Nedávno sme zverejnili výsledky porovnávacieho testu spotreby Tesiel Model Y na rôznych kolesách od Tesla klubu z Austrálie. A tento klub následne uskutočnil ďalší porovnávací test spotreby. Tentokrát išlo o „súboj“ základného Modelu Y s najvýkonnejšou verziou Modelu Y – Performance, pričom testované modely mali rovnaké kolesá.
Aj spomínaný predchádzajúci test autoklubu Tesla Owners Club Western Australia ukázal, že výber kolies, resp. diskov a pneumatík, môže mať pomerne významný vplyv na spotrebu elektromobilu, a teda aj jeho dojazd. A tento Tesla klub sa následne rozhodol uskutočniť aj test spotreby v „opačnom garde“. Porovnal totiž rozdielne verzie Tesly Model Y na rovnakých kolesách, pričom v predchádzajúcom teste to boli rovnaké verzie Modelu Y na rôznych kolesách.
Druhý test prebiehal na rovnakej diaľničnej trase, ktorá merala 272 km, takže vozidlá jazdili prevažne po drsnom povrchu, čoho dôsledkom bola vyššia spotreba energie, ako by tomu bolo v prípade hladkej vozovky. Rovnaké tiež boli nastavenia HVAC systému (na 22 °C) a tlak v pneumatikách (42 psi). Čo sa týka počasia, okolitá teplota sa pohybovala v rozmedzí 13 až 20 °C a v rámci 2 zo 4 etáp fúkal mierny vietor.
Model Y „Standard Range RWD“ vs. Model Y Performance
Porovnávacieho testu spotreby sa zúčastnili – základná Tesla Model Y s kapacitne menšou batériou „Standard Range“ (celková kapacita 60 kWh, využiteľná cca 57,5 kWh), pohonom zadnej nápravy (RWD) či výkonom 194 kW a Tesla Model Y Performance s kapacitne väčšou batériou „Long Range“ (celková kapacita 78/82 kWh?, využiteľná okolo 75 kWh), pohonom oboch náprav či výkonom 393 kW.
Hmotnostný rozdiel medzi týmito modelmi je podľa Tesla Owners Club Western Australia 88 kg. A obe modely boli vybavené 19″ kolesami „Gemini“, ktoré sú štandardom pre základnú verziu a verziu Long Range.
Výsledky
Ako dopadol test spotreby? Na prvý pohľad pre niektorých možno prekvapujúco, keďže spotreba vozidiel bola v podstate identická. Veď základná verzia Tesly Model Y spotrebovala 15,8 kWh na 100 km a Model Y Performance 15,7 kWh na 100 km. Pri spotrebe dosiahnutej počas testu by sme pritom mohli očakávať dojazd na jedno plné nabitie batérie cca 475 km.
Vysvetlenie
Austrálsky Tesla klub vysvetľuje v podstate zhodnú spotrebu tým, že aj keď je verzia Performance ťažšia ako základný model a má aj jeden elektromotor navyše, ktorý mierne zvyšuje straty, kompenzáciou je pravdepodobne lepšia aerodynamika vďaka menšej svetlej výške o 14 mm, a teda aj celkovo menšej výške. To sa prejavuje najmä pri vysokých rýchlostiach.
Test pritom prebiehal na diaľnici, kde sa testovací jazdci snažili jazdiť tamojšou maximálnou rýchlosťou 110 km/h v čo najväčšej možnej miere. Dá sa preto predpokladať, že jazda v meste či po „okreskách“ by mierne zvýhodnila základný model a naopak, jazda vyššou „diaľničnou“ rýchlosťou, napr. u nás či v Nemecku, zas verziu Performance.
Dôležité tiež je zdôrazniť, že spomínané výsledky boli dosiahnuté na 19″ kolesách „Gemini“. Tesla Model Y Performance sa totiž štandardne dodáva s 21″ kolesami a priľnavejšími športovejšími pneumatiky, ktoré majú negatívny vplyv na efektivitu vozidla, ako ukázal aj predchádzajúci test austrálskeho Tesla klubu.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Test spotreby Tesiel Model Y na 19″ a 21″ kolesách ukázal, že záleží aj na veľkosti
Test spotreby a dojazdu Tesiel Model Y, 3, S a X pri diaľničnej rýchlosti
Tesla Model Y vyrobená v Nemecku prešla Bjornovým testom dojazdu. Zaujala efektivitou
3 komentáre
TM Y s akumulatorom o kapacite 57,5 kWh je tak akurat vhodna do mesta. V zime na dialnici zvladne tak 200 km. Nehovoriac uz o tom, ze mensi akumulator bude degradovat po mensom pocte km ako TM Y LR.
v zime po dialnici 250km s prstom v nose. Model Y je velmi efektivne auto pri dialnicnych rychlostiach v porovnani s konkurenciou. A mensi akumulator nebude mat vacsi problem s degradaciou, kedze sa jedna o LFP, ktore zvlada 2x vacsi pocet nabijacich cyklov ako NMC. Je to milionova bateria, s bezstarostnou udrbou, kedze ju mozno nabijat v pohode do 100% a vobec jej to neskodi. Long-range bateriu sa odporuca nenabijat viac ako do 80% – a dojazd pri takomto pociatocnom stave je porovnatelny s dojazdom mensej LFP baterky. Vyhoda LR je iba pri nabiti do 100% a okamzitom vyrazeni na cestu.
Dost pochybujem, ze auto velkosti TMY bude pri -5 pri 130ke jazdit za 23 kWh. Mozno v lete, v zime urcite nie. TM3 LR ma v zime na dialnici dojazd okolo 300 km a tam je vyrazne vacsi akumulator a nizsia stavba karoserie.