Tesla Semi v praxi: Pepsi sa podelilo o svoje skúsenosti aj ohľadom spotreby či nabíjania

15

Elektrický ťahač Tesla Semi, ktorý má mať podľa viacerých revolučný potenciál, majú k dispozícii prví zákazníci. A úplne prvým je spoločnosť PepsiCo, ktorá sa aktuálne podelila o skúsenosti so svojimi 21 vozidlami.

O týchto skúsenostiach informoval Electrek na základe videa, za ktorým stojí Severoamerická rada pre efektívnosť nákladnej dopravy (NACFE). PepsiCo je pritom prvou spoločnosťou, ktorej boli dodané elektrické ťahače Tesla Semi. A to koncom minulého roku po niekoľkoročnom oneskorení v porovnaní s očakávaniami na základe pôvodných vyhlásení Tesly z roku 2017.

Aktuálne sa Tesla Semi stále vyrába v rámci nízkosériovej produkcie v Giga Nevada. A dá sa predpokladať, že masová výroba bude spustená až po dostavbe novej budovy v rámci Giga Nevada, ktorá je určená špeciálne pre výrobu ťahača Semi.

Čo sa týka základných špecifikácií elektromobilu Semi, Tesla na aktualizovanej stránke modelu uvádza, že je vybavený troma elektromotormi, vďaka čomu plne naložená súprava (37-t zaťaženie) zrýchli z 0 na 60 mph (97 km/h) za 20 s a „udrží rýchlosť diaľničnej úrovne aj v strmých stúpaniach“ (poznámka: v mnohých štátoch USA je max. povolená rýchlosť 110 km/h).

Spotreba, nabíjanie a používanie v súčasnej praxi

Tesla oficiálne uvádza odhadovaný dojazd 800 km, spotrebu menej ako 125 kWh na 100 km a nabitie na 70 % za 30 min. Spoločnosť PepsiCo aktuálne hovorí, že väčšinu ťahačov Semi používa na vzdialenosti do 160 km, pričom sú v prevádzke max. 12 hodín denne. A 3 vozidlá sú vyčlenené na trasy od 400 do 725 km.

Priemerná spotreba flotily ťahačov Tesla Semi v službách PepsiCo je 106 kWh na 100 km. Čo sa týka rýchlosti nabíjania, na 80 % to má trvať menej ako 45 min. A to pri nabíjaní cez Tesla Megacharger s výkonom 750 kW.

Elektromobil Semi má pritom podporovať max. nabíjací výkon 1 000 kW, takže sa predpokladalo, že MEGAcharger poskytne min. takýto výkon. A to aj s ohľadom na názov tejto nabíjacej stanice. Spoločnosť PepsiCo však priznala, že inštalácia tak výkonných zariadení je pre ňu náročná. Takže výkon 750 kW v prípade Megachargerov zriadených v rámci PepsiCo môže byť teoreticky špecifický s ohľadom na podmienky/možnosti v daných prevádzkach.

Čo sa týka rýchlosti nabíjania Tesly Semi, spoločnosť Frito-Lay patriaca pod PepsiCo najskôr uviedla, že nabitie na dojazd do 640 km (teoreticky 80 % kapacity batérie v prípade „papierového“ dojazdu) trvá 1 hod. Neskôr sme sa od Frito-Lay dozvedeli, že z takmer nulovej kapacity sa nabije na 70 % za cca 30 min. A ako sme už uviedli, aktuálnou informáciou od „Pepsi“ je, že na 80 % to trvá menej ako 45 min.

Spoločnosť PepsiCo aktuálne vyzdvihla tiež efektivitu regeneratívneho brzdenia, resp. rekuperácie modelu Semi. Na niektorých úsekoch (napr. na ceste z vrcholu Donnerského priesmyku do Nevady) má totiž vozidlo vďaka nemu dosahovať energetickú neutralitu. A k Tesle Semi sa pozitívne vyjadrili aj vodiči. Tí vyzdvihli napr. komfort v rámci používania a jazdy či výborný výhľad z vozidla.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Semi má byť podstatne drahšia, ako bolo avizované. A čo reálny dojazd a nabíjanie?
Elektrický ťahač má ušetriť až 200 000 $ počas svojej životnosti
Tesla oznámila výstavbu 2 tovární na model Semi a nové batérie 4680. Investícia zhltne 3,6 mld. $
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

15 komentárov

  1. Treba len dúfať, že firiem ako je PepsiCo bude len a len pribúdať.
    A to určite bude, pokiaľ si manažéri dokážu spočítať efektivitu a náklady…

    • To iste sa tu písalo a na iných foram sa ešte píše, o elektromobilite osobných aut.

      Najľahšie je napísať vetu, ničím nepodloženú, bez argumentov = Napísať sprostosť.

      Ale problém je oveľa zložitejší. Na to aby sa to dalo zhrnúť do jednej vety. Ľahké riešenia a vysvetlenia neexistujú, chcú ich tí, ktorý nevedia pochopiť fakty, ktoré sú mnohokrát také komplikované, že obyčajný človek na to proste nestačí.

      Nenecháte sa stiahnuť davom, že je niečo slepá cesta. Všetci sme iný a preto pre niekoho to môže byť výhodne už teraz, pre niekoho zajtra a pre niekoho to bude krach.
      Zmena je vždy ťažká, ale potrebná, inak by sme žili v zemľankách.

      • Argumenty? Staci sedliacky rozum, 750kw Megacharger,kolko by ich bolo treba pri dialnici? Aby pokryli cestu z vychodu na zapad? To aby pri kazdom nabijacom Hube aj malu atomovu elektraren postavili.

        • Niekde som čítal že Slovenska republika sa pridala do vývoja malých jadrových reaktorov. 😀 … trafil si, Palec hore.
          To že si to sedliak nevie predstaviť, neznamená že to nie je možné. Sedliak si nevie predstaviť ani urýchľovač častíc, nevie na čo by mu to bolo, ani ako to vyrobiť a ani koľko to spotrebuje el. energie, veď kukurica rastie aj bez toho. To neznamená, že urýchľovač neexistuje, nefunguje a nie je prospešný pre ľudí. Existuje a funguje.
          Nikoho nechcem uraziť oslovením sedliak, je to len ako príklad.

          Odporúčam použivať sedliacky rozum, spočítať si náklady na prevádzku ťahača/auta, každý podnikateľ pozná svoje náklady, a nepoužívať sedliacky rozum na to čo nepoznám.

          • PIPO, aj keď sa ospravedlňuješ, vyznieva to urážlivo pre sedliakov aj toho, čo s ní nesúhlasíš!

            Vysokovýkonné nabíjačky sú v súčasnosti veľkým problémom! Hovorí to predsa aj PEPSI. Preto potrebujeme technické riešenia, ktoré nebudú lacné, ale prídu, a elektromobilita v nákladnej doprave pobeží !!!

        • Otázku si postavil tak, aby si ohúril ostatných čitateľov, (možno aj samého seba) . Samotná otázka a komentár ma navodiť dojem tak veľkej, nepredstaviteľnej spotreby, že automaticky to ľudia v mysli zahodia a vyvodia dôsledok, že to je nereálne a teda nemožne.

          No aby sme to mohli porovnať, tak si zoberme hlinikárne Slovalco. Za rok spracovalo Slovalco 165 000 ton hliníka a na 1 tonu hliníka sa spotrebuje 14MW, to je 2.31TWh (2310GWh).
          Podľa článku ma Tesla Semi reálnu spotrebu 106kW/100km. Pri spotrebne Slovalca by najazdili ťahače Tesla Semi 2 179 245 200 km /nepredstaviteľný počet km/, ak by tých kamiónov bolo 10 tisic na slovensku, tak by každý kamión musel spraviť ročne 217 924 km.
          A to je spotreba jednej firmy.

          Ak by sa osadilo 30 stojanov na parkovisko atakych parkovisk by bolo 30 to je 900 nabíjacích bodov s výkonom 750kW. To je približne každých 60km v akomkoľvek smere by bolo jedno parkovisko s 30 stojanmi na Slovensku.
          Tak jedno takéto parkovisko by obslúžilo, ak zarátame prestoje a zdržania (15h denne nabíjania v pracovne dni) na každom stojane, 450 kamiónov.
          A cela spotreba všetkých 900 nabíjacích bodov, by bola len o malo väčšia ako spotreba spoločnosti Slovalco.

          Výpočet:
          900nabijacich bodov rocna spotreba:
          ((900 stojanov * 0.75 MW )*15h*260dni)/(1000*1000)=2.63TWh
          Slovalco ročná spotreba:
          (165000ton*14MW/T)/(1000*1000)=2.31TWh

          Žiadne atómove elektrárne na parkovaniach nebudú. Jedna existujúca spoločnosť, ktorá ukončila výrobu hliníka na Slovensku može pokriť celu nakladnu dopravu na slovensku.
          Ale sedliak si ani nedal námahu použiť násobenie a zrátať par hodnôt.

          • podstatne je skor to, ci sa to tym firmam vobec vyplati. Spravit infrastukturu na taketo 1000W nabijacky na tebou stanovenych kazdych 60km by bola riadna palka a ta by bola samozrejme odzrkadlena v cene kazdeho kwh.
            Budem teraz mega elektro optimista a dajme to mu, ze by cena bola na urovni dnesnych megachargerov cca 50 centov za 1kwh. V clanku sa pise, ze priemernu spotrebu mali 110kwh na 100km. To je 55€ na 100km.
            Primerna spotreba dizloveho plne nalozeneho kamiona je 30litrov. Pri cene 1,6€ za naftu to dva 48€.
            Kym tu bude takyto pomer v prospech nafty si za tu cenu tie chargre nikto nebude chciet pouzivat a tym padom ich ani nebude v prvom rade nikto stavat.

  2. Vyratal si to dobre, mna ucili len do 10 🙂
    Ale ako si sam napisal, je to ovela zlozitejsie ako jeden vypocet, vstupuje tam viacej premennnych a preto je to este vzdialena buducnost ako som pisal ja. Minimalne na Slovensku.

  3. Páči sa mi, ako ste sa toľkí „rozohnili“ musíme však sem-tam počítať s tým, že si niekto len tak z dlhej chvíle „zaprovokuje“, a potom sa baví na tých, čo sa tak rozohnia, až im slina lieta od huby! Pozor§ Pozor! 🙂 🙂 🙂

Pridajte komentár