Ako sme už informovali, legenda automobilového priemyslu, Sandy Munro, aktuálne rozoberá čerstvú novinku Tesla Model Y vo verzii Performance, a to v rámci tzv. reverzného inžinierstva. Ešte predtým si posvietil na kvalitu spracovania karosérie, pričom zistil výrazné zlepšenie v porovnaní s Modelom 3 skorej výroby. Aktuálne však už išiel „hlbšie“.
Munra, ktorého firma sa už desaťročia špecializuje na zefektívňovanie výrobného dizajnu automobilov, na začiatok zaujali rozvody 12V systému s doteraz pre neho nevídaným robustným obalom. Pochválil tiež použitie drahšej a spoľahlivejšej káblovej AC prípojky.
Ďalším pozitívom je použitie bŕzd, ktoré sú podľa Munra väčšie a účinnejšie ako v prípade Modelu 3, z ktorého Tesla Model Y vychádza a s ktorým podľa slov Elona Muska zdieľa 75 % súčiastok. To by však nemalo byť až takým prekvapením, keďže Model Y je o niečo väčším a ťažším vozidlom. Malo by ísť pritom o brzdy Brembo, aj keď nesú logo značky Tesla.
Výrazne lepšia zadná časť
Veľké zlepšenie našiel Munro v rámci zadnej spodnej časti vozidla, pričom v prípade Modelu 3 uviedol, že tam našiel stovky častí, ktoré tam nemali byť. Táto časť Modelu Y totiž pozostáva z jedného celku. Ďalším významným pozitívom má byť zadná časť karosérie, ktorú tvorí „gigantický“ hliníkový odliatok.
Ten je zrejme výsledkom avizovanej produkčnej inovácie. Tesla si totiž dala patentovať odlievacie zariadenie, ktoré podľa Elona Muska dokáže zredukovať počet častí karosérie zo 70 na jednu.
Lepšia ochrana pri čelnej zrážke
Pravdepodobne najväčším konštrukčným prínosom, ktoré zatiaľ Munro odhalil, je predná nárazová štruktúra, pretože tá súvisí s bezpečnosťou vozidla a ochranou zdravia cestujúcich. Tesla Model 3 je podľa viacerých autorít, ktoré vykonávajú oficiálne bezpečnostné testy, jedným z najbezpečnejších automobilov na svete.
No a na základe zistení Sandyho Munra sa zdá, že sa s tým Tesla neuspokojila a minimálne v rámci prednej časti Modelu Y použila riešenia, ktoré by mali zabezpečiť ešte väčšiu ochranu posádky. Predná nárazová štruktúra Modelu Y sa pritom podľa Munra výrazne líši od toho, čo našiel v Modeli 3.
Tesla Model Y má obsahovať napríklad aj 3 mm hrubé železné zosilnenie, hrubšie predné plechy a ďalšie dôležité konštrukčné riešenia, ktoré dokážu rozptýliť energiu z čelného nárazu, a tým ochrániť posádku vozidla.
Aj keď Sandy Munro začal prenikať hlbšie do Modelu Y, stále sa nedostal k tomu najpodstatnejšiemu. Ešte predtým ako sa do neho „pustil“, totiž avizoval, že sa chce so svojím tímom zamerať hlavne na batériu, elektromotory, invertor/konvertor systém a káblové zväzky. Takže sa už čoskoro môžeme tešiť na ďalšie zaujímavé, resp. ešte zaujímavejšie informácie.
Zdroje: Munro Live/Youtube, Electrek, Cleantechnica
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Analýza kvality spracovania Tesly Model Y pred jej úplným rozobratím
Tesla Model Y vs. Tesla Model 3: Porovnanie, hlavné rozdiely
Tesla Model Y disponuje inžiniersky skvostným zariadením, uvádza Elon Musk
Jeden komentár
samozrejme, ze to ma vacsie a ucinnejsie brzdy, ved to ma verziu Performance.