V USA aktuálne prebieha špeciálny program testovania elektrických nákladných vozidiel „Run for Less“, za ktorým stojí Severoamerická rada pre efektívnosť nákladnej dopravy (NACFE). Do programu sú pritom zapojené aj 3 vozidlá Tesla Semi vo vlastníctve PepsiCo. Čo ukázal prvý testovací deň?
Od elektrického ťahača Tesla Semi s max. užitočným zaťažením 37 ton a uvádzaným „papierovým“ dojazdom až 800 km, ale aj ďalších elektrických nákladných automobilov sa očakáva nielen nižšia emisná stopa, ale aj nižšie prevádzkové náklady. Tie sú totiž pre sektor nákladnej dopravy kľúčové. A dôležité tiež je, aby tento druh elektromobilov dokázal splniť požiadavky z hľadiska dojazdu na jedno nabitie.
A práve výsledky z testovania dojazdu naloženej Tesly Semi v rámci 1. dňa programu „Run for Less“ zdieľal Dave Mullaney z Rocky Mountain Institute, na čo upozornil web Teslarati. O zabezpečenie údajov z reálnej prevádzky sa pritom postarala telematická platforma GEOTAB. A výsledky 3 ťahačov Tesla Semi boli nasledovné.
- Zdroj ilustračnej fotografie: Tesla
- Zdroj: Tesla
Prvé vozidlo v rámci 8-hodinovej prevádzky najazdilo na jedno nabitie 539 km a v batérii zostalo ešte 17,5 % energie. Jazdilo pritom po diaľnici a 65 % času bola jeho rýchlosť prevažne 100 km/h.
Druhý elektrický ťahač od Tesly jazdiaci v službách spoločnosti PepsiCo bol v prevádzke cca 6 hod a prešiel 365 km, pričom zostatková kapacita bola 27 %. „Kamión“ jazdil prevažne „diaľničnou rýchlosťou“, z toho cca polovicu času na voľnobehu.
Tretia Tesla Semi pracovala v rámci najdlhšej trasy. Na jedno nabitie pritom najazdila 607 km so zostatkom len 1,6 % SoC. Toto vozidlo „jazdilo takmer výlučne po diaľnici rýchlosťou 100 km/h“.
Zatiaľ chýbajú dôležité údaje, testovanie však pokračuje
Mullaney uvádza, že zostáva viacero neznámych. A to najmä ohľadom hmotnosti prevážaného nákladu. Čo sa týka počasia, web Drive Tesla Canada informoval, že počas prvého testovacieho dňa bolo 34 °C. Dôležitý je pritom aj profil jazdených trás.

Zdroj fotografie: NACFE/Vimeo
Každopádne testovanie bude prebiehať vyše 2 týždne, takže sa dá predpokladať, že v jeho priebehu a najmä po jeho vyhodnotení budú k dispozícii podrobné údaje, na základe ktorých získame oveľa lepšiu predstavu nielen ohľadom dojazdu ťahača Tesla Semi.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Semi v praxi: Pepsi sa podelilo o svoje skúsenosti aj ohľadom spotreby či nabíjania
Vodíkový pohon nemá zmysel ani v rámci diaľkových nákladných áut, hovorí odborník
Tesla Semi má byť podstatne drahšia, ako bolo avizované. A čo reálny dojazd a nabíjanie?
ODBER NOVINIEK
9 komentárov
Pre lúdi čo budu robiť tieto testy a najme vyhodnocovať to, musí byť celkom vzrušujúce vidieť všetky parametre jázd a spraviť si obraz akú majú reálnu spotrebu testovacie ťahače.
Bude zaujímave keď budu výsledky (aspoň čiastkové) aj z ďalších elektrických ťahačov a porovnaná so spľovákom.
Chcel by som vidieť náklady na vlastníctvo, aké vysoké sú servisné náklady a strávený v servise. (čas sú peniaze :D)
PS: Toto by sa v EU nemohlo nikdy odohrať, lebo európska automobilová loby, by to postavila mimo zákon a žalovala by spoločnosť čo by to testovala 😀
Otázočka: V kamióne bude sedieť jeden vodič 8 hodín a potom bude spať? Alebo tam budú vodiči dvaja a po 8 hodinách budú oddychovať obaja, lebo nabíjajú batériu? 300-800 km, to je na smiech, banány budú cestovať ešte v štádiu kvetov
Ak by to bolo v EU tak na 8h musia ist dvaja, lebo u nas maju povinne prestavky. Neviem ci v praxi este vobec jazdia po dvaja to by boli asi velke mzdove naklady. Mozno pri preprave zivych zvierat, ale banany urcite tak neponahlaju zeby museli cestovat bez zastavky.
EV kamiony aspon donutia soferov dodrziavat tie predpisane prestavky kedze budu nabijat a nebudu aspon koncit v barakoch pri ceste pre mikrospanok. Ja by som v ramci EU vacsi dojazd ako 500km ani nepovolil.
Máš pravdu, ak vychádzaš z predpokladu , že aj šofér je človek, a svoju prácu robí vedome, a nie z nezištných dôvodov, ale s konkrétnym cieľom.
V dnešnej „modernej“ dobe sa to nenosí, vo vedení „najvyspelejšej západnej civilizácie“ sú bytosti bez svedomia slepo uctievajúce vedu – nasadí sa autopilot a následný krok je totálna kontrola populácie aby sa nebúrila a vedel si ju redukovať na Tebou stanovené počty – viď.Bill Gates, Klaus Schwab, Grétka… Všetko sa to zatiaľ robí iba za týmto účelom, podľa toho vyzerajú aj „moderné“ elektromobily. Keď vychádzaš z tohoto predokladu, potom sa mýliš a v kabíne – tak stiesnenom prostredí – nemôžu sedieť dvaja ľudia :-), veď sa môžu aj nakaziť… max jeden vpredu v kolóne ako rušňovodič… a následne zistíš, že nepotrebuješ ani toho, veď komu to má vlasne voziť?
Začnite konečne robiť autá pre ľudí, nie ľudí pre autá.
Ty musis mat velmi smutny zivot. Samy hnev a nenavist.
On má svoje skúsenosti a názory! Cítiť v tom aj veľa irónie. Ak to naplno aj prežíva, tak skutočne má veľmi smutný život. Ale my to nijako neovplyvníme. Musí sa s tým „poprať“ sám …..
Zato vy dvaja ste jedna veselá kopa.
Bez irónie…
Momentálne kúpiť Teslu Semi v Európe je ako kúpiť video a nemať televízor
„z toho cca polovicu času na voľnobehu“ to sa ako jazdi? Akoze cely cas dole miernym kpcekom ked ani netaha ani nebrzdi/nekrekuperuje?