Obrovská sieť ultra-rýchlych nabíjacích staníc Tesla Supercharger sa dočká upgradu. Zvýši sa totiž výkon nabíjačiek, potvrdil Elon Musk.
Sieť Tesla Supercharger, ktorá obsahuje celkovo cez 25 000 nabíjacích stojanov v rámci cca 2 500 staníc, je považovaná za jednu z konkurenčných výhod kalifornskej spoločnosti. Zdá sa však, že Tesla začína sprístupňovať prvé nabíjacie stanice aj pre elektromobily iných značiek. Takže avizované zvýšenie výkonu by nemalo potešiť len zákazníkov Tesly, a to najmä v budúcnosti, kedy môže byť prístup širší a nabíjacie systémy elektromobilov prispôsobené ultra-nabíjačkám.
Sieť Supercharger aktuálne zahŕňa nabíjačky dvoch generácií – V2 s výkonom do 150 kW a V3 s výkonom 250 kW. Staršie nabíjačky pritom Tesla postupne upgraduje. Okrem samotného špičkového výkonu je výhodou novej verzie aj to, že jej výkon sa nezdieľa v rámci dvoch susedných stojanov ako v prípade V2. Používateľ teda môže mať plný výkon len pre seba.
Dnešné najvýkonnejšie nabíjacie stanice ponúkajú výkon 350 kW či dokonca 400 kW. Vzhľadom na aktuálne dostupné elektromobily sú teda predimenzované, keďže žiadny sériový osobný elektromobil zatiaľ nepodporuje takýto nabíjací výkon. Ani Porsche Taycan (aktuálne 270 kW), v prípade ktorého bola spočiatku avizovaná podpora 350-kW nabíjacieho výkonu. Stať sa tak má ale neskôr.
S výnimkou Modelu 3 SR+ a zrejme aj čerstvého Modelu Y SR „MIC“ pritom všetky ďalšie nové vozidlá Tesla už aktuálne podporujú maximálny nabíjací výkon nabíjačiek Supercharger V3, t.j. 250 kW. Je pritom možné, že max. podporovaný výkon stúpne o 50 kW, nakoľko Elon Musk aktuálne avizuje, že sieť Superchager sa upgraduje na výkon 300 kW.
To sa dalo očakávať, keďže v rámci nedávneho spustenia dodávok nového Modelu S Plaid Musk uviedol, že výkon nabíjačky Tesla Supercharger V3 by mohol vzrásť zo súčasných 250 kW na „280, 300 a nakoniec 350 kW“. A keď už spomíname novinku Plaid, tá má počas 15-min nabíjania na 250-kW Superchargeri V3 získať dojazd 304 km (zrejme podľa cyklu EPA a zrejme za optimálnych podmienok).
Viacero otáznikov
Zvýšenie výkonu na 300 kW teoreticky znamená, že elektromobily Tesla (možno s výnimkou Modelu 3 SR+ a Modelu Y SR) by sa mohli nabíjať rýchlejšie ako doteraz. Avšak dnes nie je jasné, či tých 300 kW napr. nie je dimenzovaných pre nadchádzajúce modely Cybertruck a Roadster 2 s novými a kapacitne väčšími batériami. To sa ešte uvidí.
Každopádne, podstatný nie je len maximálny nabíjací výkon nabíjačky a jeho podpora v rámci vozidla, ale aj celkový priebeh/krivka nabíjania. Krátkodobé zvýšenie maximálneho nabíjacieho výkonu totiž nič podstatné nerieši, keďže dôležitý je priemerný nabíjací výkon počas celého nabíjacieho procesu. Takže dúfame, že sa značne vylepší aj nabíjacia krivka, čo prinesie podstatné skrátenie času nabíjania.
No a keď sa skráti čas nabíjania, nabíjacie stanice budú schopné obslúžiť viac zákazníkov a môže sa tiež zlepšiť dostupnosť nabíjacích miest a plynulosť nabíjania. Ak teda Tesla dokáže budovať nabíjacie kapacity zodpovedajúce rastu Tesiel na cestách. A hodilo by sa to aj v kontexte možného sprístupňovania min. niektorých staníc Supercharger pre iné vozidlá.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla sprístupní prvé nabíjacie stanice Supercharger elektromobilom iných značiek
Tesla prináša inovácie aj v rámci inštalácie nabíjacích staníc – použije prefabrikáty
Oceňovaný slovenský e-mobility startup AgeVolt získal miliónovú investíciu
3 komentáre
Fajn. V každom prípade je to správa, ktorá nikoho nešokuje. Rovnako, ako keď stúpa hodnota akcií Tesly, rovnako ako keď je každý kvartál rekordným v počte vyrobených a dodaných Tesiel.
Proste sme si zvykli.
Matematik by povedal – je to axioma (pre nematematikov – je to evidentná pravda, ktorá nepotrebuje dôkaz).
A je mi to uplne u prdele
Zo svojho casu nedam na elektromobilitu ani minutu,cas strateny nabijanim si uz nikdy nekupim