Tesly z Tesloop najazdili už vyše 4 milióny km. Ako sa im darí?

1

Spoločnosť Tesloop prevádzkuje v rámci svojej služby „kyvadlovej dopravy“ na dlhšie vzdialenosti 11 elektromobilov Tesla. Jej modely S, X a 3 pritom najazdili dokopy už vyše 4 milióny kilometrov. Čo ich údržba a náklady?

Každá z Tesiel najazdí v rámci služieb Tesloop aktuálne okolo 27 000 km mesačne. Väčšina z nich má za sebou už cez 480 000 km, pričom niektoré sa blížia k 800 000 km. Počas ostatných 5 rokov pritom najazdili dokopy cez 4 mil. km. Zakladateľ spoločnosti Tesloop, Haydn Sonnad, pre Quartz povedal, že okrem jedného vozidla zničeného pri búračke, každé z ich áut stále slúži, resp. žiadne z nich nepodľahlo „starobe“.

152 000 $ na údržbu

Zabezpečenie ich funkčnosť však nebolo samozrejme zdarma. Prevádzkované elektromobily mali počas 5 rokov „zhltnúť“ 152 000 $ (cca 137 000 €), z čoho išla väčšina na údržbu – pneumatiky, stierače, brzdy a pod. Vyskytli sa však aj závažnejšie problémy, keď bolo potrebné vymeniť 6 batérií.

A to kvôli továrenským či inštalačným problémom, nie pre degradáciu ich kapacity. Výmeny však prebehli v rámci záruky. Jeden z elektromobilov, konkrétne Model X, však vykázal vyššiu mieru poklesu kapacity. Po 530 000 km totiž došlo k degradácii o 23 %, čo však určite nie je žiadna katastrofa. Obzvlášť, keď si uvedomíme, že Tesloop nabíja svoje autá v drvivej väčšine na Superchargeroch.

Podľa údajov od 419 majiteľov Tesiel si ich elektromobily udržali kapacitu nad 90 % (v priemere) aj po 250 000 km. Je pritom známe, že k najväčšej degradácii batérií dochádza skôr na začiatku, pričom so zvyšujúcim sa nájazdom klesá kapacita pomalšie.

V rámci flotily Tesloop sa tiež objavili pomerne typické problémy, a to s el. kľučkami Modelu S a pamäťovými flash čipmi. Taktiež sa vyskytli aj nejaké softvérové závady, pričom došlo napr. aj k „odpojeniu“ od batérie. Sonnad tvrdí, že problémy neboli ničom prekvapujúcim vzhľadom na to, že išlo o nové modely, ktoré sa používajú nadmerným spôsobom.

Čo sa týka nákladov na údržbu, tie mali dosiahnuť v prepočte 0,034 €/km, čo má byť porovnateľná suma s priemerom bežných vozidiel v tomto odvetví. Tesly však podľa Sonnada trávia menej času v garáži a majú podstatne vyšší „dôchodkový vek“, ako je „bežných 160 000 km“ v rámci automobilových flotíl.

ZÁŽITKOVÁ JAZDA NA TESLE AKO VIANOČNÝ DARČEK?

Odhaduje pritom, že Tesla Model 3 zvládne v ich službách viac ako 800 000 km a dosiahne oveľa nižšie celkové náklady na 1 km (0,10 – 0,14 €), ako je tomu u konvenčných sedanov (0,18 – 0,20 €).

Zdroj: Quartz via Evannex

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3 má za sebou 160 000 km a na batérii to skoro nepoznať
Servisné náklady a degradácia batérie Tesly Model X po 560 000 km
Tesla Model S po 724 000 km: Ako je na tom batéria a čo náklady na údržbu?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Jožo elektrikár, toto si príď prečítať 😉
    Super tieto dôkazy, namiesto sľubov o spalovakoch a ich virtuálnych papierových spotrebach!
    Verím, že takýchto pánov Sonnadov je už na svete viac, len sa tým nechvalia.. Zatiaľ..
    Snáď aj na Slovensku sa už nejaký nájde.. Minimálne taxikári by mohli porozmýšľať nad časom stráveným v servisoch aj cenách paliva

Pridajte komentár