Elon Musk sa opäť raz činil na sociálnej sieti Twitter, a tak sme dozvedeli množstvo nových informácií, ktoré súvisia aj s možným príchodom spoločnosti Tesla na Slovensko. Taktiež sme spoznali približný dátum dostupnosti Modelu 3 v našom regióne, ako aj údaje o jeho živnosti a cene za výmenu batériových modulov.
Musk sa v novembri minulého roka vyjadri, že Tesla sa chystá expandovať na nové trhy, v rámci ktorých vybuduje potrebné zázemie, najmä v podobe servisných stredísk a nabíjacích staníc. Zároveň dodal, že servisná sieť Tesly sa rozšíri aj do doteraz opomenutých regiónov Severnej Ameriky, Číny, Japonska a Východnej Európy. A to do konca budúceho roka.
A zdá sa, že svoje slovo dodrží minimálne v rámci nášho regiónu, vrátane Slovenska. Vo svojej aktuálnej twitter komunikácii (za upozornenie ďakujeme čitateľovi Martinovi) totiž na otázku, kedy sa dočkáme možnosti lízingu na Teslu Model 3 v EÚ a dodatku, že spoločnosť na Slovensku nepredáva ani neservisuje modely značky, reagoval slovami, že to príde v tomto roku.
Že by slovenský servis?
Jednoznačne síce z toho nevieme určiť, čoho sa to v SR dočkáme, najpravdepodobnejšie je však zriadenie oficiálneho servisu. To, že neišlo o priamu odpoveď na otázku, kedy sa dočkáme možnosti lízingu v EÚ, dúfame dokazuje to, že Tesla Model 3 je už dostupná na lízing v rámci trhov EÚ, kde je spustený konfigurátor.
Odpoveď by sa mohla teoreticky vzťahovať aj k možnosti lízingu na Slovensku, avšak zriadenie servisných centier v Česku a Poľsku (zatiaľ nie sú v prevádzke), ako aj spomínané minuloročné vyhlásenie o budovaní servisov v spomenutých regiónoch naznačujú, že by sme sa mohli dočkať práve servisného strediska. Zriadenie predajne je zrejme menej pravdepodobné, nakoľko tie nie sú ani na väčších trhoch nášho regiónu, napr. v spomínanom Česku a Poľsku.
Model 3 so živostnosťou ťahača
Elon Musk sa taktiež vyjadril k „životnosti“ Tesly Model 3, ktorá bude veľmi dôležitá pre použiteľnosť vozidla v rámci siete „Tesla Network„. Podľa neho je pohonná jednotka a karoséria modelu navrhnutá ako pre komerčný nákladný automobil, pričom má zvládnuť nájazd 1 600 000 km. A toto číslo si Elon zrejme nevymyslel, nakoľko minimálne v prípade elektromotora a prevodovky to má Tesla otestované.
Model 3 drive unit & body is designed like a commercial truck for a million mile life. Current battery modules should last 300k to 500k miles (1500 cycles). Replacing modules (not pack) will only cost $5k to $7k.
— Elon Musk (@elonmusk) 13. apríla 2019
Batériové moduly by mali podľa Muska zvládnuť 480 000 až 800 000 km (1 500 nabíjacích cyklov). Ich prípadná výmena má pritom stáť 5 000 až 7 000 $ (4 400 až 6 200 €, zrejme bez DPH), v závislosti od kapacity batérie. Degradácia batérie by pri spomínanom nájazde nemala prekročiť 20 %, čo ukázali laboratórne testy Tesly pri staršom type batérií s článkami 18650. Nasimulovaných bolo pritom 800 000 km.
Model 3 v „Other Europe“ okolo mája
Elon Musk tiež informuje, že Tesla v máji podstatne zvýši cenu rozšíreného Autopilota so schopnosťou plne autonómnej jazdy. V rámci tejto komunikácie taktiež naznačil, kedy by mohol byť konečne spustený konfigurátor Modelu 3 pre krajiny ako Česko a Poľsko, ktoré patria do regiónu „Other Europe“, kde spadá aj Slovensko. Malo by sa tak stať ešte pred spomínaným zvýšením ceny Autopilota, teda pred 1. májom, príp. o niečo neskôr.
Zdroj titulnej fotografie: EPA-EFE / Roman Pilipey
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla sa chystá expandovať po celom svete. Nevynechá ani náš región
Otvorenie servisného centra Tesla v Česku sa blíži. Je to nevyhnutnosť
Tesla ruší najlacnejší Model 3 a v Európe spúšťa predaj dostupnejšej verzie
4 komentáre
sranda ked clloveku elon odpise aky je zrazu popularny 🙂
„Podľa neho je pohonná jednotka a karoséria modelu navrhnutá ako pre komerčný nákladný automobil, pričom má zvládnuť nájazd 1 600 000 km“ – prečo potom nedá záruku aspoň na polovicu km = 800 000km
„výmena batérii má pritom stáť 5 000 až 7 000 $ (4 400 až 6 200 €, zrejme bez DPH), v závislosti od kapacity batérie. “ – ak sú batérie také lacné prečo stojí model 3, viac ako 35000 Eur?
Ten Musk stále viac a viac kecá
1) Keďže sa usilujú o recikláciu, povedzme, že dokážu zúžitkovať 80% materiálu starej batérie… ak si odmyslíme cenu práce, cena za výmenu by sa mohla pohybovať cca na 20% ceny novej batérie.
2) Tesla sa usiluje dosiahnuť cenu modulov 100$/kWh. Model3 má cca 50-75 kWh baterku pre rôzne konfigurácie, čo znamená 5 000 – 7 500 $ za komplet novú baterku.
3) Všetko, čo Elon povie, hovorí v kontexte USA. Tam je mentalita nastavená inak ako u nás a VŠETKY CENY o ktorých sa dočítaš sú udávané BEZ DPH (keďže každý štát USA má mierne iný systém zdaňovania), takže 35 000$ znamená pre európskeho zákazníka Cena * Kurz * (1 + Daň) * (1 + Clo) =~ 35 000 * 0,9 * (1 + 0,2) * (1 + 0,12) =~ 42 350 € s DPH …a to nerátam cenu za dovoz nadrozmerného nákladu a extra manipuláciu… 😉
Nejsem vyznavač Tesly, ale ta cena baterie než někdo s autem najede kolem 500000 km asi taková bude tj. asi 10 let.