Objavujú sa správy, že Tesla Model Y sa stane prvým elektromobilom, ktorý bude používať úplne nové batérie od CATL na báze chémie LMFP. Nová technológia má pritom spojiť výhody dnes najpoužívanejších chémií. V pridanom mangáne pritom vidí veľký potenciál aj Elon Musk.
V aktuálne najpredávanejšom elektromobile spoločnosti Tesla, Modeli Y, nájdeme batériové články s rôznou chémiou aj technológiou. No a tento rad má čoskoro podľa neoficiálnych informácií doplniť úplne nová batéria od najväčšieho výrobcu batérií do elektromobilov na svete, spoločnosti CATL, informoval web CnEVpost.
Ide o li-ion batérie s chémiou LMFP, čo môže byť z časti povedomá skratka. Čoraz väčší význam totiž získavajú batérie LFP (lítium-železo-fosfát), ktoré používa v niektorých modeloch aj spoločnosť Tesla. Tie sa vyznačujú najmä nízkou cenou, výbornou životnosťou či vysokou bezpečnosťou. Nevýhodou môže byť nižšia energetická hustota ako v prípade ternárnych batérií (napr. NMC, NCA).
Pomôcť však môže pridanie mangánu (LMFP), ktorý je súčasťou NMC batérií a v ktorom vidí potenciál aj Elon Musk. A to tiež preto, že ide o jeden z najdostupnejších kovov na Zemi.
Prínosy LMFP
Do novej batériovej technológie na báze LMFP sa pustil aj najväčší výrobca batérií pre elektromobily, čínska spoločnosť CATL. Tá tieto svoje batérie nazýva M3P, pričom ich obohatila aj o ďalšie materiály. A minulý mesiac sa podľa CnEVpost predstavitelia CATL na konferencii World EV & ES Battery Conference 2022 vyjadrili, že batérie M3P sú už v sériovej výrobe.
Hlavný vedecký pracovník spoločnosti CATL Wu Kai pritom uviedol, že ich nový materiálový systém prináša batériám M3P vyššiu energetickú hustotu ako ponúkajú LFP batérie a zároveň nižšie náklady ako v prípade ternárnych batérií (napr. NMC). Vďaka tomu majú byť vhodné aj pre elektromobily s dojazdom cez 700 km (zrejme podľa cyklu CLTC).
No a čínske médiá podľa CnEVpost informujú, že prvým modelom, ktorý bude vybavený batériami M3P od CATL, bude Tesla Model Y vyrábaná v Šanghaji. Batériový pack s týmito článkami má mať kapacitu 72 kWh, pričom vozidlá s novými batériami majú byť dostupné začiatkom budúceho roka.
Z čínskej továrne Tesly sa pritom Model Y stále dodáva aj do Európy. Otázne je, či sa do začiatku budúceho roku stane Európa v rámci Modelu Y plne sebestačnou vďaka továrni pri Berlíne. Takže európskeho trhu sa táto nová batéria týkať nemusí.
V hre je však viacero alternatív. Teoreticky totiž nemožno vylúčiť, že tieto batérie dostane Model 3, ktorý sa bude do Európy z Čína dovážať zrejme ešte dlhú dobu. Takisto môže existovať možnosť, že CATL bude dodávať batérie M3P aj pre iné továrne Tesly.
Nuž, uvidíme. Každopádne pripomíname, že v prípade používania batérií M3P od CATL v Tesle Model Y ide o neoficiálne a spoločnosťou Tesla nepotvrdené informácie. Takže ich zatiaľ treba brať s rezervou.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla priznáva problémy s výrobou nových batérií 4680 a informuje o produkčnej kapacite
Batéria so životnosťou 100 rokov? To je najnovší výskum NSERC/Tesla Canada
Rozbor novej batérie „Tesla 4680“ odhalil aj prekvapenia
3 komentáre
V tejto uhorkovej sezóne osviežujúca informácia!
Oviežujúca ale strategicky mimoriadne doležitá 🙂
LFP baterie a ich deriváty sú mimoriadne lacné a chýbala im len lepšia gravimetrická hustota. Teraz sa dostávajú na 200 Wh/kg na úrovni packu!
Hlavný dopad:
1) ICE autá sa aktuálne stávaju výrobne drahšími, ako BEV.
2) Hmotnostný rozdiel v triede lacných EV oproti ICE sa výrazne stiera.
Moja vysnená batéria je tak 1kWh/kg v packu! Držím palce tým, čo sa o to usilujú !!!