Ako rýchla by mohla byť Tesla Roadster 2 s raketovými motormi od SpaceX?

0

Už základná verzia pripravovaného elektromobilu Tesla Roadster 2 ponúkne extrémne parametre. Elon Musk však potvrdil, že k dispozícii bude aj balík výbavy od SpaceX, ktorý bude obsahovať aj 10 raketových mini-motorov. Kde by mohli posunúť už aj tak šialené zrýchlenie Roadstera 2. generácie?

Informácie okolo Tesly Roadster 2 začínajú čoraz viac naberať charakter sci-fi, čo však nie je v prípade vecí súvisiacich s podnikaním Elona Muska ničím výnimočným. Všetko to začalo predstavením plne funkčného, šialene rýchleho prototypu v novembri 2017 s nasledujúcimi špecifikáciami:

  • Pohon: plne elektrický, obe nápravy (AWD – 4×4), 3 elektromotory
  • Krútiaci moment: 10 000 Nm
  • Maximálna rýchlosť: viac ako 400 km/h
  • Zrýchlenie (0 – 100 km/h): 2,1 s; 1,9/1,87 s (0 – 60 mph)
  • Zrýchlenie (0 – 160 km/h): 4,2 s
  • Zrýchlenie (0 – 400 m): 8,9 s
  • Kapacita batérie: 200 kWh
  • Dojazd: 1 000 km (EPA)

Elon Musk zakrátko dodal, že dostupná bude aj výkonnejšia verzia, ktorá bude obsahovať „vesmírny“ balík výbavy s názvom “SpaceX option package”. Jeho súčasťou má byť aj 10 raketových motorov. Podľa Muska pôjde o malé raketové motory, ktoré budú bezproblémovo usporiadané „okolo“ auta. Postarať sa pritom majú o lepšie zrýchlenie, brzdenie, zatáčanie a vyššiu maximálnu rýchlosť. Dodal, že možno dokonca umožnia Roadsteru vzlietnuť, ak to bude bezpečné, čo potvrdil aj neskôr.

Elon v tejto súvislosti tiež povedal, že by mohli byť použité adaptabilné motory na studený plyn, ktoré používa v rámci 2. stupňa raketa Falcon 9. Tie budú doplnené o elektrické čerpadlo na dopĺňanie vzduchu do špeciálnej kompozitnej tlakovej nádoby COPV. Vďaka tomu bude mať elektromobil permanentne dostupný maximálny výkon pohonnej jednotky.

Možný prínos z hľadiska zrýchlenia

Strojnému inžinierovi Georgeovi Bowerovi, so skúsenosťami v oblasti modelovania výkonu a analýzy údajov súvisiacich s pohonnými jednotkami s plynovými turbínami, však táto téma nedala spať. A tak sa rozhodol, že vypočíta možný prínos raketových motorov z hľadiska akcelerácie vozidla.

Pre samotný výpočet, ktorý je uvedený v jeho článku na portáli Insideevs, použil ako možné palivo raketových motorov dusík. Dospel pritom k záveru, že raketové motory by mohli prispieť k zlepšeniu zrýchlenia (0 – 60 mph, resp. 97 km/h) Tesly Roadster 2 z 1,87 s na 1,56 s, resp. zo 4,16 s na 3,31 s pri akcelerácii z 0 na 160 km/h.

Stojí to za to?

George Bower si tiež kladie otázku, či to stojí za to… Jeho odpoveďou pritom je, že raketové motory sú prínosom z hľadiska trakcie vozidla. A to preto, že pri vysokom výkone bežnej pohonnej sú z hľadiska trakcie veľmi limitujúce pneumatiky vozidla. Raketové motory by tak mali posunúť možnosti Tesly Roadster 2 za tieto limity, čo sa má pozitívne prejaviť nielen pri akcelerácii, ale aj pri rýchlom prejazde zákrut a počas brzdenia.

Zdroj titulnej fotografie: Tesla

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Monopost F1 vs. Tesla Roadster 2, plus fotografia kufra
Tesla Roadster 2 bude mať vyšší dojazd ako sľubovaných 1 000 km
Tesla Roadster 2 vyrážala pasažierom počas akcelerácie dych | Oficiálny zostrih

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár