Tesla Robotaxi by sa mohlo začať testovať v Číne

10

Z Číny prichádzajú správy, že Tesla by mohla v tejto krajine začať testovať robotaxi, čiže elektrické „taxíky“ bez vodiča poskytujúce služby na spôsob Uberu. Tamojšia vláda má tieto snahy údajne vítať. Prečo by to mohlo byť dôležité?

Robotaxi mnohí považujú za budúcnosť individuálnej mobility, ktoré spôsobí revolúciu v automobilovom priemysle či v rámci osobného vlastníctva áut. V hre sú pritom obrovské peniaze pre prevádzkovateľov robotaxi služieb a na svoje si majú prísť aj individuálni majitelia vozidiel s autonómnym riadením.

Z čínskych médií aktuálne prichádzajú správy, že Tesla by mohla spustiť testovanie robotaxi v Číne. Napr. portál China Daily s odvolaním sa na „osoby blízke tejto záležitosti“ uvádza, že Elon Musk počas svojej nedávnej návštevy Číny nepožiadal tamojšiu vládu len o povolenie pre používanie funkcie Full Self-Driving (FSD), ale mal tiež navrhnúť zavedenie tejto funkcie v rámci taxi služieb.

Predstavitelia čínskej vlády mali pritom Muskovi povedať, že vítajú snahy spoločnosti Tesla ohľadom testovania robotaxi v krajine a dúfajú, že Tesla pôjde v tejto oblasti dobrým príkladom. Tamojšie úrady napriek tomu ešte stále neschválili používanie funkcie FSD, píše China Daily.

Prečo má byť robotaxi veľmi dôležité?

Samotný Elon Musk považuje autonómne autá a robotaxi za natoľko dôležité, že podľa neho spoločnosť Tesla nemá takmer žiadnu hodnotu, ak sa jej nepodarí vyvinúť plne autonómne autá, ktoré budú schopné jazdiť v službách robotaxi.

Tesla okrem systému autonómneho riadenia vyvíja futuristický elektromobil určený špeciálne pre robotaxi (na titulnom obrázku je zobrazený koncept, ktorý bol zverejnený v najnovšej biografii o Elonovi Muskovi), ako aj ekosystém a aplikáciu pre prevádzkovanie tejto mobilitnej taxi služby bez vodiča.

Elon Musk nedávno avizoval, že Tesla predstaví robotaxi 8. augusta. Tesla tiež nedávno ponúkla náhľad na aplikáciu pre službu „ride-hailing“, čiže privolania vozidla prostredníctvom mobilnej aplikácie. Tá by pritom neskôr mala slúžiť pre robotaxi.

tesla ride hailing app

Zdroj: Tesla

Revolučný potenciál

Známy technologický výskumník a futurista Tony Seba predpovedá, že spojenie elektromobilov a autonómneho riadenia umožní bezkonkurenčne nákladovo efektívne služby robotaxi a prispeje k 75-% prepadu predaja áut. Známa investorka Cathie Wood, ktorá šéfuje investičnej správcovskej spoločnosti Ark Invest, zas v robotaxi vidí obrovský multi-biliónový biznis.

Nuž, sme veľmi zvedaví, ako a akým tempom sa bude dariť aspoň čiastočne napĺňať tieto či podobné plány a vízie. Aktuálne sa zdá, že zainteresovaní hráči majú pred sebou ešte veľa práce, pričom budú musieť presvedčiť nielen úradné autority, ale aj spotrebiteľov. Každopádne začať to nejako musí a spustenie testovacej prevádzky robotaxi spoločnosťou Tesla v Číne, kde už podobné projekty bežia, by mohlo byť jedným z dôležitých krokov.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elon Musk: „Elektromobil Tesla môže zarobiť majiteľovi v rámci Robotaxi až 30 000 $ ročne“
Tesla mení a urýchľuje stratégiu ohľadom lacnejších elektromobilov
Dobrá správa pre Teslu? Nemci chcú povoliť aj služby typu Robotaxi
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Myslím si, že sa bude robotaxi presadzovať pomalšie, ako si to predstavuje Elon a spol.

    P.S. No a teraz to už viete všetci! 🙂

  2. Teslu a FSD skumaju pravnici v US kvoli zavadzaniu zakaznikov, ziadne full self driving sa totiz roky nekonalo a nekona napriek tomu ze sa to tak vola. FSD je vlastne uroven autonomie 2 co je uplne ze strasne daleko od autonomie.
    Spravy z Ciny su take ze vsetko je udajne a velmi vlazne vyjadrenia, takze absolutne neverim ze v krajine kde FSD nema odjazdene ani kilometer sa rovno bude skusat robotaxi, zasa len elonove mokre sny a prisluby s niekolkorocnym oneskorenim splnenia.

      • Napísal RASTO niečo, čo nie je pravda?! Tak mu to v prvom rade vecne vytkni alebo vyvráť! To by bola od teba férova poznámka !!! ……..

    • Čo sa týka súčasnosti, tak máš pravdu. Ale ako vyzerali začiatky akéhokoľvek technologického pokroku? Tiež to malo svoje zádrhely. Má to svoje zádrhely a vyžaduje to obrovské investície a niekoľkoročné ladenie, ale keď sa to Elonovi podarí, tak bude mať ďalší multimiliardový biznis. Pár rokov hore-dole, na robotaxi si Elon vycvičí AI, ktorú potom bude môcť prenajímať ostatným spoločnostiam, ktoré už Teslu v živote nedobehnú. Buď to prinesie Tesla, alebo nejaká čínska automobilka, asi nikto iný do toho neinvestuje toľko úsilia správnym smerom.

      • Problem ale je, ze Tesla nie je sama na trhu a napriek tomu za sa snazia prezentovat ako najlepsi, tak su uz riesenia autonomie urovne 3 a 4. Ako priklad Waymo alebo som videl Hyundai Ioniq 5 vtipnu reklamu, kde dostane samoriadiace auto vodicak. V com je Tesla vynimocna, tak je to, ze chce integrovat tu autonomiu za co najmenej penazi a v kazdom svojom aute, teda ziadne radary, lidary, co je krasna myslienka, ALE este ani nezacali rokovat s uradmi, ktore povoluju autonomne riadenie, cize nebol by som si isty ze to s takou vybavou senzorov a kamier prejde.

        • Článok je práve o tom, že rokujú s úradmi v Číne. Viem si predstaviť, že vybaviť zber údajov z kamier a ich spracovanie na učenie AI bude oveľa ťažšie vybaviť v USA alebo EÚ -> preto Čína. V Číne si natrénujú AI, potom prídu s hotovým produktom v USA a EÚ. V Číne takisto nebudú riešiť každý zádrhel a haváriu samojazdiaceho vozidla.

  3. Čína si nechá odhalit vše co se týká pokročilých technologií. A velmi ráda.

    Co kdyby to vypadalo nadějně? Tak alespoň zkrátí dobu pro kopírování… na tom celý čínský technologický zázrak vyrostl. Naše chamtivost tam dala vše a teď si čteme překvapené komentáře k čínským novinkám. Z autoprůmyslu obzlváště.

  4. Ano, Elonovi vsetko nakoniec trva o dost dlhsie nez prezentuje, no keby nebolo vidiet velke vysledky, asi by tomu nikto neveril. Nakoniec sa k nim vzdy prepracuje, skor ci neskor. Co na tom?
    Narozdiel od zbytku firiem, ktorych jediny meter je, rychlo zbohatnut a to najlepsie bez vyvoja, pretoze ten je zrejme drahy, ale hlavne, uz ziadneho zabyvaneho topmanagera nezaujima. Cinanci su sice, aki su, ale okrem toho smeruju stale vpred..i ked aktualne s velkou podporou svojej bohatej vlady. EU i USA ma rovnake moznosti, no vlady maju ine priority. Bohuzial. Ta SK aktualne, objimat sa s Putinom a celym ruskom, ktore malo starocia iba reci o rozvoji a progrese.

Pridajte komentár