Aj keď zatiaľ nie je veľa vyslúžilých batérií elektromobilov, ktoré poslúžia „už len“ na recykláciu materiálov, Tesla sa poctivo pripravuje na to, keď sa tak stane, vyplýva z jej správy „Impact report 2020“.
Recyklácia batérií je dôležitou súčasťou životného cyklu elektrických vozidiel, ktorá môže značne znížiť celkovú uhlíkovú stopu v rámci životného cyklu vozidla. Preto ju berú výrobcovia elektromobilov naozaj vážne. A má to aj ekonomický aspekt.
Tesla pri recyklácii batérií svojich elektromobilov spolupracovala s tretími stranami, zrejme najmä kvôli tomu, že batérií na recykláciu je zatiaľ málo a recyklácia vo vlastnej réžií by bola neefektívna. Pracuje však na vlastnom systéme, ktorý má byť podľa jej slov jedinečný.
Tesla vo svojej aktuálnej správe „Impact report 2020“ potvrdila, že v rámci prvej fázy nasadila v Gigafactory Nevada vlastné zariadenie na recykláciu batériových článkov a odpadu z výroby, a to v 4. kvartáli minulého roka, upozorňuje portál Electrek. Kalifornská spoločnosť pritom prezradila viac informácií ohľadom svojich recyklačných zámerov.
Na ceste k uzatvoreniu materiálovej slučky
Recyklácia batérií vo vlastných výrobných závodoch je podľa Tesly ďalším krokom na ceste k uzatvoreniu slučky pre generovanie materiálov. Toto riešenie má tiež naštartovať vlastné inovácie v oblasti recyklácie, nakoľko Tesla bude mať poznatky z priebehu procesov recyklácie priamo z prvej ruky. A umožní to aj súvisiaci výskum, vývoj a procesné testovanie.
Tesla taktiež uvádza, že z vyslúžilých batérií s kapacitou 1 000 kWh dokáže získať kovové materiály, z ktorých dokáže vyrobiť batérie s kapacitou 921 kWh, čo znamená 92,1-percentné zhodnotenie. A v prípade vlastných batériových článkov (4680) má byť recyklačný proces ešte lepší, nakoľko bude integrovaný v rámci každého výrobného závodu, pričom bude prispôsobený miestnym špecifikám.
Tesla pritom očakáva nielen environmentálny, ale aj ekonomický prínos. Uvádza totiž, že náklady na veľkoobjemovú recykláciu batériových materiálov budú oveľa nižšie ako v prípade nákupu týchto surovín.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Pomôžu s recykláciou batérií elektromobilov aj baktérie?
Spoluzakladateľ Tesly hovorí o „nekonečnej“ recyklovateľnosti batériových materiálov
Recyklovaný batériový materiál má zlepšiť vlastnosti nových batérií
6 komentárov
Toz uvidime:)) elektrika je buducnost 🙂
Áno, aj v Austrálii nasadila nový systém recyklácie, dokonca je energeticky sebestačný. Budú musieť ešte veľa ekoprditok predať aby zmazali túto uhlikovo-vseoxidacnu „vynulovali“. Ale to sa vlastne neráta, lebo to už nebol automobil.
Recyklácia materiálov – akýchkoľvek – má obrovský vplyv na životné prostredie a samozrejme na ekonomiku.
A je vcelku jedno, či ide o kovy, papier, sklo, textil alebo trebárs batérie.
Napríklad plasty – nie je problém spracovanie polyetylénu, polypropylénu atď. pomocou pyrolýzy a ďalších technológií.
Problém je v separácii. Ľudia na to väčšinou proste kašlú a tak odpady (alias suroviny) jednoducho končia na skládke alebo v spaľovni. Smutné.
Takže Tesla nastupuje správnu cestu. Konieckoncov ako každú, ktorú nastupuje…
…Ehm… neviem či to niekto riešil, ale pokiaľ viem, obyčajné batérie sa vôbec nerecyklujú…. a tiež tam sú suroviny, ktoré by možno stáli za to…
Ale čo? Jasné, že sa recyklujú.
Aj ja som recykloval, za jednu autobateriu som dostal 3,5 € v zberných surovinách. 2 roky zavádzal a v garáži, potom som naplánoval výlet okolo zberu a môj pocit že som ju len tak nevyhodil bol úžasný. Po dedinách chodí aj kožkár, ktorý výkupuje staré batérie. Tak že dá sa, len netreba na to kašľať.