvartálne rekordy v oblasti čistého, hrubého aj prevádzkového zisku a celkový dlh vo výške 2,1 mld. $, pričom v rámci hotovosti a jej ekvivalentov má k dispozícii 16,1 mld. $. Potom sa objavili správy, že analytici zvyšujú cenové ciele pre akcie Tesla, napr. investičná banka Morgan Stanley o 33 % na 1 200 $, ako upozornila agentúra Reuters.

Obrovská objednávka od autopožičovne

Za ďalším zvýšeným záujmom investorov mohla byť správa, že „obnovená“ obrovská autopožičovňa Hertz si objednala do svojej flotily 100 000 elektromobilov Tesla. Dočasný riaditeľ spoločnosti Mark Fields pritom pre Reuters povedal, že sú plne presvedčení o tom, že to bude pre nich konkurenčnou výhodou. A dodal, že „elektrické vozidlá sú teraz hlavným prúdom a začínajú vidieť rastúci globálny dopyt a záujem“ o tieto vozidlá.

A na túto tému sa vyjadril aj Elon Musk, keď uviedol, že spoločnosti Hertz Tesla predá svoje autá za rovnakú cenu ako bežným spotrebiteľom, teda bez zľavy, pričom pri takomto type obchodu bežne poskytujú výrobcovia veľkoodberateľom značné zľavy. To naznačuje veľkú efektivitu elektromobilov z hľadiska celkových nákladov na vlastníctvo, obzvlášť, keď elektromobily značky Tesla nepatria medzi najlacnejšie.

Najpredávanejšie auto v Európe

V súvislosti s podnetmi, ktoré môžu byť za rastom Tesly, nám napadá aj ďalšia dobrá reklama pre Teslu a elektromobilitu vo všeobecnosti. A to, že Model 3 sa stal v Európe za mesiac september najpredávanejším automobilom bez ohľadu na druh pohonu. A to s pomerne veľkým náskokom.

Rastúca produkčná kapacita a nové batérie

Tesla nedávno uviedla, že v rámci svojich tovární dosiahla produkčnú kapacitu cez 1 mil. áut ročne, pričom čoskoro by mali byť spustené jej ďalšie 2 výrobné závody, ktoré toto číslo podstatne navýšia. Tesla okrem toho stavia továreň na batériové úložiská Megapack a hľadá ďalšie miesta pre svoje Gigafactory. A zdá sa, že začiatkom budúceho roka by sa taktiež mohla pohnúť produkcia jej nových štrukturálnych batérií s článkami formátu 4680, od ktorých sú závislé aj nové modely. Takže potenciál rastu je sľubný, ak nedôjde k nejakým zásadnejším problémom, napr. v rámci dodávateľského reťazca.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla je podľa Muska cca 12 startupov v kope. Komu všetkému konkurujú?
Tesla chce pomerne čoskoro predávať viac áut ako dnes Toyota a VW Group dokopy
Divízia Tesla Energy by vraj mohla mať hodnotu biliónov dolárov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

11 komentárov

  1. Nuž čo, Elon sa má, a kto chce môže mu závidieť !!! Ale aj my máme na Slovensku tiež borca, čo má za sebou 11, a možno už aj dvanásť „stratupov pokope“…. , no predsa predseda parlamentu Boris !!! Ale úprimne, viac závidím úspechy tomu Elonovi …

    • Elektrický jazdec on

      Muskovi netreba závidieť! To skôr by som kúpil jeho produkty alebo akcie ako poďakovanie za jeho excelentne tvrdo odvedenú prácu a nech takto „valí“ ďalej! ….Ale žiť život Muska by som veru nechcel 🙂

Pridajte komentár