Pandémia nového koronavírusu tvrdo zasiahla aj automobilový priemysel, vrátane spoločnosti Tesla, ktorá je okrem iného popredným výrobcom elektromobilov. Objavujú sa však náznaky, že napriek tomu by mohla dosiahnuť na súčasnú dobu naozaj výborné predajné výsledky. Ziskový 2. štvrťrok by tak nemusel byť pre Teslu úplnou utópiou.
V rámci tohto 2. štvrťroku bolo pre Teslu najväčšou ranou, že jej hlavná fremonstská továreň (USA), ktorá zásobuje elektromobilmi Tesla takmer „celý svet“, musela byť uzatvorená od konca marca do zhruba polovice mája. Ďalším problémom sú finančné dôsledky krízy, kvôli ktorým mnohí záujemcovia určite prehodnotili kúpu vozidiel kalifornskej značky.
Počiatočná skepsa
Zdalo sa teda, že tento kvartál bude pre Teslu veľmi bolestivý, pričom prvé odhady hovorili, že v ňom Tesla predá, resp. dodá okolo 40 000 áut. Pre porovnanie, v predchádzajúcom štvrťroku, na ktorý už mala vplyv koronakríza (najmä v Číne), Tesla dodala 88 400 áut (napriek všetkému išlo o historicky najlepší vstup do nového roka) a štvrťrok predtým 112 000 áut (rekordný kvartál).
Neskôr sa však objavili odhady analytikov z Wall Street a automobilového priemyslu, ktoré hovorili o tom, že Tesla by mohla dodať v rámci tohto kvartálu 60 000 až 70 000 svojich elektromobilov, čo by podľa Tesmanian predstavovalo viac ako 25 % medziročný pokles. A aktuálne oficiálne aj neoficiálne čísla a odhady naznačujú, že Tesla by mohla v tomto smere prekvapiť ešte viac.
Veľmi zlý začiatok
Čínska továreň Tesly, ktorá mala byť začiatkom tohto štvrťroka jej jedinou „barličkou“, keďže išlo o jej jediný fungujúci výrobný závod, v apríli príliš nepomohla. Na tamojšom trhu sa totiž predalo len niečo cez 3 600 vozidiel. A to bolo pre mnohých veľkým rozčarovaním, nakoľko mesiac predtým Tesla v rámci Číny dodala vyše 10 000 elektromobilov.
Za výrazným prepadom však mohlo byť to, že Čína začala v tomto období zavádzať nové dotácie na elektrické vozidlá, pričom mnohí záujemcovia čakali, kým Tesla zníži cenu základné Modelu 3 SR+ „Made in China“, aby sa naň vzťahovali tieto dotácie.
Ďalší záujemcovia zas zrejme čakali na spustenie predaja novej „Made in China“ verzie Modelu 3 – Long Range RWD. No a to sa zrejme potvrdilo v máji, kedy sa podľa Čínskej asociácie osobných automobilov dodalo na tamojší trh vyše 11 000 Tesiel „Made in China“, o čom informovala agentúra Reuters.
Zasiahnutá Európa
Čo sa týka Európy, štatistiky ukázali extrémne nízky počet dodaných vozidiel, čo určite súvisí aj s tým, že továreň vo Fremonte bola zatvorené počas produkčného cyklu elektromobilov určených pre starý kontinent. Za prvé 2 mesiace tohto kvartálu sa pritom Európania dočkali len okolo 5 600 vozidiel.
Po rozbehnutí amerického závodu sa však Tesla snažila oživiť dopyt aj výrazným zlacnením niektorých modelov a spustením dodávok svojej novinky Model Y na kanadský trh. Predajom tiež mohla trošku pomôcť správa o tom, že Model S LR+ má po novom ako prvé auto v histórii testov EPA dojazd cez „magickú“ hranicu 400 míľ (644 km).
Zaujímavé „delivery“ novinky
A zdá sa, že dopyt po elektromobiloch Tesla mohol byť tento mesiac naozaj výrazne oživený. Electrek totiž uvádza, že podľa ich zdrojov sa v júni značne zvýšili predaje, pričom v rámci 2. kvartálu malo byť v Severnej Amerike dodaných okolo 50 000 áut, pričom ďalších 10 000 má byť preprave.
To však znie pravdupovediac dosť neuveriteľne, čo naznačuje aj odhad Troya z TroyTeslike, ktorý sa špecializuje na odhady dodávok elektromobilov Tesla a ktorého predpoklady sa podľa Tesmanian doteraz ukázali ako blízke realite. Avšak aj keď jeho odhady nie sú v rámci Severnej Ameriky také optimistické (necelých 35 000), uvádzané celkové čísla ohľadom globálnych dodávok (85 000 ks) by sme mohli určite považovať za obrovský úspech Tesly, ako aj elektromobility vo všeobecnosti. Veď celkové predaje áut klesli v tomto období drasticky.
Hi everybody. My Tesla delivery estimate for Q2 2020 is now 85,000 units.
The next update will be on 30 June unless the calculation changes dramatically before that. pic.twitter.com/D1EDjxohPu
— TroyTeslike (@TroyTeslike) June 19, 2020
Každopádne ide len o neoficiálne informácie a odhady, takže ich treba brať s rezervou. Na skutočné čísla si budeme musieť ešte počkať. Bude pritom zaujímavé sledovať aj celkové hospodárske výsledky Tesly, keďže ani vyšší ako analytikmi (Wall Street, automotive) odhadovaný predaj jej nemusí zabezpečiť ziskový kvartál.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Zníženie znečistenia ovzdušia vplyvom koronavírusu zachraňuje životy
Koronavírus mení pohľad ľudí na elektromobily, ukazuje prieskum
Elektrifikácia dopravy po koronakríze je pre SR príležitosťou | SEVA