Tesla zrejme bude musieť zaplatiť pokutu za obmedzenie rýchlosti nabíjania niektorých svojich áut

4

V roku 2019 sa začali objavovať správy, že niektorým elektromobilom značky Tesla klesol po oficiálnej aktualizácii softvéru dojazd a zároveň došlo k spomaleniu ich nabíjania na nabíjačkách Supercharger. A v Nórsku to dospelo až do súdneho procesu.

Ako sme informovali pred takmer dvoma rokmi, najmä majitelia elektromobilov Tesla Model S/X P85D začali po aktualizáciách 2019.16.1 alebo 2019.16.2 pozorovať stratu dojazdu svojich vozidiel. A to je presný opak toho, na čo sú majitelia Tesiel po aktualizáciách zvyknutí, nakoľko tie bežne prinášajú vylepšenia a nové funkcie. V USA boli pritom zaznamenané prípady poklesu dojazdu o 19 až 46 km.

Majitelia niektorých elektromobilov navyše hlásili aj pokles rýchlosti nabíjania. Ten sa mal najviac prejavovať pri nabíjaní na rýchlonabíjacích staniciach Supercharger, keď SoC batérie presiahlo 70 %. Objavili sa pritom špekulácie z radov diskutujúcich, že problém sa týka batérií so staršou chémiou.

Čo na to Tesla?

Tesla na medializované problémy reagovala vyjadrením, že „malé“ zníženie dojazdu vplyvom spomínaných aktualizácií sa dotklo „len veľmi malého počtu majiteľov starších modelov S a X.“ A dodala, že dôvodom aktualizácie je ochrana batérie a životnosti. Taktiež uviedla, že pracuje na eliminácii negatívnych zmien.

A čo na to súd?

Situácia však napokon v Nórsku dospela do súdneho konania, pričom ako aktuálne Electrek na základe článku od Nettavisen informuje, súd rozhodol, že Tesla aktualizáciou softvéru obmedzila rýchlosť nabíjania (pokles dojazdu sa nespomína). Ak sa pritom Tesla voči rozsudku neodvolá, bude musieť 30 žalujúcim majiteľom vyplatiť odškodnenie vo výške cca 13 400 € (po prepočte).

A to by mohlo spustiť reťazovú reakciu ďalších súdnych sporov, keďže dotknutých majiteľov môže byť podstatne viac, pričom iniciatívni nemusia byť len samotní vlastníci, ale aj právnické firmy, ktoré v tom uvidia príležitosť. Okrem finančných strát to pre kalifornskú spoločnosť môže tiež znamenať nedobrú reklamu, pretože napr. mainstreamové médiá si na Tesle určite radi zgustnú.

Každopádne, z tohto zjavne nie najšťastnejšieho postupu pri riešení možného problému si môže Tesla zobrať ponaučenie do budúcnosti.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla chystá kamerový systém pre kontrolu výrobnej kvality a má zvolať 158 000 áut
Nové Tesly Model S a X sa dočkali aj významného zvýšenia rýchlosti nabíjania
Tesla zrejme vyriešila problémy s nabíjaním najlacnejšieho Modelu 3 „MIC“

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Právnici Tesly tiež budú musieť zapracovať na právach Tesly meniť parametre na už predaných vozidlách. Zvlášť, ak sa parametre zhoršia ….

  2. Ťažko povedať, či sa dá popri všetkom vylepšovaní iných vlastností updatami vyčítať tesle ochranu batérie = obmedzenie rýchlosti nabíjania.
    Ale uznávam, že ak medzi hlavnými dôvodmi výberu a kúpy tesly boli pre zákazníkov najmä kritériá rychlonabijania a dojazdu, tak môžu byť právom naštvaný, ak sa toto núteným uodatom zmenilo.
    I keď by bolo zaujímavé vedieť koľkí zákazníci si kúpili tieto tesly v dobe ešte pred prvotným navýšením do jazdu a rýchlosti nabíjania.
    Pretože ak si niekto kúpil model s/x v tej dobe s deklarovaným dojazdom napríklad 450km, ktorý bol najprv niektorými updatami zvýšený na 480km a nakoniec znova znížený na pôvodných 450km, podľa môjho názoru nemá, čo reklamovať.
    Respektíve, to by sme mali všetci reklamovať naše spalovaky, ktoré mali pri kúpe o 30% väčšie spotreby ako deklarované a navyše po rokoch, resp.najazdenych km, sa im táto spotreba zvýšila ešte o ďalších 20 % + olej.

    • Je rozdiel ci si auto opotrebujes alebo ti vyrobca umyslene zhorsi parametre. Vyrobca spalovaku nepride ti demontovat jeden valec z motora, alebo povedzme nevymontuje 3jku z prevodovky. 🙂
      Keby sa zhorsil dojazd degradaciou baterie, lebo som ju nesetrne nabijal, tak nic nepoviem. Ale ze jednoducho odoberu parametre, alebo funkcie pre ktore som si vybral prave toto auto aby sluzilo mojim potrebam to nastve ked sa mi paci take ake je, ake som ho kupil.

Pridajte komentár