Elektromobily trpia tzv. „Phantom Drain“, čo je „samovoľný“ úbytok kapacity batérie počas nečinnosti vozidla. Podľa príručiek by mali všetky modely Tesla, t.j. Model 3, S a X stratiť za 1 deň 1% kapacity batérie. Merania však ukazujú, že v reále sú medzi modelmi nezanedbateľné rozdiely.
„Phantom Drain“, ktoré si môžeme pre naše účely poslovenčiť na „fantómovú stratu“ kapacity nie je ničím neobvyklým. Veď k nej dochádza aj v prípade mobilných telefónov, kedy sa batéria vybíja v rámci pohotovostného režimu. Rovnako tak majú „pohotovostný režim“ aj elektromobily, počas ktorého spotrebúva energiu palubná elektronika a pomocné funkcie, ako napríklad termomanažment batérie.
Do merania fantómových strát sa zapojilo prostredníctvom aplikácie TezLab celkovo 5 498 majiteľov modelov 3 (362), S (3 855) a X (1 281). Výsledky ukázali, že prípustnú stratu na úrovni 1 až 2 % dosiahlo 60 % vozidiel.
„Nestály“ Model 3
Zo získaných dát vyplýva, že modely S a X vykazujú pomerne konštantnú fantómovú stratu kapacity. V prípade Tesly Model 3 však táto strata výrazne oscilovala, a to najmä v prípade vozidiel, ktoré boli doručené v prvých mesiacoch. K stálosti kapacity batérie určite nepomohlo ani to, že sa jednalo najmä o zimné mesiace.
Ďalší priebeh však naznačuje, že fantómová strata kapacity sa ustálila na hodnote okolo 20 km vďaka aktualizáciám firmvéru. Tie môžu vylepšiť termomanažment batérie a ďalších pomocných systémov. Ako vidíme na nasledujúcom grafe, najnižšiu fantómovú stratu má Model S, ktorý je na trhu jednoznačne najdlhšie.
Rovnaké batérie, rôzne výsledky
Napriek tomu, že Model S používa rovnaké batérie ako Model X, sú jeho straty najmenšie. Treba však povedať aj to, že Model S bol dostupný so 40, 60 či 70 kWh batériami, ktorých strata kapacity je logicky nižšia ako v prípade kapacitne väčších batérií.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Kapacita batérií vozidiel Tesla neklesne pod 90 % ani po 300 000 km
Elon Musk o výrobných cenách batérií. Tesla je 4 roky pred konkurenciou
Slovák, ktorý šéfuje vývoju Tesla Autopilot, hovorí o pokrokoch a neurónovej sieti
Zaujímavé však bude sledovať, či sa podarí Tesle v prípade Modelu 3 vďaka aktulizáciám termomanažmentu batérie dosiahnuť podobné úrovne ako v prípade starších súrodencov. Tí totiž využívajú starší typ batériových článkov 18650, zatiaľ čo Model 3 najnovší typ 2170. Veríme však, že najmodernejšie články na tom nebudú horšie.
Celkové výsledky
Čo sa týka celkových výsledkov, ako sme už naznačili, je na tom najlepšie Tesla Model S, s priemernou fantómovou stratou na dojazde vo výške 7,9 míle (12,7 km). Už sme však spomínali, že sa pod to mohla podpísať najlepšia vyladenosť softvéru aj batérie s menšou kapacitou.
Tesla Model X stratí na dojazde v priemere 10,9 míle (17,5 km) a „nedoladený“ Model 3 13,2 míle (21 km). Škoda len, že dané výsledky nie sú dostupné v percentuálnom vyjadrení, čim by sme sa vyhli skresleniu v dôsledku veľkosti kapacity batérie.
Zdroje: Ben Sullins, Teslarati