Spoločnosť PepsiCo si koncom minulého roka ako prvý a zatiaľ zrejme jediný zákazník prevzala prvé kusy dlho očakávaného elektrického ťahača Tesla Semi. A aktuálne zverejnila prvé informácie ohľadom ich nabíjania a tiež výkonu špeciálnych nabíjačiek Megacharger. Údaje sú pritom na prvý pohľad v rozpore s tým, čo avizovala Tesla.
Spoločnosť Tesla odovzdala prvé kusy svojho ťahača Semi s dojazdom 800 km (pri plnom zaťažení), ktorý má mať potenciál spôsobiť revolúciu v oblasti cestnej nákladnej dopravy, zhruba 5 rokov po predstavení prototypu. Prvým majiteľom sa pritom stala spoločnosť PepsiCo, ktorá si rezervovala 100 kusov ešte v roku 2017.
„Prvý udržateľný závod svojho druhu“
Divízia spoločnosti PepsiCo, Frito-Lay, aktuálne prostredníctvom tlačovej správy predstavila svoj závod v kalifornskom meste Modesto. Ten má byť „prvou ukážkou udržateľných výrobných, skladovacích a distribučných technológií svojho druhu“ a má pomôcť spoločnosti PepsiCo na ceste k uhlíkovej neutralite do roku 2040.
Projekt v Modeste bol spustený v roku 2019, a to s cieľom demonštrovať výhody technológií s nulovými a takmer nulovými emisiami. A medzi tieto „technológie“ patria aj elektrické ťahače Tesla Semi a nabíjacie stanice Megacharger, ktoré navrhla spoločnosť Tesla špeciálne pre tento model.
Prvé údaje z komerčnej praxe
Spoločnosť Frito-Lay uviedla, že v areáli modestského závodu sa nachádzajú 4 nabíjacie stojany Tesla Megacharger s výkonom po 750 kW, ktoré zabezpečia ťahačom Semi dojazd až do 640 km počas 1 hodiny nabíjania.
Tesla pritom počas nedávneho slávnostného odovzdania svojej novinky uviedla, že tá podporuje max. nabíjací výkon 1 000 kW. Takže sa očakávalo, že nabíjacie stanice Megacharger ponúknu minimálne rovnaký výkon.
Ďalší potenciálny rozpor sa týka rýchlosti nabíjania. Tesla na svojej aktualizovanej podstránke k modelu Semi uvádza, že na 70 % kapacity sa nabije za 30 min. Podľa Frito-Lay však nabitie na dojazd do 640 km (teoreticky 80 % kapacity batérie v prípade „papierového“ dojazdu) trvá 1 hod. Teoreticky však môže ísť o maximálny reálny dojazd v rámci špecifického používania spoločnosťou Frito-Lay, pričom nabíjanie od 70 % SoC trvá dlho z dôvodu prudšieho poklesu výkonovej nabíjacej krivky, čo nie je ničím výnimočným.
Za pomalším nabíjaním môže tiež teoreticky stáť z nejakého dôvodu obmedzený výkon nabíjačiek Megacharger na 750 kW (namiesto avizovaných 1 000 kW). Kým však nemáme v spomínaných smeroch podrobnejšie informácie, môžeme len špekulovať. Prevádzka ťahačov Tesla Semi v službách PepsiCo pritom môže byť stále len akýmsi komerčným pilotom, ktorý začína s obmedzenými parametrami, pričom plný potenciál sa bude s pribúdajúcimi dátami z reálneho používania postupne „odomykať“ prostredníctvom OTA. Uvidíme.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla doručila prvé ťahače Semi s bezkonkurenčným dojazdom a odhalila novinky
Batériová Tesla Semi vs. vodíková Nikola One: Porovnanie možných nákladov
Prvá zmienka Tesly o kapacite batérie jej elektrického ťahača Semi
6 komentárov
Ale ved tieto informacie vobec nevylucili povodne tvrdenia. Ok, megacharger, ktory ma 0.7 megaW nie je uplne mega.
Nerozumiem preco je tak tazke, alebo tajne spravit jedno video, z nabijania, kde uvidime, na kolko sa tahac nabil za prvych 30min s teplou baterkou (po jazde).
Skor to vyzera, ze PepsiCo musela podpisat mlcanie aspon na nejake obdobie, kym sa semi este bude doladodovat.
V kazdom pripade, zatial je to bezkonkurencne najlepsi ev tahac.
Asi najlepší ťahač, veď konkurencie veľa nie je …. 🙂
Za prve nigde nie je napísané „Asi“ a za druhe tesla nie je jediná ktorá vyraba ev semi trucks
NERO, ja som napísal „asi“, lebo istotu nemám, netestoval som! No a áno, Tesla nie je jediná, ale tej konkurencie, ktorá vyrába EV-Trucky, skutočne dnes nie je veľa! ….
Ak aj nie sú, minimálne v tejto fáze, parametre ako sa očakávalo, tak aspoň sa konečne začalo !!! A neskôr môžu nové skúsenosti pomôcť aj v oblasti osobných BEV.
Ale vodič v strede – katastrofa