Borenie mýtov: Tesla Roadster 1 nie je elektrickou verziou Lotusu Elise

0

Prvým elektromobilom značky Tesla bol malý športový model Tesla Roadster „1“, ktorý vznikol aj vďaka spolupráci s britskou automobilkou Lotus. Ešte dnes sa preto niektorí domnievajú, že ide o elektrickú verziu modelu Lotus Elise, s ktorým zdieľa Roadster niektoré komponenty. Tesla pritom už pred 12 rokmi vydala správu, v ktorej uvádza veci na pravú mieru. A nebude na škodu si ju pripomenúť.

Tesla uvádza, že obe spomínané vozidlá zdieľajú 7 % dielov. V prípade hodnoty dielov je tento podiel ešte menší. V tejto súvislosti dodalda, že napríklad vozidlá značky Lamborghini obsahujú viac ako 10 % komponentov od Audi. To malo pritom platiť v roku 2008.

Zdôrazňuje, že medzi hlavné rozdiely modelov Roadster a Elise patria: úplne iný pohonný systém, panely karosérie, hliníková vaňa, zadný pomocný rám, brzdy, HVAC (vykurovanie, ventilácia a klimatizácia) a zadné odpruženie.

Elise zaujal Teslu inováciami

Zo správy Tesly vyplýva, že spoluprácu s automobilkou Lotus nadviazala najmä kvôli jej inovatívnym riešeniam, ktoré sa prvýkrát objavili v modeli Elise. Vyzdvihla pritom lepené hliníkové výlisky v podvozkovej časti. Dodala, že v tomto smere prijala podobný prístup.

Kalifornská spoločnosť tiež upozornila na fakt, že takéto riešenie použili následne aj iné automobilky, vrátane Jaguaru a Aston Martin, pričom nevie o tom, že v tomto smere nadviazali spoluprácu s Lotusom, tak ako to urobila ona.

Hliníkový podvozok Tesly Roadster 1 sa pritom líši od podvozka modelu Elise, a to aj z dôvodu, že musel byť prispôsobený vyššej záťaži, ktorú priniesla batéria. Roadster má teda pevnejší a tuhší podvozok. Tento podvozok bol vyrábaný špeciálne pre Teslu a „nezačínal svoj život ako podvozok pre Elise“.

Kvôli batérii, motoru a prevodovke musela Tesla navrhnúť aj zadný pomocný rám. To ovplyvnilo trojuholníkové ramená, odpruženie či rázvor kolies, ktorý je v prípade Tesly Roadster dlhší cca o 5 cm v porovnaní s britských športiakom. Roadster má tiež na rozdiel od Elisu panely karosérie vyrobené z uhlíkových vlákien.

Čo sa týka spoločných komponentov, Tesla uvádza, že Roadster si od modelu Elise prepožičal spätné zrkadlá, čelné sklo a prístrojovú dosku, vrátane volantu. A to aby ušetrila náklady na ich vývoj a certifikáciu.

Zdroj: Tesla

SÚVISIACE ČLÁNKY:
16 zaujímavostí z cesty Tesly Roadster vesmírom. Hrozí jej zrážka so Zemou?
Lotus predstavil „najvýkonnejšie sériové auto sveta“. Je to elektromobil
Najšialenejšie mýty o elektromobiloch. „Nemožno v nich jazdiť za dažďa…“

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár