Prečo sa Tesla vzdala miliardovej dotácie na batériovú továreň podľa nemeckých ministrov?

3

V nedávnej dobe zarezonovalo stiahnutie žiadosti spoločnosti Tesla ohľadom vyše miliardovej dotácie na výstavbu továrne na výrobu jej nových štrukturálnych batérií s novými článkami 4680 v Nemecku. Objavili sa pritom rôzne špekulácie. No a nedávno sa k tejto záležitosti vyjadrili aj nemecký spolkový minister hospodárstva Peter Altmaier a brandenburský minister hospodárstva Jörg Steinbach.

Ako vieme, Tesla avizuje, že chce do roku 2030 vyrábať obrovské množstvo elektromobilov. Aj z tohto dôvodu potrebuje obrovské množstvo batérií, pričom má v pláne sa v tomto smere neskôr spoliehať najmä na svoje zdroje. Už dnes pritom chystá výstavbu viacerých batériových závodov, a to aj v Nemecku v rámci Giga Berlin.

Nové batériové továrne budú vyrábať nové štrukturálne batérie s novými batériovými článkami formátu 4680, ktorých pilotná produkcia aktuálne prebieha vo Fremonte. Čo sa týka európskeho batériového závodu, ktorý bude súčasťou nemeckej Giga Berlin, Tesla tak ako množstvo ďalších spoločností, napr. aj vrátane BMW, požiadala o dotácie z európskeho programu IPCEI na to určeného. Celková výška dotácie, vrátane lokálnej podpory (120 mil. €), pritom mala byť okolo 1,1 miliardy €.

Tesla však napokon svoju žiadosť stiahla, ale potvrdila, že plán výstavby batériovej továrne sa tým nenarušil. No a keďže neuviedla, prečo tak spravila, začali sa objavovať rôzne špekulácie. Po doterajších skúsenostiach s výstavbou Giga Berlin a nie príliš pozitívnych slovách Elona Muska na adresu nemeckej byrokracie bola za jeden z logických dôvodov považovaná práve spomínaná byrokracia, ktorou sa Tesla nechcela nechať obmedzovať, keďže sa snaží tento kriticky dôležitý komponent zabezpečiť čo najskôr. Objavili sa aj také správy, že Tesla nechce dodržiavať pravidlá umožňujúce získanie dotácií alebo, že sa tým Tesla snaží chrániť svoje know-how.

Čo na to nemeckí ministri?

No a nedávno sa k tejto téme vyjadrili aj nemecký spolkový minister hospodárstva Peter Altmaier a brandenburský minister hospodárstva Jörg Steinbach, ktorí v podstate povedali, že to bolo o zvážení priorít Tesly.

Podľa Altmaiera Tesla nechcela čakať na rozhodnutie ohľadom tejto pomoci, keďže dopyt po batériových článkoch „exploduje“ a Tesla chce napredovať aj v súvisiacich paralelných projektoch, informoval web Ecomento na základe správy od Finanzen.

Altmaier uviedol, že problémom boli podmienky pre získanie dotácie, ktoré neboli pre Teslu akceptovateľné. Jednou z nich totiž je, že dotovaný môže byť len projekt, v rámci ktorého bude prvýkrát použitá daná technológia. A to už nemalo byť prípustné nepriamo aj preto, že spustenie Giga Berlin sa kvôli rôznym, najmä byrokratickým dôvodom oneskorilo o mesiace, pričom ďalšie súvisiace projekty Tesly napredovali.

Steinbach zas podľa Automobilwoche uviedol, že to bolo o zvážení záujmov Tesly. Či je pre ňu výhodnejšie krátkodobé využitie štátnej pomoci alebo dlhodobého využívania vlastného know-how. A dodal, že stiahnutie žiadosti od dotácie nebolo o ekonomickej situácii spoločnosti Tesla, ani o neochote „podriadiť sa niektorým pravidlám hry“.

Mohlo by sa teda zdať, že Tesla nechce kvôli európskym dotáciám, ktoré by v jej prípade realizovalo Nemecko, obmedziť rozbehnuté projekty (v USA, príp. Číne), ktoré zrejme „predbehnú“ oneskorenú Giga Berlin (zrejme minimálne projekt v rámci Giga Texas, príp. ďalšie fázy pilotného projektu vo Fremonte).

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Šéf Tesly kritizoval nemeckú byrokraciu a potvrdil oneskorenie výroby európskeho Modelu Y
Tesla chce pomerne čoskoro predávať viac áut ako dnes Toyota a VW Group dokopy
Tesla hovorila aj tom, kedy máme očakávať menší elektromobil „za 25 000 $“ a nové štrukturálne batérie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Elon Musk je výborný manažér. O tom niet pochýb. Okrem toho je výborný ekonóm. Takže to má asi viac ako veľmi dobre zrátané, čo je pre Teslu najvýhodnejšie…

  2. 1,1 miliardy nie je ani pre Teslu málo peňazí! Ak stiahla žiadosť, tak to bolo závažné rozhodnutie, o ktorom my drobní experti môžeme len špekulovať!

  3. Nemecká byrokracia prieťahmi v povoľovacom konaní obrala Teslu o dotáciu 1,1 mld € a ešte ju chce obrať aj o vodu, ktorú jej vopred prisľúbila. Dosť veľký škandál. Kto po tomto ešte pôjde podnikať do Nemecka? Ale myslím, že Nemecko si to ešte rozmyslí, poštvať proti sebe priemysel a verejnú mienku v USA.

Pridajte komentár