Tesla spustila výrobu ťahača Semi! Má mať revolučný potenciál

7

Po rokoch a mnohých odkladoch ide elektrický ťahač Tesla Semi konečne do výroby, potvrdil pred pár hodinami Elon Musk. Ten prinesie do oblasti cestnej batériovej nákladnej dopravy rekordný dojazd aj ďalšie vynikajúce parametre a vlastnosti. Kľúčovú úlohu pritom budú zohrávať náklady. A tie majú mať revolučný potenciál.

Elektrický ťahač kat. 8 – Tesla Semi, ktorého prototyp bol predstavený ešte v roku 2017, mal ísť podľa pôvodných plánov do výroby v roku 2019. Potom nasledoval rad oneskorení s najnovším výhľadom na spustenie výroby (v Nevade) v roku 2023. Elon Musk však v auguste prekvapil vyhlásením, že Tesla Semi príde na trh ešte tento rok.

A pred pár hodinami šéf Tesly tweetoval: „S potešením oznamujeme začiatok výroby nákladného vozidla Tesla Semi s doručením v rámci spoločnosti Pepsi 1. decembra!“ A dodal, že ich novinka má dojazd 800 km a jej riadenie je „super zábavné“.

Zdá sa teda, že spoločnosť Pepsi, ktorá si ešte v roku 2017 rezervovala 100 ks, bude prvým zákazníkom Tesly. A to až tak neprekvapí, keďže šéf Pepsi už viackrát avizoval dodanie Semi, aj keď skôr ako teraz uvádza Musk. Pepsi navyše už vybudovala v areáli jedného zo svojich závodov aj tzv. Megacharger, čo je nabíjacia stanica určená špeciálne pre ťahač Semi.

Tesla v auguste aktualizovala podstránku k modelu Semi, pričom sme sa dozvedeli, že ich ťahač bude mať 3 elektromotory namiesto pôvodne avizovaných štyroch. Údaj ohľadom zrýchlenia plne zaťaženého vozidla (37 t, predtým sa uvádzalo 36 t) z 0 na 60 mph, a to 20 s, však zostal zachovaný. V európskych konfigurátoroch v rámci nám bližšej metriky nájdeme údaj „z 0 na 100 km/h za 25 s“. Tesla tiež uviedla, že Semi si „udrží rýchlosť diaľničnej úrovne aj v strmých stúpaniach“.

Tesla si stojí aj za pôvodnými tvrdeniami ohľadom spotreby (menej ako 125 kWh na 100 km). Zmenil sa však údaj ohľadom rýchlosti nabíjania. Aktuálne sa totiž uvádza, že na 70 % sa batéria vozidla nabije za 30 min. Predtým sa spomínalo nabitie na 80 % za 30 min.

Revolučné náklady?

Viacerí analytici sa už skôr zhodli, že ak Tesla naplní sľuby ohľadom prevádzkových nákladov a ceny modelu Semi, tento ťahač by mohol spôsobiť revolúciu vo svojom segmente.

Tesla pritom aktuálne uvádza, že nabíjanie ťahača Tesla Semi elektrinou je cca 2,5-násobne lacnejšie ako tankovanie nafty. To má platiť „na základe priemerných cien nafty v Kalifornii v období od februára do júla 2022 a typických sadzieb za elektrickú energiu“.

Vďaka tomu by podľa Tesly mohli prevádzkovatelia ušetriť na palive počas prvých 3 rokov vlastníctva až 200 000 $. Ďalším prínosom by malo byť aj to, že „vďaka diagnostike na diaľku, aktualizáciám softvéru OTA a menšiemu počtu pohyblivých častí, ktoré treba udržiavať, strávia prevádzkovatelia menej času v servisných strediskách a viac času na cestách“. A ešte pri predstavení prototypu Semi, Tesla spomínala záruku 1 600 000 km (aktuálne tento údaj chýba).

Samozrejme sme zvedaví aj na finálnu cenu elektromobilu Tesla Semi. Spoločnosť Elona Muska pôvodne uvádzala 150 000 $ (verzia s dojazdom 480 km), resp. 180 000 $ (verzia s dojazdom 800 km), a to zrejme bez DPH. Aktuálne však na podstránke modelu Semi cenu nenájdeme.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prvá zmienka Tesly o kapacite batérie jej elektrického ťahača Semi
Batériová Tesla Semi vs. vodíková Nikola One: Porovnanie možných nákladov
Elektromobily ako Tesla Semi by sa mohli uplatniť aj v americkej armáde

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Údaj o zrýchlení z 0 na 100 km/h je de facto zbytočný. Náklaďáky v Európe majú totiž obmedzenú rýchlosť na 90 km/h.
    Nebol by ďaleko praktickejší údaj o zrýchlení na maximálnu povolenú rýchlosť?

    • A to ako načo potrebujete dlhšie dojazdy? Kamión (všeobecne všetko nad 3,5 tony – nákladné autá, autobusy atď.) môže jazdiť bez prestávky max. 4,5 hodiny. Takže ak by aj teoreticky jazdil 4,5 hodiny rýchlosťou 90 km/h (čo v praxi samozrejme nie je možné), prešiel by vzdialenosť max. 405 km (4,5 hod. krát 90 km/h). Prestávku (ktorá musí mať min. 45 minút) je možné využiť na dobitie.
      To, že momentálne nie sú k dispozícii nabíjacie stanice pre nákladnú dopravu je už druhá vec. Časom samozrejme budú. Ale tie dojazdy sú úplne postačujúce!

Pridajte komentár