Elon Musk aktuálne pripustil, že Tesla by mohla odkúpiť či prebrať výrobný závod od automobilového koncernu General Motors (GM). Ten totiž uzatvára svoje továrne, aby mal peniaze na rozvoj elektromobility. Tesla pritom už jeden závod od GM využíva.
Znie pomerne paradoxne, že veľký automobilový koncern GM, pod ktorý patria napríklad značky Chevrolet, Cadillac, Buick a GMC, uzatvára svoje továrne, aby mohol financovať rozvoj elektromobility (zdvojnásobenie investícií), pričom „startup“ Tesla uvažuje o kúpe ďalšej jeho továrne, kvôli veľkému dopytu po jeho elektrických vozidlách.
Koncern GM nedávno oznámil, že zatvorí 3 svoje americké závody, v ktorých sa montujú automobily a 2 závody (USA a Kanada), v ktorých vyrába pohonné jednotky. Prepustí pritom 15 000 zamestnancov. Taktiež ukončí výrobu najpredávanejšieho plug-in hybridného modelu na americkom trhu (sedan Chevrolet Volt), pričom svoju pozornosť presunie od sedanov k SUV, crossoverom a nákladným automobilom.
Dobrá príležitosť pre Teslu
A to je dobrá príležitosť pre Teslu, ktorá by mohla získať produkčný závod za pomerne nízku cenu a ochrániť časť zamestnancov pred prepustením, čím by jednoducho získala kvalifikovanú pracovnú silu. A nie sú to len špekulácie médií, keďže Elon Musk takúto možnosť pripustil vo svojom najnovšom interview.
„Je možné, že by sme mali záujem o kúpu závodu, v prípade predaja, resp. o prevzatie, ak by ho GM prestalo využívať,“ povedal Elon Musk pre CNBC.
V tejto súvislosti treba spomenúť, že jedna z liniek na výrobu Tesly Model 3 sa nachádza pod „provizórnym“ stanom v areáli závodu vo Fremonte, kde sa vyrábajú všetky modely Tesla. Spoločnosť už pritom registrovala na stavebnom úrade projekt rozšírenia továrne.
Zrejme efektívnejšie riešenie
Prebratie či odkúpenie existujúcej továrne, však mohlo byť pre Teslu efektívnejším riešením. A to nielen po finančnej stránke, ale aj po stránke zabezpečenia kvalifikovanej pracovnej sily. Záležať bude zrejme od plánovaného rozšírenia výroby v USA. Tesla pritom s odkúpením výrobného závodu a následnou reštrukturalizáciou skúsenosti už má.
Veď závod vo Fremonte kúpila Tesla v roku 2010 tesne po jeho zatvorení. A to za 42 miliónov $, pričom ten bol vo vlastníctve GM a Toyoty. V tomto období sú však takéto finančné a časové investície zrejme otázne, nakoľko Tesla začala s výstavbou svojej novej továrne Gigafactory 3 v Číne, pričom ďalšia by mala následne vyrásť aj v Európe.
Tesla však uvažuje v dlhodobom horizonte až o 20 Gigafactory, pričom viaceré z nich by mali postavené aj v USA. Nuž uvidíme, ako sa Tesla napokon rozhodne.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elon Musk prezradil, kde Tesla zrejme postaví svoju európsku Gigafactory
Tesla Gigafactory 3 sa začína stavať v Číne. Prinesie niekoľko prvenstiev
Dočkáme sa konečne elektromobilu Opel Ampera-e vďaka zvýšeniu produkcie GM?
Zdroj: Electrek, titulná fotografia: bloomberg.com