„Tesla efekt“ vraj spôsobuje, že prémiové spaľováky strácajú na hodnote

11

Je známe, že elektromobily Tesla značne ovplyvnili predaje spaľovacích modelov prémiových značiek. Nedávna analýza pritom naznačuje, že tzv. „Tesla efekt“ by mohol mať podstatný vplyv aj na cenu jazdených „prémioviek“, pričom môže zasiahnuť aj segment nových „bežných“ vozidiel.

Už v roku 2017 sa ukázalo, že elektromobily značky Tesla poriadne zamiešali kartami na trhu s prémiovými vozidlami. A príchod podstatne lacnejšieho Modelu 3 narušil svoj segment oveľa zásadnejším spôsobom. V niektorých krajinách je pritom tento model vôbec najpredávanejším autom bez ohľadu na typ pohonu (v Nórsku a Holandsku za tento rok).

Spoločnosť Capital One, ktorá sa zaoberá financovaním vozidiel, vypracovala štúdiu o vplyve elektromobilov Tesla na hodnotu prémiových spaľovacích modelov. A ten má byť podľa nej taký výrazný, že si vyslúžil pomenovanie „Tesla efekt“.

Tesly na úkor nemeckých prémioviek

Podľa spomínanej štúdie vraj vo všeobecnosti motoristi, ktorí predtým kupovali automobily značiek BMW, Mercedes-Benz či Audi, teraz častejšie siahajú po elektromobiloch značky Tesla. Svoje doterajšie vozidlá pritom predávajú, čím sa zvyšuje ich ponuka na trhu s jazdenkami.

A to spôsobuje, že ich hodnota, resp. predajná cena klesá, keďže stúpa ponuka, pričom sa zároveň zdá, že dopyt po týchto vozidlách ide dole. Spoločnosť Capital One sa pritom v rámci svojej štúdie opierala aj o výsledky analýzy databázy Manheim Market Report, ktorá sleduje ceny miliónov vozidiel v USA pri ich kúpe a predaji.

Prudší pokles hodnoty ako predtým

Analýza ukázala, že napr. sedan strednej triedy BMW 320i (do rovnakého segmentu patrí aj Tesla Model 3) stratí za prvých 6 mesiacov tohto roka takmer 20 % na hodnote. Je síce pravda, že v prípade novších áut dochádza k výraznejšej „skokovej“ strate, avšak podľa Capital One je spomínaný prepad nezvyčajne strmý.

ZAJAZDI SI NA TESLE

V prípade 3-ročného modelu Mercedes-Benz triedy B klesala jeho hodnota bežne oveľa pomalšie, ako je tomu teraz. Za prvých 6 mesiacov roka 2019 sa pritom jeho priemerná predajná cena prepadla z 18 500 $ na 13 250 $, teda takmer o 30%. A to má mať podľa spoločnosti Capital One na svedomí spomínaný Tesla efekt. A ten vraj môže podľa nej navyše zasiahnuť aj neprémiové segmenty áut, keďže je teraz väčšia šanca, že zákazník radšej siahne po prémiovej jazdenke ako „bežnom“ novom spaľovacom vozidle.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Farba elektromobilov Tesla môže mať značný vplyv na ich „zostatkovú hodnotu“
Ako sú na tom e-autá z hľadiska zostatkovej hodnoty v porovnaní so spaľovákmi
Tesla Model 3 s najvyššou zostatkovou hodnotou. Koľko môžu stáť jazdenky?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

11 komentárov

  1. Táto správa nie je šokujúca. V ničom. Sú to iba zákony trhu v praxi.
    Môže to ale mať jeden zaujímavý obrat, resp. dopad na automolky.
    A síce:
    Dnes sme nútení vyrábať EV, lebo nás k tomu tlačia emisné normy. Ale inak to ktovieako výhodné nie je…
    A neskôr to môže byť napr. takto:
    Dnes sme ešte nútení vyrábať „spaľováky“, lebo nás k tomu tlačí konzervatívne zmýšľanie zákazníkov. Ale inak to ktovieako výhodné nie je…

  2. Toto by mohlo bežať v našich aj svetových správach.. Konečne by aj „konzervatívnym“ zákazníkom došlo, že spalovaky sú minulosťou.
    Mimochodom, sám sa považujem za konzervatívneho, ale práve preto chcem skoncovať s týmto moderným trendom spalovakov, ktorý sa nám tu zabýval napriek logike a ekológii na 100 rokov ;(

  3. Položme si otázku : keby ne su EV tak dotované či by miešali karty s cenou? uvidíme za 7- 10 rokov ked bude treba menit batérie za nové.To vám spravia len v autorizovanom servise kde si za to zapýtaju.

    • Stano, staci otvorit trochu oci a excel, a chvilu pocitat. A behom 2min zistis, ze EV miesaju karty z cenou uz asi rok. Jednoducho si zrataj kolko ta stoji novy benzinak, alebo diesel s automatickou prevodovkou (lebo ev ma tento komfort automaticky) + najazdenie 200 000 km (zivotnost auta / pocitam asi 8-10rokov) na benzin, alebo naftu + pridaj cenu udrzby a si na 40-50k eur. Takze pri kupe EV aj o 10k drahsieho ako ineho spalovaka, si pri domacom nabijani zarobil 16k eur po 200 000 km. A keby si aj baterku rovno odovzdal do zberu a kupil si za 8-10rokov novu za 2-3k, tak si na tom jednoducho lepsie. A to pocitam, ze by servis EV stal rovnako ako ICE. Z toho jasne vyplyva, ze ceny uz uz teraz aj bez dotacii jasne naklonene k EV. Jedine, co by mohlo odradovat bytovkara, ze nema este na parkovisku nabijacku..Inak pre ne-bytovkara je to uz davno jasna ekonomicka volba.

    • Isteže to niekto zaplatiť musí. Len je rozdiel, či zaplatiť 8 centov za 1 kilometer pri benzíne (resp. nafte), alebo 2 centy pri domácom nabíjaní.
      Ale aj to má výnimku. Ak má človek na streche solárne panely – fotovoltaiku, ktoré mu to auto dobíjajú, potom už nemusí platiť nič.
      Slniečko totiž faktúry neposiela. Ani DPH sa neplatí…

      • Zaujímalo by ma, kedy nám vláda zdaní výrobu elektriny z FV panelov. Určite budú musieť riešiť tiež výpadok príjmov zo spotrebnej dane, keď už nebudeme tankovať benzín, či naftu. Som zvedavý, o koľko nás politici budú chcieť okradnúť.

      • Lubo, máš úplnú pravdu. Vieš dobre počítať, vážim si tvoje názory.
        Chcem ťa ale poprosiť o jednu vec – bez urážky. Vyjadruj sa v normálnych jednotkách, nie slangovo. Ja presne viem, čo je to 20k za benzín, 4k za elektriku atď. Taktiež to vie veľká väčšina čitateľov. Ale pozor – nevedia to všetci!
        Prajem ti pekný deň!

Pridajte komentár