Tesla oficiálne oznámila, že otvorila prvú nabíjaciu stanicu novej generácie – Tesla Supercharger V4. Nachádza sa v Holandsku a prináša nový dizajn, dlhšie káble a čo je najpodstatnejšie (najmä do budúcnosti), aj podstatne lepšie „výkonnostné“ špecifikácie.
Spoločnosť Tesla pred niekoľkými hodina informovala, že v holandskom Harderwijku spustila svoj Supercharger V4, čo je rýchlonabíjacia stanica novej generácie.
Dozvedeli sme sa pritom, že nabíjacie stojany sú vybavené dlhším káblom, ktorý umožní bezproblémový prístup pre „všetky elektromobily„. Nie všetky modely elektromobilov iných značiek ako Tesla totiž majú nabíjací port umiestnený tak, aby bolo možné pripojiť vozidlo k súčasným Superchargerom pri vyhradenej parkovacej pozícii.
First V4 Supercharger stalls now open in Harderwijk 🇳🇱!
Stalls are equipped with a longer cable, providing easy access for all EVs. pic.twitter.com/TnY3dBoyhP
— Tesla Charging (@TeslaCharging) March 15, 2023
Tesla tiež dodala, že ich prvý Supercharger V4 je aktuálne dostupný len pre elektromobily Tesla, pretože stanica je v testovacej prevádzke, pričom sa vyhodnocuje jej výkon. Všeobecne prístupná však má byť už „čoskoro“. Tesla tiež avizuje ďalšie nabíjacie stanice Supercharger novej generácie naprieč Európou.
Známe špecifikácie
Od spoločnosti Tesla sme sa zatiaľ nedozvedeli žiadne technické informácie ohľadom nových nabíjačiek. Niektorí z prvých používateľov však odfotografovali štítky nabíjačiek, kde nájdeme ich základné špecifikácie. Web Drive Tesla Canada pritom upozornil na súvisiace tweety od Stevena Binka.
Vďaka tomu sme sa dozvedeli, že nový Supercharger V4 má rovnaké menovité napätie ako V3, t.j. 1 000 V, avšak podstatne vyšší menovitý prúd – 615 A oproti 425 A. To teda znamená, že max. teoretický výkon novej nabíjačky je 615 kW, zatiaľ čo v prípade V3 je to 425 kW.
Worlds first v4 supercharger is now open, here are more photos. 🧵Part 1 pic.twitter.com/f1Dr2bZ8ba
— Steven Bink🎯 (@sbink) March 15, 2023
Ide však o teoretické čísla, ktoré zrejme nebudú „udržateľné“ v bežnej praxi. Každopádne Supercharger V4 má z hľadiska výkonu podstatne vyšší potenciál ako V3. Treba si však uvedomiť, že nabíjačky V3 ponúkajú výstupný nabíjací výkon 250 kW pri max. teoretických možnostiach 425 kW, ako aj to, že súčasné modely od Tesly nepodporujú vyšší výkon ako 250 kW. Aj preto je zrejme nový Supercharger obmedzený na 250 kW. A je len pár modelov, ktoré „zvládnu“ viac ako 250 kW.
Prísľub do budúcnosti
Každopádne spomínané špecifikácie sú prísľubom do budúcnosti, v ktorej môžeme očakávať viac modelov, ktoré podporujú vyšší max. nabíjací výkon. A takým bude aj chystaný pickup Tesla Cybertruck. Konkrétne údaje ohľadom nabíjania síce nepoznáme, Elon Musk však koncom minulého roka potvrdil, že Cybertruck bude kompatibilný s novým megawattovým systémom (1 000 kW), ktorý bol navrhnutý zrejme najmä so zreteľom na ťahač Tesla Semi. To ale samozrejme neznamená, že vozidlo dokáže naplno využiť plný potenciál nabíjacieho systému.
Nuž, uvidíme. Sme veľmi zvedaví, čo prinesie v tomto smere budúcnosť. Je pritom pozitívne, že „hardvér“ s možným vysoko nadštandardným výkonom sa začína nasadzovať v predstihu. Už sa len dočkať elektromobilov, ktoré dokážu do značnej miery využiť jeho potenciál a nabijú sa tak rýchlo, že čas nabíjania nebude problémom pre drvivú väčšinu motoristov. Expresné nabíjanie a široko dostupná infraštruktúra, ktorá ho zabezpečí, je pritom dôležitá aj z hľadiska znižovania nárokov na dojazd elektromobilov, a teda aj kapacitu batérií a potrebných batériových surovín či produkčných kapacít a nákladov.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla sprístupňuje svoj nabíjací štandard s výkonom až 1 000 kW. V Amerike chce „poraziť“ CCS
Batéria s nabitím za cca 1,5 minúty má byť skutočnosťou, ale…
NIO predstavilo 2 konkurentov pre Teslu s dojazdom 900+ km (CLTC) či 500-kW nabíjačku
4 komentáre
V článku sú v podstate zodpovedané všetky otázky súvisiace s príchodom nových Superchargerov. Mňa by však ešte zaujímalo, aká bude cena kWh s V4, a či je prívodné elektrické vedenie dimenzované na ten teoretický max. výkon, a či ho už má, alebo bude mať k dispozícii. Na obrázku stanice vidíme cca 10 stojanov, a môže ich byť aj viac. Bude využívanie nabíjacieho výkonu na jednom stojane obmedzovať výkon ostatných stojanov? Dúfam, že keď trochu opadne nadšenie TESLY z novej „V4“, dozvieme sa priamo viac!
A skúšali ste na V3 nabíjať vozidla s 800v architektúrou? Lebo Max výkon nabíjania je obmedzený veľkosťou prúdu,, ťažko pri 400@v architektúre a obmedzení prúdu na 425A dosiahnete príkon nabíjania vyšší ako 250kw
Asi to chce exaktnejšie technické údaje pre jednotlivé režimy nabíjania, lebo 400V x 425A = len 170 kW. A to je to, na čo k V4 od TESLY ešte len čakáme!
Áno, na starších teslach je to maximum, ale nové verzie plaid majú napätie batérie nad 420v,,a maximálny prúd 600A.. to je tých 250kw v spicke ..pozrite video nabíjania Tesla plaid s od bjorna