Elon Musk nedávno hovoril aj o plánoch ohľadom elektrického ťahača Tesla Semi. Ten sa už niekoľkokrát oneskoril, sériová verzia však „aspoň“ ponúkne väčší ako pôvodne avizovaný dojazd. A aktuálne zábery ukazujú, že došlo aj k redizajnu.
Investori spoločnosti Tesla sa nedávno pri príležitosti zverejnenia jej hospodárskych výsledkov za Q4/2020 pýtali aj na stav programu elektrického ťahača Tesla Semi, ktorý má značné meškanie. Elon Musk pritom uviedol, že vozidlo je už pripravené na výrobu, problémom je však nedostatok batériových článkov.
Batérie modelu Semi totiž budú používať vlastné články „Tesla 4680„, ktorých produkcia sa ešte len rozbieha. Musk tiež povedal, že ich elektrický ťahač potrebuje 5-násobne viac týchto batériových článkov ako „auto“ (mohol narážať na Model S Plaid+), avšak Semi sa nebude predávať za 5-násobok toho, čo „auto“. Takže spustenie výroby nemá aktuálne zmysel.
Šéf kalifornskej spoločnosti dodal, že Tesla Semi sa dostane do výroby tento rok, pričom v tomto roku budú spustené aj prvé dodávky. Veľkoobjemovej produkcie sa však zrejme dočkáme neskôr. Tesla chce v roku 2021 dosiahnuť výrobnú kapacitu batériových článkov 4680 na úrovni 10 GWh ročne a do konca budúceho roka 100 GWh ročne.
Musk tiež nedávno potvrdil, že vyššia verzia Tesly Semi ponúkne dojazd až okolo 970 km. Tesla pritom pôvodne avizovala dojazd 800 km (EPA), resp. 480 km (EPA) pre verziu s kapacitne menšou batériou.
Redizajn
„Čerstvo zaznamenané“ fotografie odhaľujú, že Tesla Semi prešla zmenami aj v oblasti dizajnu. V porovnaní s prvými prototypmi z roku 2017 sa zmenila oblasť okna, zadná časť, predné svetlá či kľučky dverí (pôvodné boli po vzore Modelu 3).
WE SPOTTED A NEW WHITE TESLA SEMI IN SACRAMENTO!! @elonmusk pic.twitter.com/6W3eUF0xVV
— The Kilowatts 🚗⚡️ (@klwtts) February 2, 2021
Na Teslu Semi čaká veľa spoločností, ktoré si ju rezervovali za nemalé peniaze v nemalom počte kusov už pred viac ako 3 rokmi, pričom podľa pôvodných plánov mala prísť na trh v roku 2019. Veríme teda, že Tesla zvýši produkčnú kapacitu batérií 4680 na potrebnú mieru čo najskôr a už nič nebude brániť tomu, aby mohla byť započatá možná revolúcia v ťažkej nákladnej doprave, ako očakávajú mnohí analytici.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Batériová Tesla Semi vs. vodíková Nikola One: Porovnanie možných nákladov
Mercedes predstavil batériový aj vodíkový ťahač s dojazdom 500, resp. 1000+ km
„Česko-slovenská“ AVIA zmrazila projekt elektrických nákladných áut
12 komentárov
Nákladné autá nie sú v súčasnosti na výslní pozornosti BEV, ale v bilancii emisií budú v budúcnosti dôležitou položkou!
Podnikanie v doprave je extrémne konkurenčné a je šité ako na mieru pre prielom BEV. Nezajíma ich nákupná cena (výhoda pre ICE), ale TCO. Tento model ťahača naplno odštartuje BEV transformáciu. Špeciálne výstavbu TerraFactory na baterky. A to nie len made in Tesla.
Semi krásne demonštruje technologickú a ekonomickú vyzretosť celého BEV ekosystému (mini autá – až veľké nákladne auta).
Na rade sú lietadlá a baterky 400+ Wh/kg…
Prosím ťa, vysvetli širokej verejnosti, čo je to TCO, môžeš?
TCO – total cost of ownership. Celkové náklady na vlastnenie (kúpa, prevádzka, servis, energie, poistky a podobne).
Ta prevadzka je otazna. Dnesne kamiony maju spotrebu okolo 25l/100km. Pri cene 1,1 Eur/liter to je 27,50 Eur/100km. Pri EV kamione a cene za rychlonabijanie 0,3 Eur/kw, vychadza spotreba max cca 92kwh/100km. Dosiahnu to?
Veľkoobchodné zľavy pre dopravcov budú výrazne nižšie, ako pre koncových užívateľov. Zároveň hromadné nabíjačky budú kombinované s batériami pre balansovanie špičky.
oprava: vyššie zľavy.
A ešte keby si bol taký láskavý a vysvetlil širokej verejnosti výraz „plne dedikovanú BEV platformu“ z tvojho predošlého komentára.
Nie každý je totiž taký múdry a všetkému rozumie…
Vyvinúť platformu výhradne pre elektrické autá.
Z platformy potom viete rýchlo a lacno realizovať výrobu viacero modelov.
(BEV) battery electric vehicle – čisto elektrické auto, nie hybrid, ani spaľovacie auto.
Pri dnešných kvalitných batériách a ich cenách fakticky nemá zmysel orientovať priemysel na plugin hybridy a hybridy. 80% trhu je zrelý na čiste elektrické autá.
Ale sa to vleče!?
Vďaka za vysvetlenie, IK!
Rado sa stalo.