Tesla Robotaxi by sa v čase pandémie koronavírusu hodila. Funkčná by mohla byť ešte tento rok

5

Elon Musk aktuálne uviedol, že sfunkčnenie robotizovanej taxi služby („Robotaxi„) spoločnosti Tesla do konca tohto roka, vidí stále reálne. Jej spustenie by sa pritom v časoch pandémie nového koronavírusu určite hodilo. Okrem technológie však bude záležať aj od regulačných úradov a legislatívy v jednotlivých krajinách.

Služba Robotaxi (budúca súčasť chystanej „Tesla Network„) bude akýmsi robotizovaným/autonómnym a bezemisným upgradom mobilitných služieb typu Uber, ktorá umožní zarábať aj majiteľom elektromobilov Tesla. A to vraj až 30 000 $ ročne.

Minulý rok Elon Musk v rámci „Tesla Autonomy Day“ vyjadril presvedčenie, že vývoj plne autonómneho riadenia v rámci systému Tesla Autopilot bude dokončený do konca roka 2019. Do 2. štvrťroka 2020 má byť pritom dostupná verzia, ktorá nevyžaduje žiadnu účasť vodiča na riadení, čiže ani jeho pozornosť.

A to je elementárny predpoklad pre zavedenie služby Robotaxi do praxe. Na základe nedávnych záznamov sa zdá, že Tesly so „skúšobným“ softvérom už vedia autonómne prechádzať aj križovatkami so semaformi. To je určite dobré znamenie, aj keď v praxi zatiaľ nič nerieši.

Všetky nové elektromobily Tesla sú už vybavené hardvérom, ktorý umožní plne autonómnu jazdu a fungovanie v rámci siete Tesla Network, a teda aj Robotaxi. Hardvér tak už len čaká na potrebné softvérové aktualizácie na diaľku.

Milión potenciálnych taxíkov bez vodiča

Tesla predpokladá, že tento rok dosiahne jej flotila 1 000 000 vozidiel, čo nie je nereálne, keďže minulý mesiac vyrobila svoj miliónty elektromobil, pričom drvivá väčšina z nich by mala byť funkčná a jazdiť. To potenciálne znamená milión vozidiel na zdieľanie.

No a v čase, kedy sú bežné taxi služby zakázané z dôvodu obáv šírenia nového koronavírusu, by sa Robotaxi zrejme hodilo. Určite by však bol obmedzený počet prevážaných osôb, a to na jednu, pokiaľ by nešlo o osoby, ktoré preukázateľne pochádzajú z jednej domácnosti. Aj keď by to znížilo efektivitu takejto dopravy, z  „epidemiologického“ hľadiska by zrejme išlo o bezpečnejší spôsob dopravy ako v prípade MHD.

Napriek všetkému však môže Tesla Robotaxi stále znieť ako hudba budúcnosti. Obzvlášť, keď doteraz oznámené termíny súvisiace so systémom Autopilot sa ukázali ako „optimistické“. A takým môže byť aj aktuálne vyhlásenie Elona Muska ohľadom Robotaxi: „Funkčnosť v rámci tohto roku vyzerá stále dobre.“ Dodáva pritom, že „veľkou neznámou sú regulačné chválenia.“

Ale ktovie, možno Tesla opäť prekvapí, tak ako v prípade uvedenia Tesly Model Y na trh. Každopádne budeme veriť, že aj keby sa naplnili aktuálne slová Elona Muska o funkčnej službe Robotaxi, ktorú by zároveň schválili regulačné úrady aspoň niektorých krajín, dovtedy už nebude takáto služba potrebná len kvôli pretrvávajúcej pandémii nového koronavírusu.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobil Tesla môže zarobiť majiteľovi v rámci Robotaxi až 30 000 $ ročne
Tesla Model 3 jazdí aj po „totálke“. Zrejme aj vďaka príprave na Robotaxi
Plne autonómne Tesly by mali stáť podľa Muska 100 až 200 tisíc $

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Nevidím to reálně – bohužel. Sice jsou spousty majitelů Tesel, kteří potvrzují, že jezdí 80-90% jízd na „autopilot“, ale to jsou samozřejmě hlavně dálnice a přehledné úseky. Problém však je, že právě těch 10-20% nejtěžších úseků bude také nejtěžší dořešit. A co si budeme povídat, taxi je hlavně o jízdách ve městě. Já to beru tak, že je v podstatě „velmi dobré“, že automobil umí jet v lehčích, ale dlouhých úsecích samo a zbytek si klidně dojedu sám.

  2. Držim Elonovi palce. Tento chlapík má gule na to, aby sa pustil do vecí, na ktoré si mnohé oveľa väčšie spoločnosti netrúfajú, alebo len nemajú záujem priniesť výrazný pokrok ľudstvu. Elon nekecá a pustí sa do práce. Nebojí sa ťažkých výziev a možných nezdarov. Preto má môj obdiv.

  3. Prakticky vždy tlieskam Tesle. Super! Ale s jednou výnimkou. A tou je plne autonómne riadenie, ROBOTAXI, autá bez volantu a tak.
    Súhlasím s názorom TOM256 vo všetkom.
    Adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdných pruhoch a podobne je super pomoc.
    Ale neverím, že je možné naprogramovať do systému všetko. Všetky štandardné situácie určite áno, ale všetky situácie určite nie.
    Ako bude systém reagovať na loptu na ceste? Bude predpokladať, že sa za ňou rozbehne malé dieťa?
    Keby to bolo také jednoduché, už dávno by jazdili vlaky bez rušňovodičov, lietadlá bez pilotov, lode bez kapitánov. Majú na to výborné predpoklady – vlaky jazdia po koľajniciach, lode a lietadlá sa dajú navádzať satelitmi.
    Ale držím Tesle palce. Možno to naozaj pôjde. Alebo?

    • Zdravím, JD, všetko je možné naprogramovať a aby sa predpokladalo dieťa po lopte, je extrémne jednoduché programovanie. No pripomínam, že pre mnohých vodičov, to vôbec nie je evidentné, a ani iné situácie, ďaleko triviálnejsie, ako odhad vzdialeností, alebo rýchlosť do zákrut nie sú výsadou mnohých vodičov.
      Takže si myslím, že autopilot by už dnes, respektíve o par mesiacov dokázal ušetriť omnoho viac životov, ako naše ľudské (chybové) šoférovanie.
      No legislatívne to je omnoho komplikovanejšie.. Lebo, keď niekto spôsobí vážnu nehodu, maximálne ide do basy. Ale koho zavrieť do basy v prípade autopilota?

      I keď je úplne jasné (a verím, že tuna väčšine), že tých vážnych nehôd by bolo odo dňa povinného zavedenia autopilota v niektorých úsekoch násobne menej.

  4. Preco by mal byt autopilot neomylny? Staci ak budu mat mensie % nehod ako ludia, tak sme vyhrali. Aky je rozdiel ci danu situaciu hoci s tym deckom beziacim za loptou nezvladne software autopilota, alebo nepozornost, neschopnost, unava ci dokonca opitost sofera? Osobne viac verim tomu dobre naprogramovanemu autopilotovi s kopu kamier a senzorov, ako ludom, podla toho ako ich vidim zmatkovat na cestach. A to este niesu v krtickych situaciach.
    Ak budu naroky na soft, take ako na cloveka tak nevidim preco by autopilot nemal spravit vodicak.
    Nech spravia testovaciu „vodicakovu“ trat s roznymi nastrahami, ktoru prejde 10 reprezentativnych (rozny vek, pohlavie, najazd km) soferov a ak ju autopilot zvladne aspon tak ako ti vsetci 10 ludia, nech ide do ulic. Viac skody urcite nenarobi ako tych 10 ludskych soferov (v pomere km).

Pridajte komentár