Tesla zverejnila údaje o poklese kapacity batérií svojich elektromobilov

8

Spoločnosť Tesla nedávno vydala správu o svojom vplyve na životné prostredie. V nej okrem iného spomína aj životnosť batérií svojich elektromobilov, ako aj pokles ich kapacity v závislosti od najazdených kilometrov.

Tesla v správe uvádza, že jej batérie pre elektromobily boli navrhnuté tak, aby prežili vozidlo. Toto tvrdenie podporuje grafom, ktorý ukazuje degradáciu kapacity batérií modelov S a X v závislosti od najazdených kilometrov. Z neho pritom vyplýva, že pri nájazde okolo 200 000 míľ (cca 320 000 km) by si mala batéria udržať  niečo málo pod 90 % svojej pôvodnej kapacity.

tesla pokles kapacity baterii elektromobilov

Zdroj: Tesla

Taktiež uvádza, že podľa jej odhadov dochádza v USA k zošrotovaniu vozidiel po nájazde približne 320 000 km. V Európe to má byť cca po 209 000 km. Dôležité pritom je, že čím dlhšie vozidlo a jeho batéria vydržia v prevádzke, tým nižšia je ich uhlíková stopa na 1 km.

Tesla spomína aj sľúbenú batériu, ktorá má zvládnuť nájazd 1 600 000 km. Podľa jej slov je možné takúto batériu využiť vo vozidle 5 (USA), resp. 8-krát (Európa). Ďalšie zníženie uhlíkovej stopy batérií v rámci životného cyklu zabezpečí ich použitie v rámci tzv. „druhého života“. Ten väčšinou prežijú v stacionárnych úložiskách energie. A potom prichádza na rad recyklácia na materiálovej úrovni.

Nezávislé údaje o degradácii batérií Tesla

Ešte pred správou Tesly o svojom vplyve na životné prostredie sa objavili viaceré nezávislé analýzy poklesu kapacity batérií jej elektromobilov. Výsledky sú pritom dosť podobné.

Koncom minulého roka skupina amerických majiteľov Tesly Model S zhromaždila a vyhodnotila dáta z takmer 600 vozidiel, ktoré najazdili dokopy viac ako 37 mil. km. Z nich vyplynulo, že kapacita batérií sa po 7 rokoch drží priemerne na 93 % tej pôvodnej.

A minulý mesiac sa objavilo nové vyhodnotenie aktivít holandsko-belgického Tesla fóra, ktoré od roku 2014 zhromažďuje dáta o degradácii kapacity batérie Tesly Model S a neskôr aj Modelu X. Pred vyše 2 rokmi pracovalo fórum s údajmi z cca 350 vozidiel, takže dnes ich bude zrejme podstatne viac, čo naznačujú aj modré body z nasledujúcich grafov.

Podľa profesora z Technickej univerzity v Eindhovene, Maartena Steinbucha, ktorý je aj top manažérom viacerých technologických spoločností, údaje holandsko-belgického Tesla fóra ukazujú, že vozidlá z prieskumu majú priemerne 91-percentnú zostatkovú kapacitu batérie po 270 000 km.

Čo novšie modely?

Novšie modely Tesla, 3 a Y, sú vybavené modernejšími batériovými článkami. Keďže toho však nemajú za sebou toľko, dnes nevieme povedať, ako sú na tom v porovnaní s modelmi S a X. Jeden z Modelov 3 však už stihol najazdiť viac ako 160 000 km, pričom pri 160 000 km zaznamenal majiteľ degradáciu kapacity batérie max. o 2,6 %. Iný majiteľ zas uviedol, že po 80 000 km postrehol 2-percentný pokles. Batérie modelov S a X pritom najviac degradovali počas prvých 80 000 km, a to približne o 5 %

SÚVISIACE ČLÁNKY:
CATL spolupracujúci s Teslou má batérie so životnosťou 2 milióny kmi
Recyklovaný batériový materiál má zlepšiť vlastnosti nových batérií
Fakty o životnosti batérií elektromobilov na základe údajov zo 6 300 vozidiel

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. takze v europe dochadza k zosrotovaniu vozidiel po 200 000 km ?

    ti tam fetuju?

    na slovensku sice vacsina ojazdenych aut ma okolo 200 000, ale iba na tachometri, v reale 2x-3x stocene.

    zaver z toho je, ze bateria tesly ani nahodou NEVYDRZI celu zivotnost vozidla.

    • Na Slovensku možno, ale Slovensko je maličké, i keď v polsku, Maďarsku, Česku a Ukrajine to bude asi podobné s tým nájazdom starých áut ale keď k tomu pridáme Nemecko, Rakúsko, Francúzsko a Anglicko, priemer v EÚ to razantne zdvihne.. Takže som si viac než istý, že 209tis km je reálne číslo. Navyše netreba zabúdať na vysoký počet malých aut, ktoré sa kľudne vyhadzujú po nájazde 100tis km..
      Štatistiky vo fr, Taliansku, Španielsku atď.. Ukazujú, že percentuálne je takýchto áut ďaleko viac, ako nejakých prémiových sedanov alebo oktavii kombi 😉

  2. Vasky, ta dedukcia je ozaj na urovni vidim co chcem vidiet. Aj me sa zda ten najazd do srotu pre Europu malo. Ale. Ked sa pozries na graf, vidis ze auto aj po 200 000 milach si stale drzi kapacitu okolo 90%. A to uz je najazd pri ktorom ma auto uz aj realne blizko do srotu. Iste su auta ktora maju najazdenych aj 450 000km , ale uzivatel je vtedy zmiereny z istym diskonfortom ktore takto opotrebene auto prinasa a nemyslim ze 85% kapacita baterie u elektromobilu by bol ten hlavny problem. Navyse stale moze spravit to ze bateriu odpreda pre stacionarne pouzitie kde to 15% znizenie kapacity taky problem nie je a dostane za nu viac ako za dizlak s 450tis km. Kazdopadne uvidime co prinesie dalsi vyvoj.

Pridajte komentár