Porovnanie dojazdu Tesly Model Y LR pri „ideálnej“ a „nízkej“ teplote v rámci Bjornovho testu

5

Známy e-mobility youtuber Bjorn Nyland vykonal svoje už tradičné testy dojazdu pri rýchlosti 90 a 120 km/h aj v prípade elektromobilu Tesla Model Y Long Range MIC. A to v septembri minulého roku pri ideálnej teplote pre batérie a nedávno pri teplote nie príliš vzdialenej od nuly. Ako veľmi sa líšil dojazd v rámci oboch testov?

Ako vieme, dojazd elektromobilov v chladnejšom prostredí klesá. A to z viacerých dôvodov. Batérie podávajú svoj optimálny výkon pri určitých teplotách. Vo všeobecnosti sa za ideál považuje teplota okolo 20 °C. V chladnom počasí tak treba batériu zahriať, pričom tento proces väčšinou vyžaduje energiu z batérie, čím klesá kapacita na pohon vozidla. Ďalšiu energiu pritom zhltne vykurovací systém. A zimné pneumatiky môžu mať vyšší valivý odpor, čo zhoršuje účinnosť elektromobilu a zvyšuje spotrebu. V zime tiež môže klesnúť rekuperačný výkon.

Aj pre uvedené dôvody je dôležité vedieť, s akým dojazdom môžu počítať motoristi v rôznych obdobiach roka a pri rôznych teplotách. No a známy e-mobility youtuber Bjorn Nyland sa snaží zodpovedať aj tieto otázky. A to tiež v prípade crossoveru strednej triedy Tesla Model Y Long Range „MIC“ (Made in China) s pohonom oboch náprav, upozornil Insideevs. Čínsky závod Tesly pritom zrejme ešte stále vyrába tento model aj pre Európu.

Podľa Bjornovej diagnostiky mala batéria testovaného modelu (od LG ESS) v čase septembrového testu kapacitu 74,5 kWh (z toho využiteľných 70,5 kWh). Vtedy sa pohybovala okolitá teplota v rozmedzí 18 až 20 °C, pričom vozidlo malo obuté letné pneumatiky na 19″ diskoch. Test z minulého mesiaca prebiehal pri teplote 4 až 5 °C (vykurovanie nastavané na 21 °C), pričom vozidlo bolo vybavené zimnými pneumatikami na 19″ diskoch.

Rozdiely v dojazde pri „ideálnej“ teplote v septembri a teplote blížiacej sa k 0 boli pritom 8,3 % (pri rýchlosti 90 km/h), resp. 9 % (pri rýchlosti 120 km/h).

Podrobnosti

Výsledky testovania pri rýchlosti 90 km/h – september 21 / apríl 22

  • Vonkajšia teplota: 20 °C / 4°C
  • Dojazd: 493 km / 452 km
  • Priemerná spotreba energie: 14,2 kWh/100 km / 15,5 kWh/100 km
  • Celková spotrebovaná energia (odhad): 70 kWh / 70 kWh
  • Pneumatiky: Hankook evo3 (255/45-19) / Nokian R3 (255/45-19)

Výsledky testovania pri rýchlosti 120 km/h (max. rýchlosť v Nórsku) – september 21 / apríl 22

  • Vonkajšia teplota: 18 °C / 5°C
  • Dojazd: 359 km / 327 km
  • Priemerná spotreba energie: 19,5 kWh/100 km / 21,4 kWh/100 km
  • Celková spotrebovaná energia (odhad): 70 kWh / 70 kWh
  • Pneumatiky: Hankook evo3 (255/45-19) / Nokian R3 (255/45-19)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dojazd elektromobilov v zime vs. v lete: Porovnávací test viacerých modelov od WhatCar
Nová verzia Tesly Model Y so štrukturálnou batériou dostala prvú cenovku
Mercedes-Benz EQXX prešiel na jedno nabitie cez 1 000 km v rámci testu reálneho dojazdu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. I keď tieto výsledky sú prijateľné, dúfam, že tak za 5 rokov budú už bežne a za dobrú cenu k dispozícii batérie 100 až 150 kWh, aby vodiči a cestujúci neboli v strese, keď sa ochladí, či zapnúť kúrenie, a kam až dôjdeme ….

    • Vodiči ani cestujúci nemusia byť v strese, vozidlo na obrazovke priebežne ukazuje dojazd a navigáciu na miesta, kde sú najbližšie nabíjačky.

      • Dnes prakticky všetky nové autá ukazujú dojazd, a pri danej sieti púmp a čase tankovania nebývame v strese. Pri súčasnej sieti nabíjačiek a reálnych dojazdoch, tí ktorí majú program, povinnosti a musia to stihnúť včas, nemusia byť v pohode pri pohľade na najbližšie nabíjačky, a čas a cenu nabíjania! Preto budem s väčšou batériou pokojnejší a spokojneší …..

  2. Do mesta ok ale dialnice pre el mobil su nezmysel. Z Popradu v zime to ledva doslo do Miskolca …tam 25min zastrceny v roti za Aucha om dobijanie plus zljazd a vyjazd na dialnicu dalsich 20min. Pred budapestou dalsie dobijanie a hura na dovolenku ktoru sme ltt stihli

    • Netrep hluposti…vidiet ze elektromobil nemas !…inak by si nepisal tieto nezmysly !…PRAVEZE z POPRADU na MISKOLC, resp. KOSICE…elektromobil ma nizku spotrebu aj v zimę aj v lete ! …lebo ide vlastne dole kopcom !!…NAOPAK z KOSIC ci Miskolca smerom na POPRAD stupa spotreba 1,5 nasobne !…cize dojazdsmer z Miskolca na Poprad klesa o takych 30 percent !…to je realita…kedze elektromobil mam a a casto jazdim tieto useky !…

Pridajte komentár