Čerstvá novinka, elektrický crossover strednej triedy Tesla Model Y, vychádza zo sedanu Tesla Model 3. Podľa slov Elona Muska pritom obe vozidlá zdieľajú 75 % súčiastok. Model Y má byť akýmsi praktickejším „variantom“ Modelu 3, pričom sa líšia vo viacerých ohľadoch, čo dokazuje aj ich „papierové“ porovnanie.
Rozmery
- Tesly Model Y vs. Tesly Model 3 (rozmery): 4 751 x 1 921 x 1 624 mm vs. 4 694 x 1 849 x 1 443 mm (dĺžka x šírka x výška).
- Rázvor, svetlá výška: 2 890 mm, 167 mm vs. 2 875 mm, 140 mm.
- Šírka kolies: 24,1 / 26,7 cm (zadné kolesá vo verzii Performance) vs. 21,6 cm.
- Priestor pre nohy (predná / zadná časť): 1 063 mm / 1 029 mm vs. 1 085 mm / 894 mm.
Batožinový priestor
Zrejme najzásadnejším rozdielom medzi porovnávanými modelmi je veľkosť batožinového priestoru. Priame číselné porovnanie žiaľ nie je možné, nakoľko Tesla v prípade Modelu Y uvádza len maximálny objem po sklopení zadných sedadiel, a to 1926 l, vrátane predného „frunk-u“. Model 3 ponúka v základe 425 l (zadný kufor: 396 l).
Zadné sedadlá crossoveru Tesla Model Y sa sklápajú v pomere 40:20:40, v prípade sedanu Tesla Model 3 je to v pomere 60:40. Pri Modeli Y sa tak dá spraviť aj pomocou tlačidiel umiestnených na bočnej strane zadného kufra. Veko zadného kufra je v prípade novinky elektrické, na rozdiel od Modelu 3. Otvára a zatvára sa stlačením fyzického tlačidla (na kufri), cez centrálny dotykový displej, ako aj prostredníctvom mobilnej aplikácie.
V batožinovom priestore Modelu Y nájdeme tiež 2 zadné reproduktory z prémiového audiosystému. V prípade Modelu 3 ich nájdeme za opierkami zadných sedadiel.
3. rad sedadiel
V prípade crossoveru Tesla Model Y nemôžeme zabudnúť ani na možnosť objednania 3. radu sedadiel (dostupné neskôr), čo dokumentuje veľkorysejšiu priestorovú ponuku v porovnaní s Modelom 3. Za 7-miestnu verziu sa pritom dopláca 3 200 €.
Dojazd
- Tesla Model Y Long Range vs. Tesla Model 3 Long Range: 505 km (WLTP) vs. 560 km (WLTP)
- Tesla Model Y Performance vs. Tesla Model 3 Performance: 480 km (WLTP) vs. 530 km (WLTP)
- Tesla Model Y Standard Plus vs. Tesla Model 3 Standard Plus: – (WLTP) vs. 409 km (WLTP)
Pozor, ide o oficiálne hodnoty z európskeho konfigurátora, ktoré sa v prípade Modelu Y vzťahujú na prototyp, ktorý bol predstavený minulý rok. Aktualizácia hodnôt dojazdu (v cykle EPA) v rámci amerického konfigurátora pritom ukazuje, že sériová Tesla Model Y je efektívnejšia ako prototyp, pričom sa svojím dojazdom približuje Modelu 3.
Jazdná dynamika
Vyššia hmotnosť, ako aj o niečo vyššie položené ťažisko, sa v prípade Modelu Y prejavujú aj o niečo horšou jazdnou dynamikou, vyjadrenou napr. hodnotami akcelerácie. Maximálny rozdiel v zrýchlení z 0 na 100 km/h je však len 0,2 až 0,7 sekundy. Čo sa týka vyššieho ťažiska a možných horších jazdných vlastností, pocitovo by na tom nemal byť Model Y o moc horšie. Naznačujú to skúsenosti prvých novinárov, ktorí sa na novinke vozili. Aj keď len ako spolujazdci.
Tepelné čerpadlo a elektroinštalácia
Tesla Model Y má v porovnaní s Modelom 3 navyše tepelné čerpadlo, vďaka čomu by mala byť v zime efektívnejšia, čo znamená, že vykurovanie kabíny počas chladného počasia by malo mať menší negatívny dopad na dojazd elektromobilu.
Na základe používateľského manuálu sa tiež zdá, že vedenie káblových zväzkov je pri Modeli Y „jednostopové“, zatiaľ čo pri Modeli 3 „dvojstopové“, uvádza Tesla Raj (via Teslarati). A to zrejme vplyvom sľubovanej inovatívnej architektúry kabeláže, vďaka ktorej má mať Model Y výrazne kratšiu celkovú dĺžku káblového vedenia.
Bezdrôtové nabíjanie „mobilov“
Tesla poteší majiteľov Modelu Y aj bezdrôtovou nabíjačkou mobilných zariadení, ktorá je štandardnou výbavou. V prípade Modelu 3 ponúka bezdrôtovú nabíjačku ako príslušenstvo za poplatok 125 $. Integrovaná nabíjačka podporuje štandard Qi do 15 W a nabíjanie dvoch zariadení naraz.
Rozdiel je aj v USB portoch určených pre zadných pasažierov, ktoré slúžia na nabíjanie mobilných zariadení. Model Y ponúka moderné USB-C porty, zatiaľ čo Model 3 typ USB-A.
Off-Road asistent
Manuál tiež odhaľuje, že Tesla Model Y má navyše funkciu Off-Road asistent, ktorá podľa popisu „prispôsobí reguláciu trakcie, a to pre optimalizáciu výkonu v teréne.“
Cena a dostupnosť
Za praktickejší a vylepšený „variant“ Modelu 3 si bude nutné priplatiť, a to nielen na úrovni počtu miest na sedenie. Veď štandardný 5-miestny Model Y bude drahší cca o 5 000 € (cena pre nemecký trh: 58 620 € / 65 620 €), v závislosti od verzie (Long Range / Performance).
Tesla Model Y vo verziách Long Range a Performance je aktuálne dostupná len na trhu v USA, pričom sa chystá aj do Kanady. Výroba európskej verzie je podľa oficiálneho konfigurátora naplánovaná na začiatok roka 2021 (Long Range / Performance), resp. na rok 2022 (Standard Plus). Objavili sa však aj neoficiálne informácie, v ktorých sa uvádza, že Európania si budú musieť počkať, dokým nebude spustená výroba v továrni Giga Berlin, pričom tá je naplánovaná na júl 2021.
Ďalšie rozdiely
Tesla Model 3 disponuje predným „očkom“ pre uchytenie ťažného lana. V prípade Modelu Y pridala Tesla „očko“ aj v rámci zadnej časti vozidla.
Oba modely sa otvárajú z vnútra prostredníctvom tlačidla. Ak však je elektromobil úplne vybitý, resp je prerušený prívod elektriny, je nutné použiť mechanickú „záložnú“ kľučku. Tesla Model 3 ponúka túto možnosť len pre predné dvere, zatiaľ čo Tesla Model Y pre všetky 4 dvere.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Triedny boj“ nových sub-kompaktných elektromobilov. Ktorý v čom vyniká?
Súboj technológií: Batérie vs. vodík – Tesla Model 3 vs. Toyota Mirai
Tesla vs Audi vs Mercedes vs Jaguar: Porovnávací test rýchlosti nabíjania
4 komentáre
Konečne kompletný článok s výbavou, dojazdom, rozmermi a hlavne s cenou 🙂 model Y je pre mňa perfektné rodinné autíčko pre 4 člennú rodinu…
Ale tá cena!
Zatím nemají důvod snižovat cenu, prodají i tak vše, co stihnou vyrobit. Časem mohou s cenou „pracovat“.
Pockaj kym sa bude vyrabat v Berline, cena bude uplne inde, ziadne clo, efektivejsie vyrabajuca fabrika, ziadna preprava cez ocean az zo zapadu USA…