Zdá sa, že rýchlosť nabíjania elektromobilov a výkon nabíjacích staníc by mohli byť jednou z oblastí, ktorú bude chcieť Tesla v nasledujúcej dobe opäť posunúť na vyššiu úroveň. A to kvôli svojim novým modelom či konkurencii.
V poslednej dobe sa začínajú objavovať informácie o elektromobiloch, ktoré majú podporovať nabíjanie vyšším výkonom a ktoré sa majú nabiť rýchlejšie ako súčasné elektromobily Tesla. Začalo to pritom Porsche Taycan s podporou 270 kW, ktoré má časom vzrásť na 350 kW.
O rovnakom výkone hovorí aj koncern Hyundai. A to v prípade chystaných elektromobilov značiek Hyundai, Kia a Genesis, ktoré začnú prichádzať na trh od budúceho roka. A včera informoval startup Lucid Motors, že ich model Air zvládne vyše 300 kW, pričom má byť najrýchlejšie sa nabíjajúcim elektromobilom na svete. Čo na to Tesla…?
Elon Musk ešte v roku 2016 na otázku ohľadom toho, či chystaný Supercharger V3 dorovná pripravované konkurenčné nabíjačky s výkonom 350 kW, odpovedal: „350 kW? Máte na mysli detské hračky?“
Musk a vtedajší technický riaditeľ Tesly JB Straubel sa však v roku 2018 vyjadrili, že nabíjacie stanice s výkonom 350 kW by boli vo vtedajšej a blízkej budúcnosti neefektívne. Straubel dodal, že by mohli navrhnúť nabíjačky výkonnejšie ako 300 až 400 kW, avšak nevidel na to dôvod. Podľa neho to musí byť o kompromise medzi rýchlosťou nabíjania, dojazdom a cenou batérií.
Elon Musk vtedy tiež povedal, že nie je možné nabíjať batériu jedného auta výkonom 350 kW, pretože sa tým poškodí. Na takýto výkon musí mať podľa neho batéria oveľa vyššiu kapacitu ako bolo bežné v roku 2018. Čas však napreduje a Tesla chystá elektromobily, ktoré budú disponovať podstatne väčšími batériami, ako je tomu dnes.
Veď v prípade pripravovaného veľkého a ťažkého modelu Tesla Cybertruck sľubuje dojazd až 800 km podľa pomerne realistického cyklu EPA. V prípade modelu Roadster 2 by to malo byť minimálne 1 000 km (EPA). Tento dojazd má zabezpečiť batéria s kapacitou 200 kWh, čo je dvojnásobok toho, čo ponúkajú batérie súčasných vlajkových lodí Tesly. A takúto batériu by mohla mať aj top verzia Cybertrucku. Batérie s takouto kapacitou by sa teda za súčasných podmienok nabíjali zhruba 2-krát dlhšie.
Spustí „to“ Cybertruck?
Pri predstavení elektrického pickupu Tesla Cybertruck Musk podľa Teslarati uviedol, že ich novinka bude podporovať vyšší „nabíjací“ výkon ako 250 kW, ktorý podporujú súčasné modely od Tesly s výnimkou Modelu 3 LR+.
Takže už len kapacita batérií chystaných modelov by mala aspoň teoreticky umožniť nabíjanie podstatne vyššími „výkonmi“. A dá sa predpokladať, že Tesla neustále zdokonaľuje technológie v oblasti nabíjania, z čoho by mohli ťažiť súčasné modely Tesla, minimálne chystané nové verzie modelov S a X „Plaid„.
V ich prípade pritom Elon Musk potvrdil kapacitne väčšie batérie. Navyše sa špekuluje, že tieto modely by mohli byť vybavené batériou novej generácie, ktorej predstavenie sa očakáva 22. septembra v rámci „Tesla Battery Day.“
Samozrejme, podpora rýchlonabíjania je jedna vec a výkon nabíjacích staníc druhá. Tesla len pomerne nedávno začala vo väčšej miere zavádzať nabíjacie stanice 3. generácie „V3“, ktoré ponúkajú výkon 250 kW. Je pritom viac ako pravdepodobné, že ak budúce modely Tesla budú podporovať vyšší nabíjací výkon, tak sa Tesla nebude spoliehať na výkonnejšie nabíjačky tretích strán z nabíjacích sietí mimo Supercharger.
Očakávať by sme tak mohli buď nabíjacie stanice Supercharger „V4“, alebo zvýšenie výkonu nabíjačiek V3, čo nám príde vzhľadom na to, že ide o pomerne nové nabíjačky, ako pravdepodobnejšie a efektívnejšie riešenie. Je pritom možné, že pri ich navrhovaní Tesla už myslela na svoje budúce elektromobily s podstatne väčšími batériami, a tak možno len postačí softvérová aktualizácia, prípadne HW „rozšírenie“ nabíjačiek Supercharger V3.
Osobitná sieť pre Teslu Semi
Samostatnou kapitolou bude nabíjanie elektrického ťahača Tesla Semi, ktorý má vo vyššej verzii ponúknuť dojazd 800 km (EPA). Kvôli tomuto modelu Tesla vybuduje špeciálnu nabíjaciu sieť „Megacharger“, ktorej nabíjačky by mali ponúknuť výkon, v porovnaní s ktorým budú 350 kW nabíjačky naozaj pôsobiť ako „detské hračky“. A práve na to mohol Elon Musk narážať vo svojom vyjadrení z roku 2016.
Každopádne, skôr či neskôr sa určite dočkáme výkonnejších nabíjačiek Tesla aj pre osobné vozidlá. A ako už bolo spomenuté, záležať bude od batériových systémov pripravovaných modelov Tesla a možno aj konkurencie.
Netreba tiež zabúdať na to, že rýchlosť nabíjania nie je len o výkone nabíjačky a podpore maximálneho nabíjacieho výkonu na strane vozidla. Dôležité totiž je, ako dlho elektromobil dokáže využiť výkon, ktorý sa pohybuje okolo maximálnej úrovne či vysokých úrovní. Tesla by teda mohla zapracovať aj na tom.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Lucid Air má byť aj najrýchlejšie sa nabíjajúcim autom na svete
Chystá Tesla „novú generáciu“ modelov S a X? | „Tajný projekt Palladium“
Priame porovnanie rýchlosti nabíjania elektromobilov je možné. Vďaka „indexu nabíjania“