Koľko energie strácajú modely Tesla v stave nečinnosti? | POROVNANIE

0

Elektromobily trpia tzv. “Phantom Drain”, čo je “samovoľný” úbytok kapacity batérie počas nečinnosti vozidla. Podľa príručiek by mali všetky modely Tesla, t.j. Model 3, S a X stratiť za 1 deň 1% kapacity batérie. Merania však ukazujú, že v reále sú medzi modelmi nezanedbateľné rozdiely.

“Phantom Drain”, ktoré si môžeme pre naše účely poslovenčiť na “fantómovú stratu” kapacity nie je ničím neobvyklým. Veď k nej dochádza aj v prípade mobilných telefónov, kedy sa batéria vybíja v rámci pohotovostného režimu. Rovnako tak majú “pohotovostný režim” aj elektromobily, počas ktorého spotrebúva energiu palubná elektronika a pomocné funkcie, ako napríklad termomanažment batérie.

Do merania fantómových strát sa zapojilo prostredníctvom aplikácie TezLab celkovo 5 498 majiteľov modelov 3 (362), S (3 855) a X (1 281). Výsledky ukázali, že prípustnú stratu na úrovni 1 až 2 % dosiahlo 60 % vozidiel.

tesla strata kapacity baterie fantomova

“Nestály” Model 3

Zo získaných dát vyplýva, že modely S a X vykazujú pomerne konštantnú fantómovú stratu kapacity. V prípade Tesly Model 3 však táto strata výrazne oscilovala, a to najmä v prípade vozidiel, ktoré boli doručené v prvých mesiacoch. K stálosti kapacity batérie určite nepomohlo ani to, že sa jednalo najmä o zimné mesiace.

Ďalší priebeh však naznačuje, že fantómová strata kapacity sa ustálila na hodnote okolo 20 km vďaka aktualizáciám firmvéru. Tie môžu vylepšiť termomanažment batérie a ďalších pomocných systémov. Ako vidíme na nasledujúcom grafe, najnižšiu fantómovú stratu má Model S, ktorý je na trhu jednoznačne najdlhšie.

tesla strata kapacity baterie fantomova

Rovnaké batérie, rôzne výsledky

Napriek tomu, že Model S používa rovnaké batérie ako Model X, sú jeho straty najmenšie. Treba však povedať aj to, že Model S bol dostupný so 40, 60 či 70 kWh batériami, ktorých strata kapacity je logicky nižšia ako v prípade kapacitne väčších batérií.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Kapacita batérií vozidiel Tesla neklesne pod 90 % ani po 300 000 km
Elon Musk o výrobných cenách batérií. Tesla je 4 roky pred konkurenciou
Slovák, ktorý šéfuje vývoju Tesla Autopilot, hovorí o pokrokoch a neurónovej sieti

Zaujímavé však bude sledovať, či sa podarí Tesle v prípade Modelu 3 vďaka aktulizáciám termomanažmentu batérie dosiahnuť podobné úrovne ako v prípade starších súrodencov. Tí totiž využívajú starší typ batériových článkov 18650, zatiaľ čo Model 3 najnovší typ 2170. Veríme však, že najmodernejšie články na tom nebudú horšie.

Celkové výsledky

Čo sa týka celkových výsledkov, ako sme už naznačili, je na tom najlepšie Tesla Model S, s priemernou fantómovou stratou na dojazde vo výške 7,9 míle (12,7 km). Už sme však spomínali, že sa pod to mohla podpísať najlepšia vyladenosť softvéru aj batérie s menšou kapacitou.

tesla strata kapacity baterie fantomova

Tesla Model X stratí na dojazde v priemere 10,9 míle (17,5 km) a “nedoladený” Model 3 13,2 míle (21 km). Škoda len, že dané výsledky nie sú dostupné v percentuálnom vyjadrení, čim by sme sa vyhli skresleniu v dôsledku veľkosti kapacity batérie.

Zdroje: Ben Sullins, Teslarati, titulná fotografia: motortrend.com 

tesla magazin zdielanie

Share.

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár

 Staňte sa fanúšikom

Odber noviniek (raz za týžden)

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov

 

Odoslané!