„Demontáž“ Tesly Model Y priniesla aj sklamanie. „Kabeláž“ napokon nemá byť sľubovanou revolúciou

0

Nie je tomu dávno, čo sa uznávaný expert Sandy Munro dostal v rámci svojho reverzného inžinierstva Tesly Model Y k jej kabeláži. Zdalo sa pritom, že tá by mohla byť na dobrej ceste k Muskom sľubovanej „revolúcii“. Po podrobnejšom preskúmaní je to však pre Munra „trošku sklamanie“.

Možno sa to nezdá, ale architektúra, zapojenie a dĺžka kabeláže veľmi významne ovplyvňujú efektivitu výroby vozidla. V prípade konvenčných riešení pritom nie je možné dosiahnuť plne automatizovanú „robotickú“ produkciu, ktorú má v pláne spoločnosť Tesla.

Elon Musk pritom sľuboval, že Tesla Model Y bude v tomto smere revolučná. Okrem iného aj vďaka celkovej dĺžke kabeláže. Tá dosahuje v Modeli S celkovo 3 km, pričom v Modeli 3 sa podarilo jej dĺžku zredukovať na polovicu. A Model Y mal mať dokonca len 100-metrovú kabeláž.

„Rovnako dlhé,“ ale…

Munro sa však po detailnom preskúmaní kabeláže vyjadril, že je v tomto smere „trochu sklamaný“, uvádza Teslarati. „To, čo tu vidím, je pekná aplikácia obalu vodičov a zapuzdrenia ich zväzkov… Žiaľ, je ich tu veľa. A sú rovnako dlhé,“ dodal.

Vo svojom predchádzajúcom zázname bol však Munro nadšený z prepojení kabeláže. Poukázal pritom napríklad na spôsob prepojenia nabíjacieho portu s batériou. Toto prepojenie pozostáva z ťažkých káblov, ktoré sú vložené do vnútra kovovej trubice.

To má podľa Munra priniesť niekoľko výhod. Napr. dokonalé prepojenia v rámci produkčného procesu, pričom toto riešenie tiež šetrí priestorom a hmotnosťou, v porovnaní s riešením v Modeli 3 (minimálne zo skorej produkcie, ktorý Munro takisto podrobil reverznému inžinierstvu). Podstatný rozdiel je aj v tom, že Model Y má jednostopový systém vedenia, zatiaľ čo súrodenecký Model 3 dvojstopový.

Takže Tesla priniesla inovácie do oblasti kabeláže, len sa zatiaľ nezdá, že by boli natoľko revolučné, ako sa očakávalo. Môžeme to však zrejme považovať za dobrý základ na ceste k cielenej automatizácii. A ktovie, môžno Tesla Model Y, ktorá sa bude vyrábať v nových továrňach (Čína a Európa), ponúkne v tomto smere viac. Veď Musk sa pri príležitosti spustenia výrobného programu Modelu Y v Šanghaji vyjadril, že z tamojšieho produkčného procesu budú odborníci nadšení. Nuž, uvidíme.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Expert porovnal elektromotory Tesiel Model Y/3 a e-áut iných výrobcov
Tesla news: Model Y v Európe, Cybertruck „Plaid“, odklad „Battery Day“
Tesla Model Y vs. Tesla Model 3: Porovnanie, hlavné rozdiely

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár