Tesla doručila prvé ťahače Semi s bezkonkurenčným dojazdom a odhalila novinky

10

Spoločnosť Tesla pred niekoľkými hodinami slávnostne odovzdala prvé kusy svojho ťahača Tesla Semi, ktorý má mať potenciál spôsobiť revolúciu v ťažkej nákladnej doprave. Potvrdila pritom dojazd 800 km, čo niektorí považovali za nedosiahnuteľné. Novinka má pritom jazdiť ako gepard či Model 3. Tesla tiež pridala ďalšie zaujímavé informácie, ktoré sa týkajú napr. pohonného systému, efektivity, nabíjania či úspory nákladov.

Zhruba 5 rokov potom, čo Tesla predstavila prvý prototyp svojho elektrického ťahača triedy 8, sme sa dočkali slávnostného odovzdania prvých kusov. A prvým šťastným zákazníkom je spoločnosť PepsiCo, ktorá si ešte v roku 2017 rezervovala 100 kusov.

Spoločnosť Tesla na začiatok uviedla, že nákladné vozidlá typu Semi síce v USA tvoria len 1 % zo všetkých cestných vozidiel, produkujú však až 20 % z celkových emisií (a dokonca 36 % emisií malých častíc) v rámci tamojšej cestnej dopravy, informoval Electrek na základe prezentácie počas slávnostného odovzdávania prvých vozidiel. A preto sa pustila aj do tohto menšinového segmentu.

Na to, aby mohli elektrické ťahače odbremeniť životné prostredie, musia mať minimálne také vlastnosti, aby dokázali nahradiť dieselové ťahače. Samozrejme dôležitou otázkou pritom bol dojazd. V súčasností sú už na trhu elektrické ťahače, tie však majú vzhľadom na ponúkaný dojazd hlavne lokálne využitie.

„Nedosiahnuteľný“ dojazd

Tesla si dala za cieľ priniesť vozidlo, ktoré sa dokáže uplatniť aj na dlhšie vzdialenosti a zdá sa, že sa jej to podarilo. Totiž tak ako sľúbila pred 5 rokmi, verzia s kapacitne väčšou batériou (jej kapacita stále nie je známa) ponúkne 800-km dojazd pri plnom zaťažení a celkovej hmotnosti 37 ton (hmotnosť samotného vozidla zatiaľ nie je oficiálne známa, „špekuluje“ sa o cca 12 tonách).

Dosiahnutie takéhoto dojazdu pritom viacerí považovali za nereálne. Napr. šéf divízie nákladných vozidiel spoločnosti Daimler v roku 2018 uviedol, že ak sa Tesle napriek jeho veľkým pochybnostiam predsa len podarí naplniť svoje sľuby, Daimler kúpi 2 kusy na testovanie a analýzu. A dodal, že tej doby však verí, že rovnaké fyzikálne zákony platia ako v Nemecku, tak aj v Kalifornii.

Tesla v tomto smere tiež informovala, že plne naložený ťahač Semi nedávno absolvoval 800 km dlhú trasu z Bay Area do San Diega, pričom začínala s batériou nabitou na 97 % a po absolvovaní 800 km jej zostali ešte 4 %. Tesla taktiež zopakovala, že spotreba vozidla je menej ako 125 kWh na 100 km. Vďaka tomu má byť možné dosiahnuť ročnú úsporu na palive až 70 000 $ (cca 66 000 €).

Pohonný systém

Napriek vynikajúcej efektivite, Tesla Semi nie je žiadnou brzdou premávky. O tom svedčí aj na tento druh vozidla výnimočné zrýchlenie –  z 0 na 60 mph (97 km/h) za 20 s (pri plnej záťaži). Za to model Semi vďačí pohonnému systému, ktorý je podľa Tesly 3-krát výkonnejší ako v prípade dieselových ťahačov, informoval web Teslarati. Presný údaj o výkone však Tesla neprezradila.

Pohonná jednotka sa skladá z trojice motorov a ide v podstate o systém Plaid, ktorý nájdeme v najvýkonnejších osobných elektromobiloch od Tesly (Model S a X Plaid). Systém však funguje na 1 000-V elektrickej architektúre.

Tesla Semi podľa Elona Muska jazdí prevažne na jediný elektromotor, ktorý je vyladený na čo najväčšiu efektivitu, dopĺňa The Driven. Ďalšie 2 elektromotory pomáhajú najmä pri akcelerácii, kedy poskytujú dodatočný krútiaci moment. Zaujímavosťou je, že hlavný elektromotor má mať podobnú veľkosť ako lopta. Musk tiež zdôraznil, že regeneratívne brzdenie či skvelá trakčná kontrola prinášajú novú úroveň bezpečnosti z hľadiska ovládania vozidla.

A k bezpečnosti môžu tiež prispieť spomínané akceleračné schopnosti. Napr. pri výjazdoch vozidla z križovatky, či pri predbiehaní pomalších, najmä nákladných vozidiel. Musk hovorí, že aj keď Tesla Semi vyzerá ako beštia jazdí ako Model 3, pričom jazda je zábavná.  A dodal, že keď nemá náklad, pripomína „slona, ktorý sa pohybuje ako gepard“.

Nabíjanie

Čo sa týka nabíjania, elektrický ťahač Semi podporuje maximálny nabíjací výkon 1 000 kW. Nabíjací systém používa podľa Tesly chladiaci systém novej generácie, čo umožňuje použitie „malého“ kábla a nie „gigantického slonieho chobota“. Tesla aktuálne neprezradila rýchlosť nabíjania, na svojej aktualizovanej webovej stránke však uvádza, že na 70 % sa nabije za 30 min. A ako už vieme, Tesla vybuduje pre svoju novinku vlastnú nabíjaciu sieť „Megacharger„.

Stále sme sa ale nedozvedeli kapacitu batérie, presnejší termín spustenia masovej výroby či finálnu cenu sériového modelu Tesla Semi. V roku 2017 Tesla avizovala cenu 150 000 $ (verzia s dojazdom 480 km), resp. 180 000 $ (verzia s dojazdom 800 km), a to zrejme bez DPH. A ešte relatívne nedávno sme mohli v rámci európskych podstránok Tesly nájsť údaje 130 000 €, resp. 150 000 € (to však bolo pred prudkým poklesom hodnoty eura voči USD).

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Batérie vs. vodík: Vyjadrenia výrobcov nákladných áut Daimler Truck a Traton (VW Group)
Elektrický ťahač má ušetriť až 200 000 $ počas svojej životnosti
Nový nabíjací štandard MCS prinesie výkon 3 750 kW nielen pre nákladné elektromobily

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Hmmmm, Elon nevedel, ze 800km dojazd je nemozny, tak to urobil… 🙂 a mudrlantom padla sanka 😉 ako mimochodom vo vsetkom, coho sa chyti

    • Pozor! Aj dnes je možný dojazd viac ako 1.000 km! Otázka je za akú cenu! Kamión, ktorý povezie ako celý náklad len jednu superveľkú batériu bude mať fantastický dojazd aj viac tisíc km, bude stáť „milion“, a pritom nebude nikomu na nič! 🙂 Väčší dojazd je teda vždy možný, ale za vyššiu cenu ťahača a menšiu nosnosť nákladu. Tu ide o strategické rozhodnutie, a nie urobiť niečo, čo bolo doteraz nemožné ….

        • Áno dojazd 800 km pri plnej záťaži a celkovej hmotnosti 37 ton. Ale hodnota „plná záťaž“ je tu menšia o väčšiu hmotnosť batérie pre dojazd 800 km oproti hmotnosti batérie pre dojazd 400 alebo 600 km, a to budú okrem vyššej ceny, tiež nejaké „tony“ !!! Tieto parametre u kamiónu sú skôr obchodná stratégia, ako technický problém.

  2. Btw v nemecku neplatia rovnake fyzikalne zakony ani rovnake obchodne zakony. Resp.tie fyzicke su ohybane „obchodnymi“ = hlavne korupčnými zákonmi.

Pridajte komentár