„Európska“ Tesla Model Y MIC z pohľadu továrenskej kvality a „reálneho“ dojazdu | test Bjorna Nylanda

18

Asi najznámejší európsky e-mobility youtuber Bjorn Nyland mal možnosť otestovať jednu z prvých Tesiel Model Y vyrobenú pre európsky trh, ktorá sa začala len nedávno dovážať z čínskeho závodu Giga Shanghai. Aké je jej továrenské spracovanie a dojazd v reálnych podmienkach?

Dlho očakávaného elektrického crossoveru Tesla Model Y, ktorý môžeme pri zjednodušení považovať za praktickejšiu verziu najpredávanejšieho elektromobilu sveta za ostatné 3 roky – Model 3, sa nedávno konečne dočkali aj prví Európania. Novinka však neprichádza z nemeckej továrne spoločnosti Tesla, ako bolo v pôvodnom pláne, ale z čínskej Giga Shanghai, keďže Giga Berlin mešká.

No a jedným z prvých Európanov, ktorí mali možnosť otestovať túto horúcu európsku novinku, bol známy youtuber Bjorn Nyland. Ten mal k dispozícii verziu Long Range s pohonom všetkých kolies, v prípade ktorej výrobca uvádza dojazd 507 km (WLTP).

Bjorn si pritom posvietil aj na továrenskú kvalitu, pričom konštatoval, že je to v tomto smere výrazne lepšie ako v prípade Tesiel spred niekoľkých rokov, upozornil Insideevs. To sa týka ako exteriéru (napr. lícovania panelov karosérie či kvality laku), tak aj interiéru (lepšie a krajšie materiály na mnohých miestach). Sedadlá pritom nórsky youtuber považuje za veľmi pohodlné. Viac sa v tomto smere dozviete z Bjornovho videa.

Dojazd

Portál Insideevs tiež upozornil na ďalšiu časť testu Tesly Model Y od Bjorna Nylanda, ktorá sa týka zrejme podstatnejšej záležitosti, a to dojazdu vozidla v reálnych podmienkach. Bjorn najskor urobil diagnostiku kapacity batérie pomocou OBD, pričom zistil, že celková kapacita batérie vybavenej článkami od LG ESS je 74,5 kWh. Nominálna kapacita (využiteľná kapacita + buffer) dosahuje hodnotu 73,8 kWh a využiteľná kapacita predstavuje 70,5 kWh.

Dojazd „európskej“ Tesly Model Y LR Bjorn otestoval na štandardných 19″ kolesách (s aj bez aerodynamických krytov) aj na 18″ kolesách s pneumatikami Winrun R330 (235/55-18), pretože na pôvodných kolesách mu prišiel Model Y kvôli tuhšiemu podvozku menej komfortný. A testovanie prebehlo pri rýchlosti 90 km/h aj 120 km/h (maximálna rýchlosť v Nórsku).

Bjorn pritom jazdil, až kým palubný systém nezobrazil SoC 0 %, aj keď ako ukázali iné testy, elektromobily Tesla zvyknú po dosiahnutí nulovej kapacity najazdiť ešte slušnú porciu km. Bežný vodič však dá svoj elektromobil na nabíjačku ešte podstatne skôr, ako SoC dosiahne „palubnú“ hodnotu 0 %.

Výsledky testovania dojazdu

Výsledky testovania pri rýchlosti 90 km/h na pôvodných 19″ kolesách s aerodynamickými krytmi („puklicami“):

  • Dojazd: 493 km
  • Priemerná spotreba energie: 14,2 kWh/100 km
  • Celková spotrebovaná energia: 70 kWh (odhad)
  • Vonkajšia teplota: 20 °C
  • Pneumatiky: Hankook evo3 (255/45-19) 19″
  • Dojazd bez aerodynamických krytov kolies pri teplote 20 °C: 479 km (-2,8 %)

Výsledky testovania pri rýchlosti 90 km/h na 18″ kolesách:

  • Dojazd: 473 km (pôvodné väčšie kolesá tak môžu mať veľmi podobný valivý odpor)
  • Priemerná spotreba energie: 14,8 kWh/100 km
  • Celková spotrebovaná energia: 70 kWh (odhad)
  • Vonkajšia teplota: 21 °C
  • Pneumatiky: Winrun R330 (235/55-18) 18″

Výsledky testovania pri rýchlosti 120 km/h na pôvodných 19″ kolesách s aerodynamickými krytmi:

  • Dojazd: 359 km
  • Priemerná spotreba energie: 19,5 kWh/100 km
  • Celková spotrebovaná energia: 70 kWh (odhad)
  • Vonkajšia teplota: 18 °C
  • Pneumatiky: Hankook evo3 (255/45-19) 19″
  • Dojazd bez aerodynamických krytov kolies pri teplote 21 °C: 348 km (cca -3 %)

Výsledky testovania pri rýchlosti 120 km/h na 18″ kolesách:

  • Dojazd: 340 km
  • Priemerná spotreba energie: 20,6 kWh/100 km
  • Celková spotrebovaná energia: 70 kWh (odhad)
  • Vonkajšia teplota: 17 °C
  • Pneumatiky: Winrun R330 (235/55-18) 18″

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3 na špici prieskumu kvality áut v Číne. Protichodné výsledky pokračujú
Dojazd Tesiel v rámci reálnych testov sa môže máliť. Je za tým aj veľká „nulová“ rezerva
Tesla ukázala procesy kontroly kvality svojich elektromobilov vyrábaných v Číne
Základné Tesly Model 3 a Y majú ponúknuť značne vyšší dojazd vďaka novej batérii

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

18 komentárov

  1. Hmm…dojazd o 30% mensi pri 120tke; pravdepodobne menej ako polovicny pri rychlosti 140km/h + kurenie v chladnejsom pocasi….este musia automobilky popracovat na dojazde, dufam ze nove baterky od Tesly urobia aspon +100km v dojazde….

  2. Ako skeptik elektromobility musím uznať, že autá sa už začínajú doťahovať na použiteľnú úroveň a myslím, že hodne vyriešia solid state batérie. Chcelo by to dojazd 500 km po 80%nabití a že by ostala ešte rezerva takých 50 km. Cena tak do 20 tis EUR. To by už bolo použiteľné. Ide o to, že keď bude mať EV 80% motoristov, tak budú dosť dlhé rady na nabíjačkách ak sa bude nabíjať pol hodinu… Taktiež rýchlonabíjanie bude stáť peniaze takže nedá sa argumentovať, že cena EV sa vráti na nižších nákladoch v porovnaní so spalovákom.. Bude to lacnejšie ako nafta, otázka dokedy.
    Začínam byť mierne optimistický, avšak kapacita výroby elektriny a distribučná sústava je zatiaľ limitovaná.. CHcelo by to veľké investície.. Vrtule nám pomôžu čiastočne, to nebude stačiť.

    • Povedal by som, že nájazd mám vysoko nadpriemerný (>40 000 km/ročne) a ide to aj na Citigo iV.
      Ak sa zhodou okolností podarí parkovať a miestach s aspoň pomalou dobíjačkou, tak bežné vybavovačky (>400 km denne) nie sú prakticky vôbec obmedzujúce.
      Pri diaľkových trasách je to problém, ale reálne to tvorí jednotky % nájazdu (u mňa).
      Predpokladám, že pre väčšinu vodičov by už ani terajšie dojazdy neboli extra problémové.
      Stlačenie ceny by rozhodne prospelo.
      80% EV motoristov bude možno o 20 rokov, možno ani to nie. To je tak dlhý čas, že dovtedy môže byť všetko úplne inak. Keď si predstavím ako vyzeral svet a technológie prd 20 rokmi.. 🙂

    • nech stoji aj 10 😉 na novom zelande stoji krabicka cigariet 35 dolarov, a problem s fajciarmi maju vyrieseny 😉 takto to treba urobit s fosilakmi, uspech zaruceny

      • Australcania fajcia pasovane ci si pestuju tabak na zahrade?
        Na rozdiel od cigariet ktorych absencia neovplyvni nefajciarov vysoka cena paliv by docasne zdrazila vsetkym vsetko kym by sa nepreslo kompletne na emobilitu. Pre rozvoj emobility uplne staci ked EV budu stat v nakupe rovnako ako ICE a AC nabky budu na pakovcich miestach v hojnom pocte resp. vsade. Viac netreba, aby ICE vykapali.

      • škoda že výrobcovia EV nedávajú liehové bufíky ako webasto a pod. Lieh je z hladiska produkcie CO2 neutrálny, pomohlo by to na ohrev interieru a hlavne batérie. Dojazd aj pohodlie v zime by sa zvýšilo a pominul by strach z toho čo sa stane, ak uviaznem v zime v zápche na niekolko hodín.

Pridajte komentár