Test spotreby Tesiel Model Y na 19″ a 21″ kolesách ukázal, že záleží aj na veľkosti

3

Ako vieme, na efektivitu elektromobilov, a teda ich spotrebu a dojazd, má vplyv aj valivý odpor kolies či ich aerodynamika. Preto môže byť dôležité, pre aké kolesá, ale aj pneumatiky sa elektromobilisti rozhodnú. A to potvrdzuje aj test dvoch v podstate rovnakých Tesiel Model Y za rovnakých podmienok na štandardných 19″ kolesách a 21″ kolesách určených pre verziu Performance.

Testované modely

Test uskutočnil klub majiteľov elektromobilov Tesla zo západnej Austrálie – Tesla Owners Club Western Australia. Použil pritom dva v podstate rovnaké modely Tesla Model Y Performance „2023“ vyrobené v rovnakom období (rozdiel „niekoľkých“ dní) v Giga Shanghai. Vozidlá mali pritom nájazd cez 1 600 km.

Podmienky testu

Počas testu sa pohybovala okolitá teplota v rozmedzí 22 až 29 °C, pričom sa jazdilo v maximálnej možnej miere tamojšou maximálnou rýchlosťou po diaľnici (110 km/h). V priebehu jazdy sa vozidlá od seba nevzdialili na viac ako 400 m a zároveň nepriblížili na menej ako 60 m, pričom sa spravodlivo vystriedali na prvej pozícii v rámci 272-km dlhej trasy.

Boli tiež stanovené pravidlá pre predbiehanie, aby sa maximalizovala podobnosť jazdných podmienok. Plynulosť premávky počas testu bola pritom podľa Tesla klubu dobrá. Obe vozidlá tiež mali zhodne nastavenú klimatizáciu (na 22 °C) a tlak v pneumatikách (na 42 psi). Klub tiež upozornil na to, že sa jazdilo prevažne po drsnom diaľničnom povrchu, čoho dôsledkom bola vyššia spotreba energie, ako by tomu bolo v prípade hladkej vozovky.

Kolesá

A teraz ten najpodstatnejší rozdiel. Jedna z Tesiel Model Y mala 19″ kolesá „Gemini“ so štandardnými aerodynamickými krytmi, ktoré sú štandardom v prípade základnej verzie a Long Range verzie. A druhá bola vybavená 21″ kolesami „Überturbine“, ktoré sa dodávajú v rámci najvýkonnejšej verzie Performance.

Výsledok

Test za spomínaných podmienok odhalil, že spotreba Tesly Model Y Performance s 19″ kolesami bola 15,8 kWh na 100 km, zatiaľ čo v prípade modelu s 21″ kolesami (tie by mali byť aj širšie) to bolo 17,8 kWh na 100 km, čo je o 12,7 % viac. Tento výsledok tiež môžeme otočiť. Výmena 21″ kolies, ktoré sú pre verziu Performance štandardom, za 19″ kolesá, ktoré sú štandardom pre ostatné verzie, v tomto konkrétnom prípade priniesla zlepšenie/zníženie spotreby o 11,2 %.

A keď budeme počítať s využiteľnou kapacitou batérie 75 kWh, pri priemernej spotrebe dosiahnutej počas testu by sme mohli očakávať dojazd na jedno plné nabitie batérie 475 km (19″), resp. 421 km (21″).

Tesla Owners Club Western Australia upozorňuje, že daný rozdiel v spotrebe pravdepodobne nezapríčinil len väčší valivý odpor 21″ kolies vyplývajúci z rozmerov disku a pneumatík či ich horšia aerodynamika, ale aj priľnavejší povrch pneumatík značky Pirelli, ktoré sú štandardom pre verziu Performance, vďaka čomu je možné lepšie narábať s vysokým výkonom a krútiacim momentom vozidla.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model Y vyrobená v Nemecku prešla Bjornovým testom dojazdu. Zaujala efektivitou
Test spotreby a dojazdu Tesiel Model Y, 3, S a X pri diaľničnej rýchlosti
„Európska“ Tesla Model Y MIC z pohľadu továrenskej kvality a „reálneho“ dojazdu | test Bjorna Nylanda

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

Pridajte komentár